InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Goedkoop verzekeren: tips om te besparen op de verzekering

Goedkoop verzekeren: tips om te besparen op de verzekering

Goedkoop verzekeren: tips om te besparen op de verzekering Goedkoop verzekeren in 2019, kan dat ook en hoe dan? Alles verzekeren is niet nodig, wees selectief. Enkele tips om te besparen verzekeringen en premies zijn zeker te geven. U hoeft bijvoorbeeld niet alles te verzekeren, maar in ieder geval wel uw auto en woning (opstal). Dat is immers wettelijk verplicht. Het goed vergelijken van verzekeringen scheelt ook geld. Bekijk dus of u goed verzekerd bent zonder dat u te veel betaalt. Goedkoop verzekeren kan namelijk altijd. Zo zijn er auto premies van een paar euro per maand. Sluit eenvoudig uw verzekering over.

Goedkoop verzekeren, niet alles verzekeren maar op maat

Ben ik voldoende verzekerd, vraagt u zich af. Nederlanders blijken kampioenen in het verzekeren te zijn. Bijna alles wordt verzekerd. Dat is nergens voor nodig. Stelregel is immers dat u iets verzekerd als:
  • Het bij wet verplicht is, zoals de zorgverzekering en bijvoorbeeld de WA autoverzekering.
  • Het risico zo groot is dat u dat zelf, met spaargeld en inkomen, onmogelijk zelf kunt of wilt dragen.

Die zaken moet u dus goed regelen, maar Nederlanders gaan vaak veel verder.

Tips om te besparen: welke verplichte verzekeringen zijn er?

Een zorgverzekering is een wettelijk verplichte verzekering. U kunt wel kiezen of u een aanvullende verzekering wilt, maar de basisverzekering is verplicht. Wie een hypotheek heeft is verplicht om een inboedelverzekering en opstalverzekering af te sluiten. Logisch, want de bank wil niet het risico lopen dat het onderpand verloren gaat en de waarde van het onderpand dus niets meer waard is. De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, AVP, is niet wettelijk verplicht, maar ernstig aan te raden: een schade aan andermans goed is kan fors in de papieren lopen en dan is het goed dat u verzekerd bent, terwijl de verzekering rond de 100 euro per jaar bedraagt. De WA autoverzekering is eveneens een wettelijk verplichte verzekering. Toch wordt vaak meer verzekerd en vaak tegen te hoge verzekeringspremies. Nu is een aansprakelijkheidsverzekering particulieren vaak zeer nuttig, maar wat te denken van een uitvaartverzekering of een annuleringsverzekering.

Uitvaartverzekering afsluiten

De kosten van een begrafenis liggen in de buurt van de 8.500 euro. Niet niks, maar voor vele Nederlanders vaak goed te betalen. Toch wordt zo’n verzekering vaak genomen of kiest men bij de aankoop van een huis voor een overlijdensrisicoverzekering. Als u al die premies eens optelt, komt u aan een enorm bedrag. Bovendien is het zeker bij overlijdensrisicoverzekeringen de moeite waard om te kijken of verzekeringen kunnen worden overgesloten. Betreffende premies zijn de laatste tijd namelijk een stuk goedkoper geworden.

Wat is een annuleringsverzekering?

De annuleringsverzekering voor een reis kost voor een beetje vakantie al gauw enkele honderden euro’s, terwijl u bijna nooit krijgt uitgekeerd. Als u de voorwaarden erop na leest, zult u zien dat door de verzekeraar vaak alleen in zeer uitzonderlijke gevallen wordt uitbetaald. Bij overlijden van een partner of naaste familie, anders niet. Vaak is het echter toch de moeite waard om een annuleringsverzekering te nemen bij de duurdere reizen, maar verplicht is het niet. Een annuleringsverzekering kost u rond de 5% van de reissom. Als u vaak reist, kunt u ook kiezen voor een doorlopende annuleringsverzekering.

Tips goedkope autoverzekering afsluiten, minder premie betalen

Ook bij de autoverzekering wordt regelmatig voor een te hoge dekking gekozen. Men kiest voor een all risk verzekering, terwijl voor iets oudere auto’s een all risk verzekering vaak niet nodig is. Zeker niet wanneer die nog steeds gebaseerd is op de oorspronkelijke cataloguswaarde, een waarde die uw auto misschien al lang niet meer heeft. Er zijn automobilisten bekend met een all risk verzekering waarbij de schade groter is dan de dagwaarde van de auto. In dat geval wordt maximaal de dagwaarde uitgekeerd, terwijl u toch al die tijd een hoge premie heeft betaald.

Slot tips om te besparen op uw verzekering in 2019

Verzeker dus niet meer dan nodig is en blijf alert of ook voor u overstappen op een andere verzekeraar zinvol is. Vaak is dat het geval. Nieuwe klanten krijgen bovendien regelmatig actiekortingen waarmee zij hun voordeel kunnen doen. U komt hier snel achter door de bestaande verzekeringen eens na te lopen en de nieuwe mogelijkheden op het internet te bekijken. Vergelijk en verlaag zo de premie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzekering: welke dekking tegen schade?Verzekering: welke dekking tegen schade?Wat is de dekking tegen schade die uw verzekering in 2019 geeft, is er een eigen risico of wordt alles bij schade uitbet…
Auto verzekeren op naam van partner of kindAuto verzekeren op naam van partner of kindDe premie voor de autoverzekering wordt voor een deel bepaald door de tenaamstelling. Een jonge bestuurder tot 24 jaar z…
Autoverzekering – te laag kilometrage op de polis! Wat nu?Autoverzekering – te laag kilometrage op de polis! Wat nu?De premie voor de autoverzekering is vaak mede afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt met de auto.…
Wanneer mini casco autoverzekering?Wanneer mini casco autoverzekering?Een mini casco autoverzekering afsluiten in 2019, waarom eigenlijk? Verzeker uw auto goedkoop en vergelijk de premies kr…

Reageer op het artikel "Goedkoop verzekeren: tips om te besparen op de verzekering"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!