InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rondkomen van een minimumloon?

Rondkomen van een minimumloon?

Rondkomen van een minimumloon? Indien je rond moet komen van een minimumloon is een hele prestatie om aan het einde van de maand nog een bedrag over te houden. Wat is de beste aanpak?

Opmerking

Deze tips zijn informatief bedoeld en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Ieders' persoonlijke situatie is anders. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiële keuzes. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goede informatiebron. Vraag bij problemen hulp aan gekwalificeerde en betrouwbare adviseurs.

Rondkomen van een minimum?

Zelfs mensen die een gemiddeld loon verdienen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar toch bestaan ze: de mensen die erin slagen om iedere maand toch nog iets te sparen. Zij blijven schuldenvrij en zetten iedere maand weer spaargeld apart. Wat zijn hun gouden tips? Als je het je nu al lukt op bij een minimuminkomen geld over te houden, zul je het later nog beter doen, als je weer iets op de financiële ladder bent gestegen.

Wonen: een grote kostenpost

Omdat je je bij een minimumloon waarschijnlijk alleen de basisdingen kunt veroorloven is het zaak om de grote kostenposten als eerste aan te pakken. Omdat je al niet zo veel verdient is dit echt de moeite waard. Kijk een naar je woonlasten. Sommigen zijn daar in een klap meteen veertig procent van hun netto-inkomsten aan kwijt. Als je hierop kunt besparen sla je een grote slag. Als het wettelijk mogelijk is zou je misschien anti-kraak kunnen gaan wonen. Een andere mogelijkheid is om samen met anderen een huis of flat te huren. Dan kun je samen de vaste lasten verdelen. Denk aan gas, water en licht en de verplichte verzekeringen. Het is niet voor niets dat veel studenten bij elkaar kruipen in een studentenhuis. Dit zorgt er niet alleen voor dat je aanspraak hebt, maar het bespaart ook kosten. Een andere tip is weer bij je ouders gaan wonen. Dan bespaar je in ieder geval op de woonlasten.

Vervoer

In vroeger tijden werkten veel mensen dicht bij huis. Dat was niet alleen zo omdat de meesten nog geen auto bezaten. Het scheelt gewoon veel in tijd en geld. Als mensen met z'n tweeën werken hebben ze vaak twee auto's voor de deur staan. Een gemiddelde gezinsauto kost gemiddeld met alles erop en eraan: verzekering, afschrijving, onderhoud en benzinekosten gemakkelijk vijfhonderd euro per maand. Probeer gewoon een baan vlak bij huis te vinden. Als je dan per (bedrijfs)fiets naar je werk peddelt sla je drie vliegen in een klap: je bespaart geld, waarschijnlijk bespaar je reistijd en je bent sportief bezig.

Zeg al je abonnementen op

Indien je slechts het minimumloon verdient kunnen allerlei abonnementen en gadgets je de das omdoen. Kijk eens kritisch naar abonnementen. Als je nog een aantal tijdschriften krijgt: lees je ze werkelijk? Indien je er niet in kijkt: zeg je je abonnement op. De meeste tijdschriften kun je ook in de bibliotheek lezen: gratis. Neem geen duur belabonnement alleen om het fancy mobieltje. Koop het goedkoopste model en probeer het eens met prepaid. Voor de mensen onder de vijfentwintig jaar: je valt echt niet dood neer als je niet volcontinu zit te bellen. Hier kun je echt zeer veel geld mee verdienen! Op amusement kun je ook gemakkelijk verdienen. Hoeveel zijn die betaalde tv-programma's je waard? We hebben ook nog een aantal
publieke zenders die zeker de moeite waard zijn.

Eten en drinken

Zorg dat je zelf je lunch mee naar je werk neemt. Dan ben je niet alleen niet meer afhankelijk van de keuze in de kantine, je gaat waarschijnlijk ook veel geld besparen. Reken maar eens uit: uitgaande van twintig werkdagen per maand en een besparing van twee euro per dag kun je in een maand veertig euro overhouden. In een jaar is dit al gemakkelijk vierhonderd euro. Als je dan ook zorgt dat je je natje en je droogje in de weekenden thuis nuttigt in plaats van het café zul je zien dat je al substantieel meer geld overhoudt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Rondkomen van een minimumloon?"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 15-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaartips
Schrijf mee!