InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaargeld maakt gelukkig

Spaargeld maakt gelukkig

Spaargeld kunt u niet zonder. U moet een kapitaaltje achter de hand hebben om grote uitgaven te kunnen verrichten. Spaargeld zal niet gelukkig maken, maar het geeft een goed gevoel om iets achter de hand te hebben. In Nederland ontvangt u maandelijks een inkomen. Normaal gesproken zijn dit verdiensten die u ontvangt in verband met het verrichten van arbeid. Iedere maand hebben wij dit geld ook nodig om van rond te komen. Er kunnen zich situaties voordoen dat u uw inkomen gedeeltelijk of geheel verliest. In dat geval kunnen wij een beroep doen op de vangnetten in de vorm van sociale voorzieningen. Het inkomen hieruit is echter laag, en voorzien vaak uitsluitend in de basisvoorzieningen. Om ook in slechte tijden rond te kunnen komen doet u er verstandig aan om een spaarkapitaal op te bouwen.

Maakt geld gelukkig?

Geld op zichzelf maakt niet gelukkig. Financiële zorgen kunnen wel ongelukkig maken. Mensen die het financieel zwaar hebben, moeten iedere euro zorgvuldig overwegen waar zij het aan gaan uitgeven. Het hebben van schulden maakt het leven erg zwaar. Gezinnen moeten er toch voor blijven zorgen dat ze de vaste lasten blijven betalen, anders dreigt namelijk uitzetting uit het huis. Gezinnen die niet sparen, maar wel maandelijks net rond kunnen komen, komen een keer in de problemen. Er zullen namelijk grote kostenposten de kop op gaan steken. Dit kan zijn een kapotte wasmachine, auto (waar ze niet zonder kunnen) of achterstallige rekeningen.

Maakt spaargeld gelukkig?

Het beschikken over een spaarbuffer kan een veilig en gelukkig gevoel geven. Mensen die hierin doorgeslagen zijn, zijn de vrekken. Deze spaarders doen alles om te kunnen bezuinigen en te besparen. Het zuinig omgaan met geld is voor hen gewoon een levenswijze geworden. Zij zullen nooit beschikken over voldoende geld, want het kan namelijk altijd meer. Spaargeld moet gebruikt gaan worden om het geluk te vergroten. U kunt niet alleen maar sparen, zonder er ook de vruchten van te plukken.

Hoeveel spaargeld moet ik achter de hand hebben?

Om dit te kunnen bepalen, heeft de Nibud een bufferberekenaar op haar website gezet. Door een aantal vragen te beantwoorden over uw gezinssituatie, krijgt u een buffer advies van Nibud. Voor een gezin met kinderen geldt een buffer van minimaal 10.000. Het bedrag dat zij adviseren hangt van meerdere factoren af. De hoogte van uw buffer zal grotendeels afhangen van uw financiële mogelijkheden. Niet iedereen is in staat om 10.000 of meer aan kapitaal op te bouwen. Daar moet u namelijk wel de maandelijkse middelen voor hebben.

Bij welke bank kan ik het beste een spaarrekening openen?

Er zijn tientallen banken met zeer veel verschillende spaarrekeningen. Ruwweg zijn de spaarrekeningen op te delen in twee soorten, namelijk spaarrekeningen met en zonder beperkingen. De gemiddeld hoogste spaarrente zult u krijgen op de rekeningen met beperkingen. De beperkingen kunnen ook weer een groot nadeel opleveren. Een beperking is bijvoorbeeld dat u maandelijks een bedrag moet storten tussen de 50 en 250. Een andere spaarrekening heeft weer als beperking dat u één of twee procent aan kosten moet gaan betalen bij een opname.

Bank kiezen op basis van de hoogte van de spaarrente

U kunt uw geld het beste storten bij een bank die een redelijke rentevergoeding geeft. De hoogste spaarrente kunt u niet nastreven, want dat zal vaak fluctueren. U kunt er wel vanuit gaan dat een bank die nu een redelijke vergoeding geeft dit ook blijft doen op korte termijn. Bij daling van de rentes zullen zij ook dalen, maar zullen de concurrerende banken ook de spaarrente moeten verlagen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaargeld maakt gelukkig"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-06-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!