InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Levensloopregeling stopt definitief per januari 2022

Levensloopregeling stopt definitief per januari 2022

Levensloopregeling stopt definitief per januari 2022 De Levensloopregeling vervangt de vervallen Vroegpensioenregeling (VUT, Prepensioen). Met de Levensloopregeling is (was) het mogelijk om te sparen voor allerlei vormen van onbetaald verlof, zoals zorgverlof, ouderschapsverlof en studieverlof, of om eerder te stoppen met werken. Per 2012 kunnen nieuwe deelnemers zich niet meer aanmelden voor de levensloopregeling. De regeling stopt definitief op 31-12-2021. Dan moet het geld zijn opgenomen of benut. Volgens het CBS deden in 2009 ca. 250.000 werknemers mee aan de levensloopregeling. In 2008 waren het er 270.000. De meeste mensen sparen om t.z.t. eerder met pensioen te kunnen. Door een levenslooptegoed op te bouwen en dit vlak vóór de officiële pensioenleeftijd om te zetten in verlof, kun je globaal ruim 2 jaar eerder met pensioen, maar dat is afhankelijk van het beleggingsrendement van de verzekeraar alsmede van de kosten die hij in rekening brengt.

Hoe werkt de levensloopregeling

Met de Levensloopregeling spaar je in geld. De inleg wordt ingehouden op het bruto loon (na aftrek van de premies werknemersverzekeringen, zoals WW, maar vóór aftrek van loonbelasting en volksverzekeringen) en gestort op een speciale geblokkeerde spaarrekening. Je kunt op elk gewenst moment instappen. Opname van het tegoed, bij zorgverlof, ouderschapsverlof e.d., gebeurt via de werkgever. Bij opname moet wel loonbelasting en premies volksverzekeringen/zorgverzekeringswet betaald worden, maar voor elk jaar dat gespaard is ontvang je een belastingkorting van maximaal 185,-. Als je in een jaar minder dan 185,- hebt gespaard is de belastingkorting voor dat jaar zo hoog als het bedrag dat je gespaard had.

Wat is de levenslooptoeslag

Volgens menige CAO is bepaald dat iedere medewerker die geboren is ná 31 december 1949 een bruto levenslooptoeslag ontvangt van 1,2% over het vaste jaarsalaris (incl. vakantietoeslag, gratificatie en variabele loonbestanddelen van het voorgaande jaar). Deze toeslag wordt maandelijks, dus 1/12 deel, bruto uitgekeerd en wordt dus normaal belast. Zodra je gaat deelnemen aan de Levensloopregeling wordt deze toeslag (na betaling WW-premie maar zonder inhouding van loonbelasting) samen met je eigen gewenste bedrag ingelegd op de spaarrekening.

Overgangsregeling levensloopregeling

De overheid heeft de levensloopregeling op 1 januari 2012 afgeschaft. Er is een overgangsregeling die loopt tot 1 januari 2022. Deze overgangsregeling maakt onderscheid tussen deelnemers die meer of minder dan 3.000 gespaard hebben.

Minder dan 3.000 tegoed

Had u op 31 december 2011 minder dan 3.000 spaartegoed? Dan is dat spaartegoed reeds op 1 januari 2013 vrijgekomen. Uw tegoed werd in 2013 uitbetaald. U betaalde belasting over 80% van het tegoed dat op 31 december 2011 op uw rekening stond. Over het bedrag dat u in 2012 spaarde, betaalde u 100% belasting. Een eventuele levensloopverlofkorting werd verrekend.

Meer dan 3.000 tegoed

Had u op 31 december 2011 ten minste 3.000 spaartegoed? Dan waren er 2 keuzes volgens de overgangsregeling:
  • U nam het volledige tegoed in 2013 in 1 keer op. Dit gaf een fiscaal voordeel: u betaalde belasting over 80% van het tegoed dat op 31 december 2011 op de rekening stond. Over het bedrag dat u in 2012 spaarde betaalde u 100% belasting. Hierna kon u niet opnieuw gaan sparen.
  • U neemt tijdens de looptijd van de regeling uw tegoed in delen op. U mag zelf weten wanneer u dat doet en waaraan u het geld besteedt. U kunt doorsparen tot 31 december 2021, het einde van de looptijd. Daarna komt (de rest van) het spaartegoed in 1 keer vrij.

Gevolgen keuze overgangsregeling voor belasting

De verschillende keuzes binnen de overgangsregeling hebben verschillende belastingconsequenties. Meer hierover op:
http://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/werken_in_loondienst/levensloopregeling/

80%-regeling levensloop

Als u uw levenslooptegoed in 2015 vrij laat vallen, betaalt u belasting over slechts 80% van het levenslooptegoed dat tot 31 december 2013 is opgebouwd. Voorwaarde is dat u het volledige levenslooptegoed in 1 keer opneemt.

Spaarloonregeling

Ook de spaarloonregeling is per 1 januari 2012 afgeschaft. Uw opgebouwde bedrag is vrijgekomen in 2012. Maar u kon uw tegoed ook laten staan. Voor het tegoed dat u op uw spaarloonrekening liet staan, bleef de vrijstelling van box 3 gelden tot 1 januari 2016.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Zo financier je onbetaald verlofZo financier je onbetaald verlofEven een pauze in uw drukke werkende bestaan om op adem te komen. Of uw pasgeboren kind en een jonge moeder hebben nu de…
Vitaliteitsregeling 2013 - spaarloon levensloopregeling 2017Vitaliteitsregeling 2013 - spaarloon levensloopregeling 2017De spaarloonregeling is in 2012 vervallen, maar de 80-% regeling wordt in 2015 weer geactiveerd voor wie nog niet van de…
Bijzonder verlof op een rijtjeBijzonder verlof op een rijtjeHet is bekend dat je bijzonder verlof mag opnemen bij een bevalling of bij overlijden van bijvoorbeeld je partner. Er zi…
Vitaliteitssparen vervangt levensloopregelingVitaliteitssparen vervangt levensloopregelingDe levensloopregeling kan in 2012 nog gebruikt worden, maar alleen als mensen minimaal 3000 euro op die rekening hebben…
Bronnen en referenties
  • NN, Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Levensloopregeling stopt definitief per januari 2022"

Reactie

Michel, 26-11-2017 22:17 #1
"U neemt tijdens de looptijd van de regeling uw tegoed in delen op. U mag zelf weten wanneer u dat doet en waaraan u het geld besteedt. U kunt doorsparen tot 31 december 2021, het einde van de looptijd. Daarna komt (de rest van) het spaartegoed in 1 keer vrij."

Het restant wordt dus pas in 2022 als belastbaar inkomen gezien?

Bvd, Michel Reactie infoteur, 27-11-2017
Beste Michel,

Hier staat het allemaal heel gedetailleerd :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/wat-is-er-gebeurd-met-de-levensloopregeling

vr.gr.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Senioren en geld
Reacties: 1
Schrijf mee!