InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Kleine bedragen worden groot!

Kleine bedragen worden groot!

Kleine bedragen worden groot! Je hebt het idee dat met name de kleine bedragen door je handen glippen. Als je eens geld overhoudt door bijvoorbeeld een belastingteruggave is dit bedrag zo verdampt. Wat kun je er aan doen om ook deze bedragen zinvol te besteden?

Opmerking

Dit artikel is informatief bedoeld. Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor (financiële) keuzes in je leven. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goed startpunt bij vragen over geld. Neem op tijd actie bij problemen en vraag advies aan betrouwbare en gekwalificeerde adviseurs. Daarnaast gelden voor bijbaantjes wettelijke minimumleeftijden. Geld verdienen kan een opvoedkundig doel dienen, maar is op jonge leeftijd natuurlijk slechts een bijzaak. Onderwijs heeft natuurlijk prioriteit boven bijbaantjes!

De kleintjes zijn ook belangrijk!

Zeker als je niet de hoofdkostwinner bent kan je nogal eens het gevoel bekruipen dat er veel lichtvaardiger met jouw inkomsten om wordt gegaan dan het het "grote inkomen". Zeg nu zelf: is het niet zo dat jouw salaris wordt gebruikt voor de extraatjes? Dit houdt wel het gevaar in dat op de een of andere manier je geen controle hebt over je uitgaven. Het tweede inkomen van de parttimer gaat nogal eens op aan vakanties, luxere kados enzovoorts. Misschien bekruipt je het gevoel wel eens dat die extra inkomsten niet strikt noodzakelijk zijn. De kans is dan echter wel groter dat je je zuurverdiende centjes te gemakkelijk uitgeeft. Je hebt je salaris namelijk niet verbonden met een specifiek doel!

Krijg weer respect voor kleine bedragen

Ook al verdien je steeds kleine bedragen met kleine klusjes, laat elk geldbedrag hoe klein het ook is voor je werken. Anders wordt het opgeslokt door huishoudelijke uitgaven. Laat je ook niet ontmoedigen door het feit dat de bedragen maar klein zijn. Vele kleine bedragen maken uiteindelijk een groot bedrag!

Plan van aanpak

Kies een doel of meerdere doelen. Een voorbeeld van een middellang (gemeenschappelijk) doel is een nieuwe televisie die vijfhonderd euro kost. Zet een duidelijk zichtbare (liefst doorzichtige) spaarpot op de huidige (waarschijnlijk haperende) televisie. Iedere keer als een gezinslid een meevaller heeft gehad wordt dat geldbedrag in de spaarpot gedeponeerd. Je kunt ook een week- of maandbedrag afspreken. Je kunt zeggen dat ieder gezinslid (afhankelijk van zijn/haar leeftijd) bijvoorbeeld twee euro per week bijdraagt aan een nieuwe tv. Dit is dan ook een goed moment om het begrip afschrijving te bespreken. Bronnen van inkomsten kunnen zijn: een oppasbaantje, een korting op je levensmiddelen of op toiletartikelen. Je kunt iemand op onderzoek laten gaan naar echt die goedkoopste energielevancier. Misschien kan er bespaard worden op de autoverzekering, de zorgverzekering, de inboedelverzekering of de reisverzekering. Wat dacht je van abonnementen die ongemerkt door blijven lopen ? Misschien doe je eens de strijk voor iemand of ga je poetsen. Al met al vult de spaarpot zich. Hou op een grafiekje bij hoe ver jullie al zijn gevorderd. Op een bepaald moment zul je de vijfhonderd euro naderen!

Gerichte aanpak

Je kunt het nog gestructureerder aanpakken. Stel je wil met het hele gezin over acht maanden op vakantie. Jullie kiezen samen een bestemming uit. Uit ervaring en door vergelijking maken jullie een vakantiebudget. Je weet nu wat je bij elkaar moet sparen. Ieder gezinslid krijgt een spaardoel. Als bijvoorbeeld is afgesproken dat de jongste gezinsleden samen een achtste van het totaalbedrag bijdragen kun je een rekensom maken. Stel dat je vakantie drieduizendtweehonderd euro kost, kun je afspreken dat de jongere gezinsleden 400 euro bijdragen. Hak dit bedrag in acht stukjes. Om het rekenen eenvoudig te houden stellen we dat de jongste gezinsleden samen vijftig euro per maand dienen te sparen. Dit is dan vijfentwintig euro per persoon per maand. Dit bedrag kan naar gelang de leeftijd/het vermogen aangepast worden. Hierdoor leren ook de jongere gezinsleden dat hun bijdrage telt en dat zijn inkomsten en uitgaven het welzijn van het totale gezin beïnvloeden. Als je gezinsleden hun bijdrage te hoog vinden kun je ook besluiten een goedkopere vakantie te kiezen of zelfs om thuis te blijven.

Zoek de kleine bedragen

Waar vind je nu eigenlijk die kleine bedragen? Denk hierbij aan een klein baantje op de zaterdagmiddag. Dit kan zijn vakken vullen, post rondbrengen of poetsen. Andere bronnen van inkomsten kunnen zijn: geld verkregen door de verkoop van overbodige spullen, belastingteruggave, verjaardagsgeld enzovoorts. Het fijne is dat ieder gezinslid leert dat ook zijn bijdrage van belang is voor gezamenlijke doelen. Daarnaast leer je je kinderen dat vele kleine bedragen een groot bedrag maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl
  • www.genoeg.nl

Reageer op het artikel "Kleine bedragen worden groot!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 23-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaar alternatief
Schrijf mee!