InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Microkrediet in Nederland, de Raad voor Microfinanciering

Microkrediet in Nederland, de Raad voor Microfinanciering

Microkrediet in Nederland, de Raad voor Microfinanciering Microkrediet en micro financiering werden al in 1720 in Ierland ontwikkeld. Later werd het ook een commercieel concept om in Bangladesh de armoede te helpen bestrijden. Nu bestaat ook in Nederland de Raad voor Micro financiering. Dit krediet aanvragen doet u via Qredits. Microkrediet is een onderdeel van de meer omvattende microfinanciering, waaronder spaarrekeningen, betaalmogelijkheden en verzekeringen. Beleggen in microkrediet kan ook in 2019 bijvoorbeeld via het het ASN-Novib Microkredietfonds.

Inhoud

Ierland

Schrijver Jonathan Swift richtte in 1720 het Irish Loan Fund op ter bestrijding van armoede en hongersnood. Dit fonds verschafte de eerste micro kredieten.

Microkrediet en micro financiering

Bekender voor velen is Muhammad Yunus. Hij richtte in 1976 de Grameen Bank op, om micro kredieten en micro financieringen te verstrekken. Inmiddels verschaffen over de hele wereld meer dan 7000 instanties aan zo'n 16 miljoen arme mensen in ontwikkelingslanden microkredieten.

Lening is geen liefdadigheid

Men moet niet denken dat het om liefdadigheid gaat, want de rentes zijn vaak hoog. Maar altijd nog lager dan bij allerlei dubieuze geldverstrekkers die misbruik maken van het feit dat de geld vragers vaak nergens anders kunnen lenen. Een microkrediet is namelijk een kleine persoonlijke lening voor kansarme mensen. Die worden als onvoldoende kredietwaardig gezien, maar zullen naar verwachting met de lening voldoende power hebben om de lening en rentes op tijd terug te betalen. Zo kunnen ze vervolgens de verdere weg naar zelfstandigheid vinden. Zoals bekend zijn micro kredieten een van de paradepaardjes van Prinses Máxima.

Banken in Nederland

Vanuit Nederland zijn er tot dusverre twee instanties actief op het terrein van het microkrediet in het buitenland:
  • Oikocredit Nederland. Oikocredit Nederland verkoopt onder meer aandelen Oikocredit aan particulieren en instellingen in Nederland met een dividend van maximaal 2% per jaar. Volgens cijfers van de Wereldbank is Oikocredit op dit moment de grootste verstrekker van particuliere financieringen voor micro financieringen ter wereld, met een investeringsportfolio van meer dan 60 miljoen euro in microfinancieringsinstellingen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Oikocredit heeft vele vestigingen in vele landen.
  • De Triodos Bank met de Noord-Zuid Rekening en het Triodos Fair-Share Fund.

De Raad voor Microfinanciering

In aanwezigheid van Prinses Máxima heeft Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken begin 2007 de Raad voor Microfinanciering in Nederland geïnstalleerd. Onderzoek geeft namelijk aan dat een aanzienlijk aantal kleine, startende, ondernemers ook in ons land moeite hebben om kleine kredieten, tot ongeveer 25.000, te krijgen. Vaak is een dergelijk krediet voor de grote banken onvoldoende winstgevend, omdat het relatief arbeidsintensief is en buiten de normale stroom van kredietverlening valt. Ook maken de vele kleinere bedragen het voor banken relatief duurder.

Taken kenniscentrum

Inmiddels heeft Economische Zaken 5 miljoen euro beschikbaar. Behalve geldverstrekker wil de Raad ook makelaar in kennis en netwerken zijn. Daartoe is ook een Kenniscentrum opgericht. Dit Kenniscentrum heeft als belangrijkste taken:
  • Het ondersteunen van de Raad voor Micro financiering en opereren als aanspreekpunt en vraagbaak voor de micro financiering in Nederland. Daartoe wordt een databank met initiatieven opgezet en beschikbaar gesteld,
  • Het opzetten van een kennis netwerk.
  • Het actief zoeken naar initiatieven en actieve organisaties op het gebied van micro financiering.
  • Het waar nodig adviseren en begeleiden van initiatieven.

De verwachting is dat velen van de naar schatting 10.000 geïnteresseerde ondernemers via coaching en doorverwijzing kunnen worden geholpen en dat naar schatting tweeduizend van hen een beroep zal doen op een microkrediet. Aan de hand van een vragenlijst wordt in eerste instantie bekeken of een microkrediet ook wat voor betrokkenen is.

Microkrediet in de VS (Muhammad Yunus)

De krediet crisis in de VS heeft Yunus ertoe gebracht om nu ook micro kredieten in de VS beschikbaar te stellen. Yunus ziet in de VS vele mogelijkheden nu maar liefst circa 75 miljoen Amerikanen geen toegang meer hebben tot een bankrekening of kredieten, maar wel in hun levensonderhoud moeten kunnen voorzien.

ABP en ING

Grote Nederlandse banken en pensioenfondsen steken inmiddels geld in de micro kredieten in ontwikkelingslanden. Zo investeren het ABP, PGGM, de ING Bank en andere partijen samen momenteel ruim 580 miljoen euro in deze vorm van kredieten. Een echte groeimarkt dus, waar we nog veel over zullen horen.

Qredits 2019

Ben u een startende ondernemer en wilt u een lening aanvragen, dan kunt u bij Qredits terecht. Ook als een eerdere lening bij een bank is afgewezen. Qredits heeft tot doel om de ontwikkeling van het kleinbedrijf te bevorderen door deze specifieke kredietverlening aan kleinere ondernemingen en ZZP'ers. Qredits heeft geen winstoogmerk. U kunt bij Qredits Microfinanciering terecht voor een bedrag tot 250.000 euro. U kunt bij Qredits ook aankloppen voor een coach of voor kennis op zoek in de eigen academie.

Slot

Wilt u als ondernemer een lening tot 250.000 euro, dan kunt u in aanmerking komen voor een microkrediet. Probeer het eens. Vele Nederlanders waren u voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie met vakantiekredietOp vakantie met vakantiekredietLenen voor een vakantie in 2019? Extra geld voor een fijne vakantie hebt u met uw vakantiegeld, maar ook een vakantiekre…
Geld lenen: Consumptief kredietGeld lenen: Consumptief kredietEr zijn verschillende manieren om geld te lenen, waaronder het afsluiten van een consumptief krediet. Het krediet is voo…
Lage rente leningLage rente leningKies voor een lening of hypotheek met een lage rente in 2019. Nu het nog kan, goedkoop geld lenen kan nog, maar als stra…

Reageer op het artikel "Microkrediet in Nederland, de Raad voor Microfinanciering"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!