InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering tegen aansprakelijkheid

Verzekering tegen aansprakelijkheid

Verzekering tegen aansprakelijkheid De verzekering tegen aansprakelijkheid is een van de belangrijkste verzekeringen, maar een groot deel van de Nederlanders heeft er geen. Deze verzekering komt in beeld als men anderen schade berokkent. Zonder verzekering is men dan theoretisch met zijn gehele vermogen aansprakelijk.

Schade bij aansprakelijkheid kan snel oplopen

Vaak volstaat een kleine onoplettendheid om ons arm te maken. Klassiek voorbeeld is de vergeten sigaret die een brand veroorzaakt. Of er valt bij het ramen wassen een bloempot uit uw handen en die treft een voorbijganger op het hoofd. Diens letselschade zult u moeten betalen, in het ergste geval uw hele leven lang, afhankelijk hoe hoog de schade is.

En die schade kan snel oplopen: ziekenhuisopname, smartengeld, of, in het geval van de brandende sigaret, een heel appartementencomplex.

Het verzekerde bedrag

En dat brengt ons meteen tot de belangrijkste vraag met betrekking tot het thema "aansprakelijkheid": het verzekerde bedrag, de maximaal uit te keren som door de verzekering. Velen kiezen namelijk te weinig dekking. Eén miljoen euro is het absolute minimum zeggen sommigen, anderen raden zelfs drie miljoen euro aan.

Uitgebreide dekking biedt handige extra’s

Een adequaat verzekerd bedrag is slechts een eerste stap bij het kiezen van een aansprakelijkheidsverzekering. Dat is de basis, die alle maatschappijen aanbieden. Het betekent echter niet dat de verzekeringsmaatschappij ook in ieder geval betaalt. Sommige maatschappijen sluiten bijvoorbeeld zogenaamde vriendendiensten uit.

Als u uw vriend helpt bij een verhuizing en daarbij zijn dure plasma-tv laat vallen, dan betaalt de verzekering wellicht niet uit. Of u leent uw oom uw nieuwe digitale camera en krijgt die kapot terug. Grote kans dat de verzekering ook niet wil betalen. Tenzij u bij het afsluiten van de verzekering erop gelet hebt dat ook dergelijke gevallen gedekt zijn.

Verzekeringsmaatschappijen die een dergelijke uitgebreide dekking bieden, laten zich doorgaans trouwens goed daarvoor betalen door middel van een opslag op de premie.

Als de tegenpartij niet kan betalen

Een extra dat ook nuttig kan zijn, is dekking voor onvermogen bij de tegenpartij. Zoals hierboven al is aangegeven hebben veel mensen geen aansprakelijkheidsverzekering. Zou een van hen u schade berokkenen en kan hij dat niet uit eigen middelen betalen, dan zou uw eigen aansprakelijkheidsverzekering kunnen bijspringen als u daarvoor verzekerd was.

Of u zich voor dergelijke gevallen moet bijverzekeren moet u echter eerst goed overwegen. Want voordat de eigen verzekering bijspringt, moeten alle andere rechtsmiddelen zijn uitgeput. Dat wil zeggen: u moet eerst de ander aanklagen en alles in het werk stellen om het geld bij hem los te krijgen.

Denk aan de kinderen

Doorgaans heeft de verzekeringnemer bij een aansprakelijkheidsverzekering de mogelijkheid om te kiezen voor een alleenstaandendekking of een gezinsdekking. Sluit men een gezinsdekking af, dan valt ook schade toegebracht door de partner of een van de kinderen onder de dekking. Want scherven brengen niet altijd geluk, nietwaar?

Voor gezinnen met kinderen is het interessant om te weten dat minderjarige kinderen steeds zijn meeverzekerd op de polis van de ouders, ook als ze niet inwonen. Meerderjarige kinderen alleen als ze nog thuis wonen of op kamers wonen voor hun studie tot 27 jaar.

En wist u dat ook inwonende ouders, schoonouders en grootouders deel uitmaken van het gezin?
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
Aansprakelijkheidsverzekering is een onmisbare verzekeringHet belang van een aansprakelijkheidsverzekering wordt vaak onderschat. Indien u deze verzekering niet heeft afgesloten…
Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekeringVerschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekeringWat is de WA verzekering, aansprakelijkheidsverzekering en wat betekent de wet aansprakelijkheid voor voertuigen? Lees h…
Verzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversVerzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversWerkgevers kunnen een hoge claim tegemoet zien wanneer een werknemer betrokken raakt bij een ongeluk met een motorvoertu…
De aansprakelijkheidsverzekering voor particulierenEen ongeluk zit soms in een klein hoekje. Tegen de risico's voor aansprakelijkheid voor kleine en grote ongelukken kan m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering tegen aansprakelijkheid"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 02-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!