InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaardoel: sparen voor een auto

Spaardoel: sparen voor een auto

Spaardoel: sparen voor een auto Wij kunnen niet zonder de auto. De maandelijkse kosten van de auto zijn hoog, maar de auto is onmisbaar voor de meeste gezinnen. Een auto is een flinke investering, waarvan u weet dat de waarde van de auto zeer snel gaat dalen. Op het moment dat u een nieuwe auto start hebt u al een groot deel van de waarde afgeschreven. Het is namelijk geen nieuwe auto meer, maar een gebruikte. Afhankelijk van de nieuwwaarde van de auto laat u gelijk al duizenden euro’s vallen. Een tweedehands auto is goedkoper, maar de onderhoudskosten liggen gemiddeld hoger, en de duur dat u van de auto gebruik kunt maken zal korter zijn.

Iedereen met een auto moet sparen voor een vervangende auto

Op het moment dat u een auto hebt gekocht, weet u al dat u in de loop der jaren opnieuw moet in investeren om weer een andere auto te kopen. Ondernemingen reserveren hiervoor bedragen, de zogenaamde afschrijving. Dit zouden particulieren ook moeten gaan doen. Op deze manier kunt u een bedrag gaan opbouwen voor de volgende auto.

Hoeveel moet ik jaarlijks afschrijven op mijn auto?

Dat is van meerdere factoren afhankelijk, zoals de duur dat de auto nog zal meegaan, de inruilwaarde van de auto en hoeveel hebt u nodig om de vervangende auto aan te schaffen. Stel, u koopt een nieuwe auto voor € 25.000. Vooraf schat u in dat u de auto gedurende een periode van acht jaar gaat houden. De inruilwaarde van de auto schat u in op een bedrag van € 5.000. In acht jaar tijd schrijft u dus een bedrag af van € 20.000. Uitgedrukt in afschrijving per maand, komt u op € 20.000 / 96 maanden = € 208,33. U moet dit bedrag maandelijks reserveren om over acht jaar weer een nieuwe auto te kopen voor € 25.000.

Sparen om te voorkomen dat u moet lenen

Er komt een moment dat de auto vervangen moet worden. U moet dus sparen om de noodzakelijke uitgave te kunnen verrichten. Hebt u het geld niet beschikbaar, dan zult u een lening moeten afsluiten. Hierdoor zult u maandelijks een bedrag aan rente en aflossing gaan betalen. In de praktijk blijkt dat het vervolgens niet meer mogelijk is om te reserveren voor de afschrijving. U zult in dat geval ook de toekomstige auto’s moeten financieren met een lening, omdat u niet meer in de positie bent om geld te reserveren voor de afschrijving.

Beste manier op te sparen voor een auto

U kunt het beste sparen in een spaarvorm waarin u uw geld niet vast gaat zetten. U weet namelijk niet vooraf wanneer u over het geld moet beschikken. De volgende maand kan de motor van de auto het begeven, en moet u direct op zoek naar een andere auto. U kunt het beste kiezen voor een spaarvorm zonder beperkingen. Door te kiezen voor een spaarrekening met de hoogste spaarrente, kunt u uw spaardoel zo snel mogelijk bereiken.

Het kopen van een auto is een slechte investering. U weet namelijk dat de auto maandelijks minder waard gaat worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaardoel: sparen voor een auto"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!