InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen hoe veilig sparen tegen de hoogste rente

Sparen hoe veilig sparen tegen de hoogste rente

Sparen  hoe veilig sparen tegen de hoogste rente Super veilig sparen in 2019 tegen de hoogste rente, betekent ook geen onnodig risico nemen met beleggen. Hoe u dan het beste kunt sparen wordt u uitgelegd. Kies bijvoorbeeld voor de banken met Nederlandse bankvergunning en vergelijk de actuele spaarrente onderling altijd goed. Spreid uw geld over een aantal banken en ontvang een hoge rente en hoog rendement als beloning. Verander van bank met uw spaargeld.

Gebruik de overstapservice bij het veranderen van bank

Al uw bankzaken overzetten naar een andere bank is best wel complex. Daarom heeft elke bank daarvoor een overstapservice die u gedurende 13 maanden verder helpt. Uw spaargeld overzetten naar een andere bank is echter heel eenvoudig. Een online rekening is snel geopend, waarna bijna direct het geld kan worden overgemaakt. Zo profiteert ook u van de hoogst haalbare spaarrente. Veilig en snel.

Veilig sparen kan wel degelijk

Veilig sparen is in Nederland eenvoudiger naarmate u minder spaargeld heeft. En juist moeilijker als u geen partner of kinderen hebt, en dan ook nog eens over veel spaargeld beschikt. Maar het begint allemaal met het vinden van de juiste bank. Allereerst moet u een bank kiezen, die een Nederlandse bankvergunning heeft en volledig onder het Nederlandse garantiestelsel valt: het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank. Dus geen Icesave toestanden, waarbij u ook met vreemde mogendheden te maken hebt. In het geval Icesave waren er garanties van IJsland en Nederland. Nou, die garantie van IJsland bleek, toen het erop aan kwam, weinig voor te stellen. Aan het einde van dit artikel geef ik u enkele lijsten met de banken, die in Nederland de hoogste spaarrente geven en honderd procent onder onze garantieregeling vallen. Wel zo veilig.

Garantieregeling voor banken heet depositogarantiestelsel

Het garantiestelsel in ons land regelt dat u per persoon en per instelling tot maximaal 100.000 euro veilig bent. Met een partner en een paar kinderen loopt deze garantie aardig op, als u ook voor hen meerdere rekeningen en een en of rekening hebt. Maar bent u alleen en hebt u een aardig bedrag, om te sparen of beleggen, dan is er nog maar één remedie: u moet uw geld spreiden over meerdere veilige banken, en per instelling onder het plafond van 100.000 euro blijven. Dat betekent bij grote bedragen automatisch vele banken. Misschien veel werk, maar dat moet met internet toch wel te behappen zijn. Via internet is een spaarrekening namelijk meestal snel geopend en eenvoudig te beheren. U meldt zich aan via het aanmeldingsformulier van de bank, stuurt het ingevulde aanmeldingsformulier op met daarbij een kopie van uw legitimatiebewijs. Vervolgens doet u, zodra u het rekeningnummer heeft, ter controle een eerste kleine boeking vanaf een tegenrekening. Zodra de bank u bevestigt, dat alles in orde is, kunt u uitgebreid van de geboden internet spaarrekening gebruik maken. Een kind kan de was doen.

Verschillende handelsnamen van een bank moet u in de gaten houden

Waar u altijd op moet letten zijn de verschillende handelsnamen en merken die banken en verzekeraars hanteren. De garantie die het depositogarantiestelsel u biedt, geldt namelijk per bankvergunning en niet per handelsnaam of merk. Dus als bedrijf X meerdere handelsnamen voert zonder dat die handelsnamen een eigen bankvergunning hebben, komt u per persoon maar één keer voor de garantie in aanmerking. Een goed voorbeeld vind ik altijd Delta Lloyd. Zowel de Hypotheker als Ohra als Delta Lloyd bieden spaarrekeningen aan, die vallen onder één vergunning: die van Delta Lloyd. Hebt u bij deze drie aanbieders een spaarrekening dan is het niet zo dat u driemaal voor de garantie in aanmerking komt.

Hoogste spaarrente is vaak momentopname

De hoogste spaarrente op een vrij opneembare spaarrekening is vaak een momentopname. Kijk, als u kiest voor een spaardeposito met een langere looptijd, bent u voor een tijd onder de pannen, omdat de rente de hele looptijd dan vast staat. Het nadeel van deze constructie is dat, als de rente op de spaarmarkt stijgt, u met uw deposito niet mee profiteert van het extra rendement. Een ander voordeel van een vrij opneembare rekening is, dat u zonder boete direct bij uw geld kunt. En dat is natuurlijk ook wel weer prettig.

Spaarrente vergelijken

De praktijk wijst wel uit dat u er goed aan doet, om regelmatig de hoogte van de spaarrente op uw spaarrekening te volgen, omdat banken nog wel eens een actie rente hebben voor een bepaalde duur om daarna snel de rente te verlagen. Heel eenvoudig kunt u de actuele spaarrente vergelijken, door regelmatig te kijken naar de actuele overzichten met de hoogste spaarrente:

Slot veilig sparen in 2019

Blijft niet bij een bank die u veel minder rente op spaargeld geef en spreid uw spaargeld over meerdere banken. Zo profiteert u maximaal van een hoog rendement. Kies zo voor veilig sparen terwijl u op elk moment dat u dat wilt weer direct bij uw spaargeld kunt komen.
© 2009 - 2019 Sparen4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen hoe veilig sparen tegen de hoogste rente"

Infoteur: Sparen4you
Laatste update: 17-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!