InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Belgen willen sparen in Nederland

Belgen willen sparen in Nederland

Belgen willen sparen in Nederland De spaarrente in België is in het eerste kwartaal van 2009 sterker gedaald in vergelijking met Nederland. Voor Belgen lijkt het aantrekkelijk om een spaarrekening te openen in Nederland. Volgens de Belgische media woedt er in ons land nog steeds een spaaroorlog. Uit concurrentiepositie houden spaarbanken de spaarrente hoog, uit angst het van de andere banken te verliezen. Voor de Belgen is het aantrekkelijk om een Nederlandse spaarrekening te openen, maar dit wordt vrijwel onmogelijk gemaakt door de spaarbanken.

Belgische spaarders in Nederland

Gezien onze Europese eenheidsmarkt, zou het mogelijk moeten zijn dat Europeanen een spaarrekening openen in een willekeurig Europees land. Uit onderzoek van een Belgische krant blijkt dat dit bij de meeste banken niet mogelijk is. Grootbanken als ABN Amro en Rabobank bieden nog mogelijkheden, maar de wat spaarrente betreft interessante banken houden de grenzen dicht. De hoogste spaarrentes in ons land worden geboden op internet spaarrekeningen. Zoals de naam al doet vermoeden is deze rekening uitsluitend te openen via het internet. Bij het invullen blijkt dat een kandidaat rekeninghouder verplicht is om een
Burgerservicenummer (de vroegere Sofinummer) in te vullen. Bij enkele banken is het daarnaast ook verplicht om een woonplaats in Nederland te hebben. Aan deze voorwaarden kunnen de Belgen niet voldoen.

Spaaroorlog

In 2008 streden de spaarbanken een strijd die zeer gunstig was voor spaarders. Nog steeds adverteren de kleinere banken veel, om ons spaargeld in de boeken te krijgen. De Europese rente is sterk gedaald in vergelijking met 2008, maar de spaarrente is minimaal verlaagd. Partijen als Moneyou en NIBC Direct blijven een heftige strijd uitvechten om de gunsten van de spaarder. Zodra één van deze banken een rentewijziging doorvoert volgt de ander binnen drie dagen.

Fiscaal vriendelijk voor de Belgen?

Om fiscale redenen hoeven onze zuiderburen niet in ons land te gaan sparen. Via het systeem van informatie-uitwisseling weet de Belgische fiscus hoeveel rente-inkomsten de Belgen ontvangen. De rente-inkomsten van de Belgen worden belast in hun eigen land. Ze krijgen eerst te maken met 15 procent roerende voorheffing en daarnaast ook nog met gemeentebelastingen. Uitgaande van uitsluitend de roerende voorheffing, betalen ze dus al 15 procent belasting over de ontvangen spaarrente. Indien zij 4 procent rente ontvangen, blijft daar 3,4% van over. De Nederlanders betalen ook belasting over spaargeld, namelijk 30 procent over een verondersteld rendement van 4 procent. Dit geldt uitsluitend voor het vermogen boven de vrijstelling.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belgen willen sparen in Nederland"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!