InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen door uitgaven te heroverwegen

Besparen door uitgaven te heroverwegen

Besparen door uitgaven te heroverwegen Impulsaankopen zijn uitgaven die consumenten vaak niet verricht zouden hebben als ze de aankoop hadden heroverwogen. U kunt geld besparen door over alle uitgaven goed na te denken. Iedereen weet dat er geld te besparen valt door boodschappen te gaan doen met een boodschappenbriefje. In de praktijk werkt dit echter niet, want tijdens de boodschappen ziet u producten die u mogelijk ook nodig gaat hebben. Onbewust worden er extra spullen in de boodschapwagen gelegd. Over het algemeen kunnen mannen beter boodschappen doen, want de meeste mannen houden zich exact aan het boodschappenbriefje .

Goedkopere producten kopen

Door altijd na te denken voordat u geld gaat uitgeven, kunt u zuiniger gaan leven. Voordat u bij het boodschappen het gebruikelijke pak vla pakt, kijk ook even verder. Mogelijk kunt u een vergelijkbaar pak vla kopen tegen een lager bedrag. Waarom zou u € 1,90 uitgeven, terwijl u ook een pak vla kunt kopen voor € 0,89. Mogelijk is het duurdere pak lekkerder, maar dat weet u pas nadat u het goedkopere pak hebt geprobeerd.

Bij iedere aankoop nadenken over de noodzaak van de aankoop

U staat bij de supermarkt voor de kassa te wachten. U ziet bij de kassa nog zogenaamde aanbiedingen. Uit gewoonte pakt u het en legt u het bij uw andere boodschappen. Was het een noodzakelijke aankoop, of meer gewoonte om het te kopen? Spullen die u koopt gaat u consumeren, door het niet in huis te nemen, kunt u het ook niet opeten.

Kopen van een nieuwe auto

Op het moment dat er veel spaargeld aanwezig is op de spaarrekening, wordt vaak nagedacht over een bestedingsdoel. Door deze denkwijze worden er vaak te dure auto’s gekocht. Staat er € 10.000 op de spaarrekening, dan wordt er een oudere auto gekocht. Bedraagt het saldo op de spaarrekening € 40.000, dan wordt er een nieuwe auto gekocht. U kunt het geld natuurlijk ook reserveren voor zwaardere tijden of om de hypotheek gedeeltelijk mee af te betalen. Een auto kopen is een slechte investering, u kunt geld besparen door tweedehands te gaan rijden.

Lenen om te kunnen kopen

Lenen om te kunnen consumeren is een zeer slechte keuze. In bepaalde situaties kan het niet anders, maar u moet eigenlijk zien te voorkomen dat u geld moet gaan lenen om uitgaven te kunnen verrichten. U blijft namelijk achter de feiten aanlopen. U moet eerst de schuld afbetalen om in de toekomst weer te kunnen sparen. U kunt er echter vanuit gaan dat er meerdere uitgaven zullen komen waar u spaargeld voor achter de hand moet hebben.

Het kopen van een huis heroverwegen

Een huis kopen is een beslissing die uw financiële positie voor de komende dertig jaar gaat bepalen. Bij het kopen van een huis moet u zeer zorgvuldig alles op een rijtje zetten. De bank gaat er vanuit dat u een bepaald hypotheekbedrag kunt lenen, maar lukt het u om de daaruit voortvloeiende maandlasten te dragen? Wat zijn de gevolgen als een deel van het gezinsinkomen weg gaat vallen door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid? Dit zijn zaken waar u rekening mee moet houden, voordat u dergelijke financiële verplichtingen aan gaat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besparen door uitgaven te heroverwegen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!