InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Bespaar veel geld met het spannende lunchtrommeltje

Bespaar veel geld met het spannende lunchtrommeltje

Bespaar veel geld met het spannende lunchtrommeltje Je neemt je eigen lunch meer naar school, naar je werk of je luncht gewoon thuis. Dit kan meerdere redenen hebben. Je wilt controleren wat je binnenkrijgt aan calorieën en voedingsstoffen of je wil besparen. Hoe zorg je ervoor dat je niet zwicht voor andere snacks? Hoe houd je je lunchtrommeltje spannend?

Opmerking

Dit artikel is informatief bedoeld. Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor (financiële) keuzes in je leven. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goed startpunt bij vragen over geld. Neem op tijd actie bij problemen en vraag advies aan betrouwbare en gekwalificeerde adviserurs.

Een dieet?

Het kan zijn dat je op de calorieën wil letten. Dan is het erg verstandig om je eigen lunchtrommeltje mee te nemen. Je bent dan namelijk niet afhankelijk van het al dan niet zo gezonde aanbod in je kantine. Ook is het helaas vaak zo dat door de salades dikmakende sauzen worden gemengd. Beter zou het zijn om de salades en de sauzen apart aan te bieden.Verder kan het natuurlijk zo zijn dat je een speciaal zoutloos of andersoortig dieet volgt. Als je je eigen eten meeneemt weet je wat je binnenkrijgt aan ingrediënten en ben je verzekerd van de energiewaarde van je eten. Een bijkomend voordeel van je eigen lunch meenemen is dat je nu bij goed weer de mogelijkheid hebt om een lunchwandeling te maken. Dat brengt je stofwisseling weer op gang en verbrandt extra calorieën.

Je budget

Daarnaast kun je hierdoor ook geld besparen. In sommige kantines zijn de gezonde alternatieven (salades, fruit) vaak duurder dan de gefrituurde hap. Ook kan het aanbod nogal beperkt zijn. Aan fruit is er meestal niet meer keuze dan de sinaasappel en de appel. Vaak wordt het fruit zo weinig verkocht dat het niet echt smaakvol meer is. In sommige bedrijven is vrijdag de standaard frietdag. Veel ander aanbod is er dan niet. Verder komt het nogal eens voor dat als je als laatste luncht dat de voedingsmiddelen van je keuze al uitverkocht zijn. Uit kostenoverwegingen wordt niet altijd aangevuld. Hetzelfde euvel komt ook nogal eens voor aan het einde van de week. Omdat men dan denkt dat er zaken gaan bederven in het weekeinde wordt er niet meer aangevuld.

Conclusie

Als je zelf je lunch meeneemt heb je controle over de voedingswaarde, de samenstelling, de verkrijgbaarheid en de kosten.

Blijf gemotiveerd: houd je besparing bij

Om gemotiveerd en blij te blijven is het van belang dat je je vooruitgang, of beter gezegd besparing bijhoudt. Het meest visueel is de zogenaamde piekenpijp. Dit is een buis gemaakt van doorzichtig pvc met een maatverdeling die aangeeft hoeveel geld er al inzit. Daarnaast heb je spaarpotten voor kinderen die bijhouden hoeveel er inzit. Het bedrag wordt getoond. Indien je vijfenveertig weken per jaar drie euro op je lunch bespaart kom je aan een bedrag van vijftien euro per week indien je vijf dagen per week werkt. Per jaar is dat dan alleen voor jou een besparing van vijftien euro maal vijfenveertig weken is zeshondervijfenzeventig euro. Tel uit je winst als je met meer gezinsleden buiten de deur eet. Indien je alleen al dit bedrag voor twee volwassen kunt besparen zit je al op een bedrag van dertienhonderdvijftig euro netto per jaar. Dit bedrag is de moeite waard.

Smulweb

Als je bij smulweb de volgende link ingeeft http://www.smulweb.nl/recepten/ kun je daarna de keuze 'brood' ingeven. Dan volgen vele voorbeelden van broodjes en broodgerechten.

Hoe houd je je lunch spannend?

Je hoeft niet alleen brood met kaas in je lunchtrommeltje mee te nemen. Investeer ook in een aantal meeneembakjes die aantrekkelijk ogen van een goede kwaliteit. Denk in de termen van saladebakjes, een hoger bakje voor een appel of cakeje op zijn tijd. Augurken zijn erg smakelijk en bevatten weinig calorieën. Een variatieoptie is om eens een keer een wrap te vullen met lekkers in plaats van een boterham. Als je meerdere gezinsleden hebt hoef je niet de hele week te wraps eten. Iedereen krijgt gewoon een wrap mee als lunch. Dan is daarna het pakje leeg. Vul zo'n wrap met lekkere ijsbergsla, stukjes gerookte kip en een lekker sausje. Succes verzekerd. Verder kun je ook eens een keer variëren in broodsoort of zelf brood bakken. Van belang is dat je lunchtrommeltje zo uitdagend is dat je niet genegen bent om iets anders te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…
Bronnen en referenties
  • www.smulweb.nl
  • www.genoeg.nl

Reageer op het artikel "Bespaar veel geld met het spannende lunchtrommeltje"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 26-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaar alternatief
Schrijf mee!