InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veilig sparen, DNB staat garant

Veilig sparen, DNB staat garant

Veilig sparen, DNB staat garant In deze onrustige tijden is het nog steeds mogelijk om veilig te sparen. Omdat spaarders behoefte hebben aan zekerheid is het depositogarantiestelsel in het leven geroepen. Deze houdt in dat uw spaargeld tot €100.000 gegarandeerd is. Mocht een bank omvallen dan zijn tegoeden tot dat bedrag op betaal- en spaarrekeningen gegarandeerd.

Wft-register veilig sparen

Elke instelling die een vergunning heeft van De Nederlandsche Bank (DNB) staat geregistreerd in het Wft-register. Bij elke andere instelling is het een risico uw geld onder te brengen, ook al is de rente erg hoog. Wilt u meer dan €100.000 sparen dan is het beter het spaargeld over meerdere banken te spreiden. Per bank geldt het depositogarantiestelsel tot €100.000.

Risico

Achtergestelde deposito’s vallen niet onder het depositogarantiestelsel van de DNB. Achtergesteld houdt in dat bij een eventueel faillissement van de bank u als laatste het geld terugkrijgt en daardoor het risico loopt dat niet het (volledige) spaarbedrag wordt teruggestort. De curator bepaalt dan wie of wat er wordt uitgekeerd.

Spaarrente.nl

Een belangrijk punt is om het geld op te nemen wanneer je het nodig hebt. Sommige instellingen bieden hogere rentes dan hun concurrenten maar brengen een boete in rekening als je het geld eerder opneemt of verlangen van de spaarder dat het geld een bepaalde tijd op de rekening staat voordat het in aanmerking komt voor uitbetaling van rente. Een overzicht van spaarrekeningen en rentetarieven is te vinden op www.spaarrente.nl.

Spaarrente-internetsparen

Erg aanlokkelijk is het om geld weg te zetten op internetspaarrekeningen omdat de rentes doorgaans hoger zijn dan op de standaard spaarrekeningen. Er is immers weinig personeel nodig en dure kantoorgebouwen al helemaal niet. De kosten van de aanbieder zijn dus erg laag. Spaarrente-internetsparen.nl biedt dagelijks een bijgewerkt overzicht op de website.

Ook de reguliere banken komen tegenwoordig met aantrekkelijke internetspaarrekeningen. Het imago van een internetspaarrekening wordt steeds beter. Let vooral op de voorwaarden want hoe minder hoe beter.

Aanbieders

Hieronder drie aanbieders uitgelicht. Deze lijst is beslist niet volledig maar als u naar de websites surft krijgt u wel een aardig beeld van wat er zoal mogelijk is.

MoneYou

Deze instelling biedt een hoge rente en het spaargeld is vrij opneembaar zonder voorwaarden. MoneYou is een zelfstandige dochteronderneming van ABN/AMRO Hypotheken Groep BV. Het sparen is veilig omdat uw spaarrekening bij MoneYou wordt aangehouden bij ABN AMRO Hypotheken Groep. Deze beschikt over een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB). Het spaargeld wordt gedekt door het depositogarantiestelsel.

NIBC

Deze Nederlandse bank is opgericht in 1945 en richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. NIBC richt zich vooral op de Benelux en Duitsland op het gebied van agrifood & retail, via scheepvaart tot duurzame energie. De bank is gefundeerd op twee strategische pijlers: Merchant Banking en Specialised Finance.

Onderdeel van deze bank is de Nederlandse internetspaarbank NIBC-Direct met een aantal uitstekende spaarproducten. En u kunt altijd bij uw spaargeld. Want het is vrij opneembaar. Zonder kosten.

De bank is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Uw spaargeld valt onder het depositogarantiestelsel.

AEGON Bank

Deze instelling maakt onderdeel uit van AEGON NV dat een grote bankverzekeringsgroep in Nederland is. Het bedrijf is in 1983 ontstaan na de fusie van AGO en Ennia.

Met Aegon spaart u met een hoge rente. Deze online spaarrekening is overzichtelijk en simpel door het maken van aparte spaarpotten. U kunt onbeperkt geld opnemen wanneer u maar wilt.

Tot slot

Er zijn mogelijkheden genoeg. Belangrijk is dat u zeker bent dat het spaargeld veilig op een rekening staat. De instelling moet geregistreerd zijn bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank. Uw spaargeld moet vallen onder het depositogarantiestelsel.

Nuttige sites

Bij Spaarbaak.nl kunt u alles vinden over sparen: interessante artikelen over sparen, actueel nieuws, veelgestelde vragen, handige tools en nuttige links naar andere websites voor spaarders.

MisterMoney.nl is een vergelijkbare website met heel veel informatie van sparen tot pensioenen en alles wat daar tussen zit.
Gerelateerde artikelen
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2019 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegaran…
ASN Bank en depositogarantiestelselASN Bank en depositogarantiestelselIs uw spaargeld veilig bij de ASN Bank in 2019? Valt deze bank onder het depositogarantiestelsel en wat als die failliet…
Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven biedt u in 2017 een hoge spaarrente op een nieuwe spaarrekening van 0,45%, hoger dan de drie grote banken.…

Reageer op het artikel "Veilig sparen, DNB staat garant"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!