InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheidsverzekering is een onmisbare verzekering

Aansprakelijkheidsverzekering is een onmisbare verzekering

Het belang van een aansprakelijkheidsverzekering wordt vaak onderschat. Indien u deze verzekering niet heeft afgesloten kunt u diep in de buidel moeten tasten als u aansprakelijk wordt gesteld. Het belang van de aansprakelijkheidsverzekering wordt vaak over het hoofd gezien. Toch is het één van de belangrijke verzekeringen om af te sluiten. Het belang is nog groter voor een gezin met jonge kinderen. U of één van uw gezinsleden kunnen namelijk aansprakelijk worden gesteld voor zeer hoge kosten die voortvloeien uit bijvoorbeeld een ongeval met een fiets.

Wanneer een claim indienen op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)?

Zoals de tenaamstelling van deze verzekering al duidelijk maakt, dekt deze verzekering schade die is ontstaan door uw verantwoordelijkheid. In dit geval is aansprakelijkheid een ruimt begrip. Per ongeluk met uw fiets tegen een geparkeerd staande auto botsen is een duidelijk voorbeeld van een geval van aansprakelijkheid die op de AVP geclaimd kan worden. In de polisvoorwaarden staat duidelijk omschreven waarvoor wel en niet dekking bestaat.

Aansprakelijkheid door een motorrijtuig is een belangrijke uitsluiting

Aansprakelijkheid veroorzaakt door een motorrijtuig valt buiten de dekking van de AVP. Vaak wordt gedacht dat er een claim op de polis kan worden ingediend indien er een schade wordt veroorzaakt door een bestuurder die niet de eigenaar is van de auto, maar als u een auto leent bent u verzekerd op de autoverzekering. Ook de terugval in schadevrije jaren is niet te claimen op de AVP. Een schade aangericht aan een auto kan wel onder de dekking vallen, maar u mag dat niet veroorzaakt hebben met een motorrijtuig (bijvoorbeeld ook een scooter).

Letselschade valt onder de dekking

Bij aansprakelijkheidsdekking wordt er vaak gedacht aan schade aan goederen, maar de claims voor de hoogste bedragen hebben betrekking op letselschades. Het kan u eenvoudig overkomen dat u verantwoordelijk wordt gesteld voor een schade door arbeidsongeschiktheid. U rijdt bijvoorbeeld op de fiets per ongeluk een voetganger aan die hierdoor ongelukkig valt. Door de val houdt de voetganger blijvende letsel over waardoor hij of zij nooit meer kan werken. De claim die hieruit voort kan komen is voor de meeste mensen niet zelf op te brengen. Deze claim zou vallen onder de AVP.

Wat kost een AVP?

De hoogte van de premie is afhankelijk van de omvang van uw gezin. Daarnaast kunt u bij verzekeraars soms ook nog kiezen voor een verzekerd bedrag van 1.000.000 of 2.500.000. De vraag of er kinderen in uw huis wonen heeft ook weer invloed op de hoogte van de premie. De kosten voor deze belangrijke verzekering vallen mee. Per jaar moet u uitgaan van een bedrag tussen 25 en 85. Gezien het financieel belang bij een ongeval, kunt u niet zonder deze verzekering.

Vergelijken loont

Bij het afsluiten van deze verzekering kunt u de premies eenvoudig vergelijken op het internet. De verschillen zullen niet groot zijn, maar het zijn wel jaarlijks terugkomende kosten. Naast de premie moet u ook de voorwaarden met elkaar vergelijken, maar de verschillen tussen de diverse verzekeraars zijn klein. De meeste verzekeraars hebben de voorwaarden op elkaar afgestemd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheidsverzekering is een onmisbare verzekering"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!