Documenten vervalsen bij aanvragen lening is strafbaar

Documenten vervalsen bij aanvragen lening is strafbaar De banken verstrekken tegenwoordig niet zomaar geld meer in de vorm van leningen. Ze willen zoveel mogelijk gegevens over de klant verzamelen, voordat ze een lening willen verstrekken. Zij moeten namelijk vooraf inschatten of de betreffende klant de lening ook daadwerkelijk kan terugbetalen. Door te frauderen met loonstroken en bankafschriften proberen klanten soms om een lening te krijgen, ondanks dat ze niet kredietwaardig zijn. De meeste geldverstrekkers zijn al jaren actief op de markt van consumptieve kredieten. Hierdoor zijn ze op de hoogte van de meeste manieren om te frauderen. Op het moment dat ze iemand betrappen met het frauderen, kunnen de consequenties groot zijn. De fraudeur kan namelijk strafrechtelijk vervolgd worden voor een dergelijk vergrijp.

Waarom vraagt een bank documenten op?

Bij het aanvragen van een lening, vraagt de bank standaard een aantal zaken op, op basis waarvan ze kunnen beoordelen of de klanten kredietwaardig zijn. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan loonstroken en bankafschriften waaruit blijkt dat het salaris gestort is, en kopie van het legitimatiebewijs. Aan de hand van deze documenten kan de bank beoordelen hoe groot het risico is dat het uitgeleende geld niet terugbetaald gaat worden. Ook wat betreft het verstrekken van hypotheken zal de bank het risico eerst willen inschatten voordat ze een hypotheek gaan verstrekken.

Wat is valsheid in geschriften?

In het geval de klant verwacht dat hij of zij op basis van de verstrekte gegevens de lening niet kan krijgen, kan de klant besluiten om de gegevens te bewerken. Dit kan bijvoorbeeld door het inkomen op de loonstrook te verhogen, of door het legitimatiebewijs te manipuleren (bijvoorbeeld om te verbergen dat de klant een BKR registratie heeft). De banken hebben hun manieren om deze manieren van fraude eenvoudig te traceren. Een gemanipuleerde loonstrook kan bijvoorbeeld opvallen, doordat de berekeningen op de loonstrook niet meer kloppen.

Fraude zorgt ook voor een registratie

Op het moment dat financiele instellingen fraude vaststellen, zijn ze verplicht om hier aangifte van te doen. Naast het feit dat het een ernstig misdrijf is, zijn de consequenties nog groter dan dat. Indien bewezen is dat er fraude is gepleegd komen de gegevens van de fraudeur in een systeem te staan, waardoor ze acht jaar lang geen zaken meer kunnen doen met banken en verzekeraars. Dit houdt dus in dat er geen bankproducten kunnen worden afgesloten, en ook geen verzekeringen. De fraudeurs kunnen hun auto bijvoorbeeld niet meer verzekeren.

De acceptatienormen zijn ook opgesteld ter bescherming van de consument

Naast het feit dat valsheid in geschriften strafbaar is, is het ook ontzettend dom om een lening aan te vragen die eigenlijk boven het budget ligt. Onder de fraudeurs zitten veel consumenten die de eindjes financieel toch al niet meer aan elkaar kunnen knopen, dus gaan ze voor de korte termijn oplossing om toch weer geld tot hun beschikking te hebben.

Onjuist invullen van het aanvraagformulier

Niet alleen met het vervalsen van documenten kan de bank misleidt worden. Ook bij het invullen van het aanvraagformulier, kan er sprake zijn van onjuiste voorstelling van zaken. In het geval de bank vraagt of u alimentatie verschuldigd, dient u deze vraag eerlijk te beantwoorden. Deze vorm van misleiding is echter moeilijk te achterhalen door de bank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Documenten vervalsen bij aanvragen lening is strafbaar"

Reactie

Marco, 22-02-2019 17:37 #1
Mijn zoon heeft een lening afgesloten van bijna 15:000€ voor een auto terwijl hij een BKR toetsing heeft.
Nu heeft ie dus al 4 maanden niet betaald en er wordt nu waarschijnlijk beslag gelegd op de auto.
Mijn vraag is nu is de geldverstrekker niet “strafbaar” door toch iemand met betalingsproblemen en geen vast inkomen een credit te geven?
Groetjes Marco

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!