InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Air Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik ze

Air Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik ze

Air Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik ze Vergeet uw Air Miles niet, voordat u het weet zijn uw miles al in 2018 vervallen en dus ongeldig geworden. Air Miles weg, spaarsaldo weg. Daarvoor waarschuwt de website van Air Miles al sinds 2013. Velen sparen punten bij het tanken of het doen van boodschappen. De punten worden bijgeschreven, maar wat gebeurt er dan vaak? Dan worden ze weer vergeten. Dat is jammer want u kunt uw opgebouwde punten verliezen, als u ze niet gebruikt of doneert. Hoe zit dat?

Air Miles sparen en dan?

Wat zijn Air Miles?

Air Miles sparen is misschien wel het populairste spaarprogramma van Nederland, maar dat niet alleen. Er zijn namelijk spaarders over de hele wereld en dat al vele jaren lang. In Nederland kunt u sparen als u boodschappen doet bij Albert Heijn, Gall & Gall, tankt bij Shell, vliegt met KLM, koopt bij Praxis, Etos, Essent en betalingen doet via Mastercard. Dat heeft ook tot gevolg dat iemand in relatief korte tijd veel punten kan laten bijschrijven.

Wat doen met de opgebouwde Air Miles?

Vervolgens worden de Air Miles vaak weer vergeten, ze staan op een kaart en iedereen denkt dan al gauw dat dat ook zo zal blijven. Het tegendeel is waar. Sinds november 2013 is er een beleidswijziging doorgevoerd, Air Miles zijn sindsdien nog maximaal vijf jaar geldig. Dat betekent dus dat in november 2018, dan is de regeling vijf jaar van kracht, de eerste Air Miles dreigen te verlopen. Naar schatting vervallen per 1 november 2018 maar liefst 2,9 miljard Air Miles, verdeeld of een 728.000 spaarders. Tijd dus om de de bijeen gesprokkelde Air Miles te verzilveren. Overigens verliest u niet het gehele spaarsaldo ineens als u ook na 2013 punten hebt vergaard. Air Miles ouder dan vijf jaar vervallen. Dat kunt u voor zijn door ze op tijd te besteden.

Doneer Air Miles aan een goed doel

U kunt bijvoorbeeld een deel van de opgebouwde Air Miles doneren aan een goed doel. Dat wilde u misschien altijd al doen, maar dat komt nu helemaal van pas. Doet u niets voor november 2018, dan vervalt mogelijk een deel van het spaarsaldo. Doneert u aan een goed doel, dan kan het goede doel met de donatie nog hele nuttige dingen doen.

Air Miles inwisselen en gebruiken

Air Miles zelf gebruiken is natuurlijk ook mogelijk. U kunt de Air Miles inwisselen bij Albert Heijn (inclusief Gall & Gall), de Air Miles Shop, Bol.com en de tankstations van Shell. Waarom niet een dagje spa (zelf of met aantal vriendinnen), lekker online shoppen bij bol.com of de Air Miles Shop. Mogelijk is een dagje naar de dierentuin of een pretpark wel wat voor u en uw kinderen. Doet u niets dan bent u de in 2013 opgebouwde Air Miles kwijt, doet u wel wat dan hebt u een leuk dagje uit. En omdat vele spaarders in dezelfde situatie zullen zitten, zal het ook niet erg moeilijk zijn om een leuke groep samen te stellen en samen op kosten van Air Miles lekker op stap te gaan.

Air Miles vergeten

Er is ook wel eens onderzocht hoeveel mensen er zijn die precies weten hoeveel er op hun spaarsaldo van Air Miles staat. Toen bleek dat bijna niemand zijn exacte saldo kende. Men vindt het altijd leuk om de kortingspunten te verzamelen, dit gaat bovendien vrijwel automatisch, maar daar blijft het ook bij. Daarom is het signaal dat de Air Miles afgeeft met het na vijf jaar vervallen verklaren van punten ook niet alleen een negatief signaal. U kunt er namelijk hier iets heel positiefs van maken en die Air Miles die al zo lang in de tas of op de plank liggen, eindelijk eens opmaken en gebruiken. Daar zijn die Air Miles per slot van rekening ook voor bedoeld. Dit soort overwegingen leidt er volgens de Loyalty Management Netherlands toe dat medio september 2018 snel veel oude Air Miles worden ingewisseld en dat de goede doelen gezamenlijk acht miljoen Air Miles per week krijgen. De verwachting is dat dit aantal in aanloop naar november 2018 verder zal toenemen. En daarmee zal het in november 2018 niet ophouden, want elke dag kunnen er weer nieuwe Air Miles verjaren als ze te lang worden bewaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Loyalty Management Netherlands

Reageer op het artikel "Air Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik ze"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 19-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!