InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in een oude sok

Sparen in een oude sok

Uit onderzoek van Plus Magazine onder 65-plussers, blijkt dat vijftien procent van de ouderen thuis een bedrag reserveert. Bij de meeste senioren gaat het om relatief kleine bedragen. Er zijn meerdere redenen om geld thuis te houden, in plaats van bij de bank te stallen. Het is natuurlijk handig om thuis een bedrag achter de hand te hebben, maar hierbij gaat het om relatief kleine bedragen. Een andere reden is om het geld buiten het zicht van de Belastingdienst te houden, wantrouwen richting de banken zal ook vaak een reden zijn om thuis te sparen.

Wantrouwen richting de banken

Thuis een vermogen aanhouden heeft nauwelijks voordelen. Het wantrouwen richting banken is onterecht. De in Nederland actieve banken staan onder rechtstreeks toezicht van de Nederlandsche Bank, of van een toezichthouder in de land van herkomst. Deze angst is ontstaan door het omvallen van de IJslandse Icesave Bank in 2008 en de Nederlandse DSB Bank in 2009. Tot een spaarbedrag van € 100.000 per rekeninghouder is het spaargeld verzekerd door de Nederlandse overheid.

Geld thuis oppotten om belastingheffing te voorkomen

Bij de jaarlijkse belastingaangifte, moet u opgeven hoeveel vermogen u hebt. Een bedrag van ruim € 21.000 is vrijgesteld. Boven dit bedrag moet u rekening houden met een heffing van 1,2 procent over het vermogen. Geld dat in een oude sok wordt bewaard, wordt niet anders behandeld als geld dat u op een spaarrekening hebt staan. De Belastingdienst heeft echter geen zicht op het geld dat u thuis hebt liggen, toch bent u verplicht om ook uw vermogen thuis op te geven.

Rentevergoeding is hoger dan de heffing van de Belastingdienst

Geld thuis op te potten heeft praktisch gezien geen zin. De rentevergoeding van de meeste spaarrekeningen ligt namelijk hoger dan de heffing van de Belastingdienst. U bent een dief van u eigen portemonnee door geld thuis te bewaren.

Geld wordt steeds minder waard door inflatie

Om de inflatie geheel of gedeeltelijk te compenseren, hebt u jaarlijks een rentevergoeding nodig over uw vermogen. Hetgeen u nu voor één euro kunt kopen, moet u volgend jaar meer voor betalen. Uw geld wordt steeds minder waard, en dat geldt in sterkere mate in het geval u geen rentevergoeding krijgt over uw spaargeld.

Inbraakrisico en brandrisico

De belangrijkste reden om geld niet thuis te bewaren zijn de risico’s die u loopt door thuis op te potten. Indien andere mensen op de hoogte zijn van het feit dat u thuis vermogen opbouwt, loopt u grote risico’s. Door inbraak of een overval kan het geld u worden gestolen. Doordat ze weten dat het geld over het algemeen goed verstopt ligt, loopt u persoonlijk grote risico’s. U vergroot de kans op een overval, waarbij de overvallers u dwingen om de verstopplaats vrij te geven. Ook het brandrisico moet u niet onderschatten. Door brand kan het vermogen volledig verloren gaan.

Een claim indienen op de inboedelverzekering zal niet succesvol zijn. Contant geld is vaak wel verzekerd, maar niet onbeperkt. Standaard wordt de dekking voor contant geld beperkt tot € 250 of € 500.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Plusmagazine.nl

Reageer op het artikel "Sparen in een oude sok"

Reactie

J. Haanstra, 22-11-2012 14:58 #1
Dit is niet helemaal waar. Je kijkt alleen naar de vermogensrendementheffing in je artikel. De totale belasting op je spaargeld is vele malen hoger. Juist de 65 plussers, die dus al bijna dood zijn volgens de overheid, moeten eerst alles opmaken voor aow en pensioen, en van wat er overblijft voor de kinderen gaat ook de helft naar de staat. Het rendement ligt dus vele malen hoger wanneer je het in de spreekwoordelijke oude sok stopt. Voor je oude dag wel te verstaan, en ook voor je nageslacht. Koop een goede brandveilig kluisje, dat is wel een tip. Vervolgens kun je daar jarenlang je boodschappen van doen, en zet de kluiscombinatie en locatie in de afscheidsbrief. Hoe spaar je dan? In ieder geval niet zwartwerken. Dat is niet netjes. 1x belasting over je geld is rechtvaardig. Vervolgens neem je regelmatig contant geld op in verschillende hoeveelheden bij de kassa van de supermarkt en stop dat in je kluisje. Niet laten verleiden om tussendoor af en toe wat van te pakken he! Het is allemaal voor later.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!