InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Onderhandelen met de verzekeraar

Onderhandelen met de verzekeraar

Onderhandelen met de verzekeraar Het wordt steeds gebruikelijker om te onderhandelen over de koopprijs. Bij het kopen van het huis wordt het verwacht, de autodealer schrikt er ook niet van terug, maar staat de verzekeraar er ook voor open? De verzekeraars stellen de verzekeringen en de verzekeringsvoorwaarden nauwkeurig samen. Het bepalen van de prijs lijkt eenvoudig, maar is juist complex en het kan cruciaal zijn voor het succes van het verzekeringsproduct. Indien de prijs te hoog is, zal het minder verzekerden aantrekken. Is de prijs juist te laag dan zal de verzekeraar verlies draaien, of in ieder geval minder winst maken dan mogelijk is. Regelmatig moet de prijs ook worden bijgestuurd door bepaalde ontwikkelingen, zoals de hoogte van de schadelast, of door aanpassingen bij de concurrentie. Voor sommige verzekeringen zijn verzekeraars bereid om water bij de wijn te doen.

Hoe kunt u onderhandelen met de verzekeraar?

Verzekeraars hebben in sommige gevallen een marge om twijfelende klanten over de streep te trekken. Hierbij hoeft het niet altijd te gaan om een percentage korting op de premie, maar u kunt bijvoorbeeld ook denken aan een extra schadevrij jaar bij een autoverzekering. U kunt de verzekeraar voorleggen dat u bij een concurrerende verzekeraar een beter voorstel hebt gekregen. Het gaat u vaak niet lukken doordat de mogelijkheid om korting te geven soms gewoon niet bestaat.

Vaste premie, vast beleid

Bij het afsluiten van een autoverzekering kunt u proberen om extra korting los te krijgen bij de verzekeraar. Dit hoeft u bijvoorbeeld niet te proberen bij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) of een reisverzekering. Deze verzekeringsvormen hebben een vaste prijs en kunnen over het algemeen niet gewijzigd worden. Er staan vaste prijzen in de programmatuur waar uitsluitend met systeemaanpassingen veranderingen in kunnen worden aangebracht. De autoverzekering heeft meer variabelen waar de premie van afhankelijk is. Hierdoor zijn er standaard kortingsmogelijkheden.

Meerdere verzekeringen afsluiten

De meeste verzekeraars bieden pakketkortingen aan als u meerdere verzekeringen bij dezelfde verzekeraar onderbrengt. Bieden ze dit niet zelf aan? Vraag hier dan om. Dit kan u een besparing tot wel tien procent opleveren. U moet niet blindelings meerdere verzekeringen afsluiten bij dezelfde verzekeraar om een hogere pakketkorting te krijgen. U moet ook letten op de hoogte van de premie. Een verzekeraar kan een extra korting geven van 2 procent op alle te betalen premies, maar mogelijk is het voordeliger om de verzekering elders onder te brengen tegen een nog lagere prijs.

Onderhandelen over lopende verzekeringen

Ondanks dat de verzekering al is afgesloten, kunt u ook gedurende de looptijd van de verzekering nog onderhandelen over de prijs voor de eerstvolgende contractperiode. Standaard hebben verzekeringen een contractperiode van één jaar. Jaarlijks kunt u de verzekering beëindigen en overstappen naar een andere verzekeraar. Door contact op te nemen met de verzekeraar kunt u vaak al veel geld besparen door de verzekering aan te passen en te baseren op de huidige situatie. U hoeft niet altijd over te stappen om geld te besparen.

Let op prijs en kwaliteit

De laagste premie is niet het enige dat telt. U moet ook goed blijven letten op de kwaliteit van de verzekering. Op de zorgverzekering kunt u bijvoorbeeld besparen door aanvullende dekkingen achterwege te laten, maar u moet er wel op letten dat u de meest geschikte dekking moet hebben om latere hoge kosten te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderhandelen met de verzekeraar"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!