InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Zegeltjes sparen: voordeliger dan sparen bij de bank

Zegeltjes sparen: voordeliger dan sparen bij de bank

Zegeltjes sparen: voordeliger dan sparen bij de bank Als je graag ongemerkt wat wilt sparen lijkt het voor de hand te liggen dit via de bank, dus op een spaarrekening te doen. Maar de rente die op zo'n spaarrekening wordt gegeven is zeer laag. Een andere manier om te sparen is via de supermarkt, met koopzegels. Dat levert een hoger rendement op dan de spaarrekening bij de bank. Wie slim is, doet aan zegeltjes sparen en heeft een hogere opbrengst van de investering.

Zegeltjes plakken om te sparen?

Het lijkt iets van vroeger: zegeltjes sparen en in een boekje plakken om af en toe wat extra geld achter de hand te hebben. Bij een gewone spaarrekening bij de bank wordt bijna geen rente meer gegeven. Dat is bij de supermarkten die werken met een spaarsysteem een stuk hoger: tenminste 4%, vaak 6 % en soms nog meer. Voor direct een bedrag extra in handen is zegeltjes plakken dus helemaal geen gek idee. Al moet je er natuurlijk wel zin in hebben om er wat tijd in steken.

Wilt u koopzegels?

In een aantal supermarkten komt deze vraag aan de klant bij het afrekenen van de boodschappen. Naast de tijdelijke acties, waarbij de klant de kassa telkens verlaat met een handvol kartonnen munten, plastic poppetjes, aapjes, Artiszegels en wat dies meer zij, hebben veel supermarkten een systeem van zegels of punten die gekocht kunnen worden. Die zijn dus (meestal) niet gratis maar kosten per zegel of punt een bedrag dat varieert van één tot tien cent. Zij binden op deze manier klanten aan hun winkel, wat supermarkten natuurlijk graag zien.

Een aantal andere supermarkten doet hier echter niet aan mee: zij zeggen dat dit systeem geld kost, dat dit in de prijzen wordt doorberekend en dat zij liever kiezen voor voordeel voor hun klanten in de vorm van lagere prijzen van hun producten. Het gaat hier om Aldi, Lidl, Dirk van de Broek, C1000, Nettorama en Deen.

Het spaarsysteem van een aantal supers

Het was 's lands grootgrutter Albert Heijn die begon met het systeem van betaalde spaarzegels, in 1955. Voor elke zegel betaal je 10 eurocent, en na het sparen van 490 zegels krijg je voor het gespaarde bedrag van 49 euro er 52 terug. Dat levert dus een rente van 6,1 % op, en dat is hetzelfde als in 1955.

Bij supermarkt Plus is de rente die je kunt krijgen met het sparen van koopzegels al sinds de introductie in 1992 het hoogst: 50 %. Bij elke euro aan boodschappen kun je 2 eurocent extra betalen voor een zegel. Na het sparen van 200 zegels kan voor de geïnvesteerde 4 euro een bedrag van 6 euro geïncasseerd worden.

Hoogvliet werkt niet met zegelboekjes maar met punten die op een klantenkaart worden bijgeschreven. Bovendien is dit spaarsysteem flexibel: het gespaarde tegoed kan verzilverd worden op het moment dat de klant daarvoor kiest.
Het rendement is 6 %.

De supermarkt die in het noorden van het land te vinden is, Poiesz, geeft spaarzegels zelfs cadeau aan de klanten: één zegel per 2,50 euro aan boodschappen. Na het sparen van honderd zegels kan de spaarkaart worden ingeleverd voor cash of voor cadeaus.

Bij Jumbo wordt gekeken of de klant nog prijs stelt op een spaarsysteem met koopzegels. Sinds maart 2010 worden bij wijze van proef in een paar filialen van deze keten geen zegels meer verkocht, al kunnen klanten ze hier nog wel bij de servicebalie kopen.

