InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekering

Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekering

Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekering Wat is de WA verzekering, aansprakelijkheidsverzekering en wat betekent de wet aansprakelijkheid voor voertuigen? Lees hier de verschillen tussen aansprakelijkheid, risico en schuld aansprakelijkheid, de WA verzekering en wat er gedekt wordt bij schade. Ook de verschillen in premie tussen deze verzekeringen en de invloed van schadevrije jaren komen aan bod. Vaak worden de WA verzekering en 'Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren' met elkaar verward. Toch zijn ze niet hetzelfde en dekken ze verschillende zaken. Lees hieronder de belangrijkste verschillen en kom er achter voor welke risico's en schade gedekt worden.

Indeling van dit artikel

De aansprakelijkheidsverzekering

De aansprakelijkheidsverzekering is een optionele en relatief goedkope verzekering in Nederland. De verzekering kan afgesloten worden om de persoon zelf, maar ook anderen in het gezin, familie of huisdieren te dekken tegen het risico dat de persoon zelf of een van de andere meeverzekerden onverhoopt schade toebrengt aan een ander. Wanneer er enige verwijtbaarheid is spreekt men van schuld aansprakelijkheid. Meerdere personen kunnen dus verzekerd zijn door een polis, meestal geldt een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) dus voor het hele gezin.

Wat dekt de aansprakelijkheidsverzekering?

Een aansprakelijkheidsverzekering dekt de volgende zaken:
  • Schade die de persoon zelf of andere meeverzekerde per ongeluk toebrengt aan een ander (of bezittingen daarvan). Deze dekking geldt in de meeste gevallen zowel voor materiële en immatiërele schade.
  • Wanneer de schade is aangericht door kinderen onder de 14 jaar valt deze schade vaak wel onder de AVP-dekking.

Voorbeeld: waterschade bij de buren door een gesprongen waterleiding in het huis van de verzekerde wordt in de meeste gevallen vergoed door een aansprakelijkheidsverzekering. Ook al is de verzekerde in dit geval niet de directe aanrichter van de schade, door de wet wordt deze persoon wel aansprakelijk gesteld. In zo'n geval spreekt men van risico aansprakelijkheid.

Wat dekt de aansprakelijkheidsverzekering niet?

De volgende zaken worden niet gedekt door een aansprakelijkheidsverzekering:
  • Schade die opzettelijk is toegebracht (vandalisme, of schade veroorzaakt onder invloed van alcohol of drugs).
  • Schade aangericht door seksueel misbruik.
  • Wanneer de verzekerde bepaalde gevaarlijke sporten beoefent.
  • Schade die ontstaan is onder de personen die opgenomen zijn in de polis (partner of kind bijvoorbeeld).
  • Schade aangericht door een voertuig.

Wat is de WA verzekering en wat houdt de wet aansprakelijkheid voor motorvoertuigen in?

De wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA verzekering) is verplicht voor alle voertuigbezitters in Nederland. Wanneer je bijvoorbeeld een auto koopt, ben je volgens de wet aansprakelijkheid voor motorvoertuigen verplicht om een WA verzekering af te sluiten als bestuurder.

De premie van de WA verzekering is afhankelijk van:
  • Het gewicht van de auto.
  • De leeftijd van de bestuurder.
  • De verzekeraar.
  • Provisies van tussenpersonen.

Wat dekt de WA verzekering?

De WA verzekering dekt schade die per ongeluk toegebracht wordt aan personen, objecten, voertuigen en goederen tijdens het besturen van een auto of ander voertuig. Er is dekking voor schade die de bezitter van het voertuig zelf aanricht en in de gevallen dat iemand anders het voertuig bestuurt. Er zijn verschillende soorten WA-dekkingen.

Wat dekt de WA verzekering niet?

Een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade die aangericht is aan het verzekerde voertuig. Dit gebeurt wel wanneer de verzekerde een aanvullende WA verzekering heeft afgesloten in de vorm van een allrisk dekking of beperkte casco verzekering. Ook wanneer de verzekerde schade aanricht met een voertuig die niet in zijn bezit is wordt deze schade niet gedekt door zijn eigen verzekering.

Varianten van een casco autoverzekering of allrisk verzekeringen

In tegenstelling tot een normale WA verzekering dekt een cascoverzekering ook schade aan het verzekerde voertuig wanneer die door eigen schuld is aangericht. De cascoverzekering wordt afgesloten naast een WA verzekering. Hieronder staan de verschillende varianten van cascoverzekeringen:
  • WA Casco. Deze verzekering staat ook wel bekend als de allrisk autoverzekering. De dekking is uitgebreid tot schade door bijvoorbeeld brand, diefstal en in bepaalde gevallen ook vandalisme. Wanneer er vervangend vervoer geregeld moet worden komt deze verzekering de verzekerde vaak tegemoet in de kosten hiervan.
  • WA Beperkt Casco. In de meeste gevallen dekt een beperkte cascoverzekering zaken als schade door brand, ruitbreuk, aanrijdingen met overstekend wild, storm en diefstal.

De hoogte van cascoverzekeringen hangt af van de volgende zaken:
  • Cataloguswaarde van het voertuig
  • Dagwaarde van het voertuig
  • Gewicht
  • Kilometerstand
  • Provisie van de tussenpersoon

Het verschil in premies van de aansprakelijkheidsverzekering en WA verzekering

De prijs van een aansprakelijkheidsverzekering is ongeveer 3 euro per maand. Dit verschilt echter per verzekeraar. De premiekosten voor een WA verzekering variëren. De premie is namelijk afhankelijk van veel verschillende zaken zoals autotype, uitvoering, brandstofsoort, bouwjaar, gewicht, cataloguswaarde, leeftijd van de bestuurder en het aantal schadevrije jaren van de verzekerde.

Voorbeeld: de premie voor een verzekerde (geboren in juli 1980) en in het bezit van een Ford Focus 1.4 16V Ambiente (cataloguswaarde 16.795, 5 schadevrije jaren) die rijdt op benzine, bouwjaar 2005 en met een gewicht van 1050 kilo, ligt rond de 21 euro per maand.
© 2013 - 2019 Hvdv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?Directeur/aandeelhouders van een besloten vennootschap lopen ondanks het feit dat ze gekozen hebben voor een besloten ve…
Dieren en aansprakelijkheidDieren en aansprakelijkheidJe paard trapt iemand, je kat maakt krassen op een auto, je hond eet de schoenen van de buurman op. Allemaal zaken die v…
Lenen  hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenLenen hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenSamen met een andere persoon geld lenen en samen borg staan voor een lening betekent ook dat u elk ook afzonderlijk hoof…
SchadevergoedingSchadevergoedingOngevallen en letsel behoren tot de dagelijkse praktijk van het leven. Slachtoffers van een dergelijke letselschade zaak…
De zorgplicht van de werkgeverDe zorgplicht van de werkgeverEen werkgever heeft een zorgplicht. Die zorgplicht heeft als consequentie dat de werkgever bij een bedrijfsongeval aansp…
Bronnen en referenties
  • http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=wa-verzekering
  • http://www.studenten-zorgverzekeringen.nl/aansprakelijkheid/verschil-met-wa-verzekering.html
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/aansprakelijkheidsverzekeringen-particulieren/extra/wat-is-een-aansprakelijkheidsverzekering/

Reageer op het artikel "Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekering"

Infoteur: Hvdv
Laatste update: 27-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!