InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Schulden oplossen met schulden

Schulden oplossen met schulden

Schulden oplossen met schulden Veel gezinnen in Nederland zitten in de problematische schulden. De problemen zijn onoverkomelijk door te hoge lasten en een laag inkomen. De prijzen van consumptiegoederen stijgen. Dit zal de gezinnen met een laag inkomen zwaar treffen. Het gaat vaak om gezinnen die nu met veel moeite de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. Elke week tellen ze exact het weekbudget uit om uit de schulden te blijven. Zodra ze te maken krijgen met stijgende uitgaven en met een gelijkblijvend inkomen ontstaan er problemen. Ze moeten namelijk gaan besparen op een budget waar nauwelijks meer op te besparen is. Zodra ze één maand niet rondkopen moeten ze de maand daarna nog meer besparen omdat ze beginnen met een negatief saldo.

Oorzaken schulden

Het is redelijk eenvoudig om schulden te maken. Banken zijn niet zo gemakkelijk meer in het uitlenen van geld aan mensen die het eigenlijk niet kunnen dragen. Toch zijn er diverse manieren om toch in de schulden te raken. Vaak worden schulden veroorzaakt door achterstanden in de maandelijkse lasten. Dit is vaak het geval met:
  • Gas en licht
  • Huur
  • Mobiele telefoon abonnementen
  • Hypotheek
  • Zorgverzekering

Voornamelijk huur of hypotheek en gas en licht zijn essentiële levensbehoeften waar wij niet zonder kunnen. Nadat er schulden zijn ontstaan moet er toch nog steeds geleefd worden. Een lening aanvragen zal vaak op niets uitlopen omdat de banken kritischer zijn geworden met verstrekkingen door de kredietcrisis. Er moet gezocht worden naar andere middelen.

Schijn oplossing

Toch zijn er middelen om aan geld te komen in de vorm van roodstand en creditcards. Vrijwel alle lopende rekeningen kennen de mogelijkheid van roodstand. Dit is als het ware een lening die u bij uw bank opneemt. De rente kan wel oplopen tot boven de 12 procent en is fataal voor een zwakke financiële positie. Voor elke €100 roodstand moet u €15 rente betalen en de €100 moet natuurlijk ook weer afbetaald worden. Veel mensen hebben wel één of meerdere creditcards liggen. Dit kunnen ook klantenkaarten zijn waarop u aankopen kunt doen die later verrekend worden. Ook op de creditcard betaald u rentepercentages die eenvoudig kunnen oplopen boven de 10 procent. Het zijn als het ware schijn oplossingen omdat ze grotere problemen geven.

Advies inwinnen

Bij een kwetsbare financiële positie is het belangrijk dat u vroeg aan de bel trekt. Stort u niet gelijk in de schulden om andere schulden af te betalen. Op korte termijn kan dit de oplossing zijn, maar de extra schulden en lasten kunnen onoverkomelijk zijn. Indien u nu niet rond kunt komen van uw maandelijkse inkomen dan kunt u het helemaal niet als er ook nog extra lasten bijkomen. Belangrijk is ook dat u niet vooraf gaat putten uit geld of inkomen dan in de nabije toekomst “mogelijk” binnen gaat komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schulden oplossen met schulden"

Reactie

Hikari (infoteur), 10-11-2008 10:21 #1
Hoi Juul, Een zeer goed geschreven artikel! Reactie infoteur, 10-11-2008
Hikari,

Bedankt voor jouw reactie en compliment.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!