Voordelen van zegels/punten sparen bij de supermarkt

Behalve dat er dus een hoog rendement valt te behalen bij een aantal supermarkten kan het voordeel nog hoger zijn als je meer dan één volle spaarkaart of -boekje inlevert per jaar (De rente die je krijgt bij het sparen bij de bank is namelijk gebaseerd op de berekening per jaar). Daarvoor moet je dan wel vaak boodschappen bij dezelfde supermarkt doen. Maar er hoeft geen belasting (1,2%) over betaald te worden.

Nadelen van zegels/punten sparen bij de supermarkt

De nadelen voor de klant van dit systeem zijn in het voordeel van de supermarkt. Zegels kunnen kwijtraken of de spaarkaart raakt niet vol. Wie dus bij een aantal verschillende supermarkten zijn boodschappen doet, zal er langer over doen de benodigde zegels bij elkaar te sparen. Bij een bank krijg je rente op rente berekend, dat na een paar jaar dus meer geld oplevert dan zo in eerste instantie lijkt.

Overzicht van spaarsystemen van bekende supermarkten

SupermarktZegel/punt per bedrag in aan boodschappen (euro)Prijs per zegel/punt (euro) Inleveren vanaf Waarde (euro)Extra geld (euro)Rendement (%)Bedrag aan boodschappen hiervoor nodig (euro)
Albert Heijn10,10490 zegels5236,1490
Coop0,500,05500 zegels2514250
Hoogvliet0,100,011 puntn.v.t.n.v.t.6n.v.t.
Jumbo10,1025 zegels2,600,10425
Plus10,02200 punten6250400
Poiesz2,50gratis100 zegels2,502,50n.v.t.250
Super de Boer10,05470 zegels251,506,4235
Vomar0,100,011 puntn.v.t.n.v.t.4n.v.t.

Spaarpotje

Zegels of punten sparen via de supermarkt is voor de mensen die hieraan doen een simpele, concrete en directe manier van sparen. Het gaat ongemerkt via relatief kleine bedragen, boodschappen doen ze toch en het gespaarde bedrag loopt ondertussen lekker op, gezien het rendement. Vaak wordt een aantal volle zegelboekjes bij elkaar gespaard om hiervan iets extra's te bekostigen zoals uitgaven voor de feestmaand december of de vakantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen bij de supermarktTegenwoordig hoef je niet meer naar een bank te gaan voor een hoge rente, daar zijn de rentes inmiddels gezakt tot een w…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Hypotheek versneld aflossen of sparen?Hypotheek versneld aflossen of sparen?Een hypotheek versneld aflossen kan vele voordelen opleveren. Zo bent u sneller financieel onafhankelijk en minder vatba…
Vaste of variabele spaarrente?Spaarders hebben de keuze uit een vaste of variabele rente. Welke spaarrente is hoger: vast of variabel? Aan beide rente…
Bronnen en referenties
  • http://www.levensmiddelenkrant.nl/1813/zegeltjes-sparen-is-terug
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld
  • Plus Magazine

Reageer op het artikel "Zegeltjes sparen: voordeliger dan sparen bij de bank"

Reacties

Arthur, 21-04-2015 16:38 #2
Nog slimmer,
Koop spaarzegels en lever je volle boekje direct in. Zet dat bedrag vervolgens op je bankspaarrekening en koop daar de nieuwe zegels van. Je combineert dan de, zeg, 6,1% rente van de supermarkt en de 1,35% rente van je bank.

Lida, 03-03-2014 17:52 #1
Ik ben gek op zegeltjes sparen. Mijn moeder deed het vroeger ook en zo kregen wij in 1968 pannen een koelkast enz. en nu spaar ik voor reisjes of een ander doel. b.v elektrische fiets. Nog niet direct nodig dus tijd genoeg om te sparen;-)

Infoteur: Lexia
Laatste update: 19-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Geld tekort
Reacties: 2
Schrijf mee!