InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Schulden aflossen - betalingsregeling treffen

Schulden aflossen - betalingsregeling treffen

Als je in de problemen dreigt te raken met een bepaalde hoeveelheid schuld, dan kun je maar het beste onmiddellijk actie ondernemen om erger te voorkomen. Het is misschien een enorme drempel waar je overheen moet stappen. Heb je dit eenmaal gedaan dan zul je merken dat je dezelfde werkwijze steeds weer opnieuw kunt toepassen bij verschillende schuldeisers om schulden op te lossen via een betalingsregeling. De financiële problemen waarin je zit kun je het beste proberen op te lossen door met alle schuldeisers een regeling te treffen. Breng hiervoor eerst alle schuldeisers in kaart, schrijf ze daarna aan en doe ze een voorstel voor een afbetalingsregeling.

Alle schuldeisers in kaart / op een rij

Voordat je al je schuldeisers kunt aanschrijven moet je eerst precies weten waar het om gaat. Breng alle schuldeisers in kaart door ze op een rijtje te zetten. Noteer ook bij iedere partij de schuld die je open hebt staan. Schrijf daar achter de uiterste betaaldata. Als je op deze manier al je schuldeisers in kaart brengt krijg je een goed beeld welke de belangrijkste zijn om mee te beginnen. Degene die het snelst geld van je eisen, in combinatie met het product of dienst die ze leveren (bijvoorbeeld gas en licht), zijn dus de belangrijkste.

Schuldeisers aanschrijven

Stel een nette brief op die je aan alle schuldeisers kunt sturen. Schrijf de basis van de brief zodanig dat je deze steeds opnieuw kunt gebruiken. Als je dit doet hoef je alleen maar de namen en getallen/bedragen aan te passen, en niet iedere keer helemaal opnieuw een brief te schrijven. De opbouw van de brief moet bestaan uit een alinea waarin je vraagt om het treffen van een regeling en het stopzetten van invorderingsmaatregelen. Ook kun je een alinea opnemen waarin je vraagt om het tijdelijk stopzetten van het betalen van aflossingen. Doe dit laatste echter alleen bij de grotere schuldeisers. Zij hebben vaak meer eigen vermogen en kunnen eerder enkele maanden zonder jouw afbetaling dan kleinere schuldeisers. Door hier om te vragen krijg je meer lucht om eerst andere schulden te kunnen afbetalen.

Het opmaken van de tussenstand van de schulden

Als je alle schuldeisers een brief hebt gestuurd, is het wachten op de reacties. Wanneer je verschillende antwoorden hebt gekregen moet je deze verwerken in het eerste overzicht dat je hebt gemaakt waarin alle schuldeisers op een rij staan. Noteer goed welke regelingen je hebt getroffen met de verschillende schuldeisers. Zo krijg je een goed overzicht wat je nu wanneer dient af te betalen. Houd daarbij je aflossingsruimte die je iedere maand hebt goed in de gaten.

Een voorstel voor een afbetalingsregeling doen

Wanneer en hoe doe je een voorstel tot een afbetalingsregeling aan een schuldeiser? Als je maximale aflossingsruimte iedere maand lager is dan de som van alle afbetalingen die je in een maand moet doen, kun je proberen om een regeling te treffen met alle schuldeisers. Door alle schulden bij elkaar op te tellen en vervolgens de maximale aflossingsruimte als factor te gebruiken in de berekening maak je een afbetalingsvoorstel. Een voorbeeld:

SchuldeiserSchuldSchuld/totaal * maximale aflossingsruimteVoorstel per maand
Energieleverancier 2.000 2.000/ 8.000 * 100 25,00
Telefoonaanbieder 1.500 1.500/ 8.000 * 100 18,75
Bank 4.500 4.500/ 8.000 * 100 56,25
Totaal 8.000 100,-
(In dit voorbeeld is uitgegaan van een maximale aflossingsruimte van 100,- per maand)

Neem dit overzicht op in de brief zodat iedere afzonderlijke schuldeiser inzicht krijgt in de totale schuld. Op deze manier kan een schuldeiser jouw situatie beter begrijpen. De kans op het slagen van de voorgestelde afbetalingsregeling wordt hiermee vergroot. Pas als alle schuldeisers akkoord zijn gegaan met de voorgestelde regelingen kun je beginnen met de nieuwe aflossingen per maand. Als het je niet lukt om overeenstemming te bereiken bij alle schuldeisers kun je beter professionele hulp zoeken. Plaatsen waar dit kan is bijvoorbeeld een kredietbank of een bedrijf dat schulden oplost.

Professionele hulp bij het oplossen van schulden

Als de rente per schuldeiser hoger is dan het voorgestelde bedrag in de regeling schiet je er niets mee op. Ook als je erg weinig aflossingsruimte iedere maand hebt waardoor het aflossen van alle schulden erg lang gaat duren (langer dan 3 jaar) kun je beter hulp zoeken. Je kunt dan een bedrijf inschakelen of naar een kredietbank stappen die je op een professionele manier kunnen begeleiden bij het oplossen van alle schulden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schulden aflossen - betalingsregeling treffen"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 22-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!