InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat doen bij betalingsproblemen?

Wat doen bij betalingsproblemen?

Wat doen bij betalingsproblemen? Het kan ieder van ons overkomen dat hij financieel in de problemen komt. Het betekent niet het einde van de wereld. Het belangrijkste is dat u uw kop niet in het zand steekt en wacht op een wonder. Ook een verdubbeling van de lotto-inleg brengt maar zelden de zo begeerde financiële meevaller. Wat dan wél doen?

Maak betalingsproblemen bespreekbaar

Veel gezinnen kampen tegenwoordig met een beperkt financieel budget. Men moet elke euro twee maal omdraaien en zich bij elke uitgave afvragen of die wel betaalbaar is. Gaat er onverhoopt iets stuk en zijn er onvoorziene kosten, bijvoorbeeld omdat de wasmachine kapot gaat, dan is de ramp compleet.

Betalingsproblemen zijn voor velen van ons een herkenbaar plaatje:

  • de auto gaf de geest;
  • de vakantie was veel duurder dan gepland;
  • of men kon de hypotheek niet betalen deze maand.

Praat erover met uw bank.

Vermijd boeterente en aanmaningskosten bij betalingsproblemen

De enig juiste oplossing voor betalingsproblemen is direct een gesprek bij de bank arrangeren zodra u ze ziet aankomen. Wie zijn kop in het zand steekt, loopt in de regel tegen extra aanmaningskosten en boeterente aan. In dergelijke gevallen kan de totale schuld in een jaar gemakkelijk tot 20% stijgen.

Ook kan een bank uitstaande leningen volledig opeisen en dat opent alle juridische mogelijkheden, van huisuitzetting tot executieveiling. Geef daarom volledige openheid over al uw inkomens- en vermogensverhoudingen want ook de bank is erop gebrand om haar geld terug te ontvangen. En doorgaans wordt het niet meteen "hard gespeeld" als u openheid van zaken geeft.

Manieren om tijdelijke geldnood op te lossen

Er bestaan meerdere mogelijkheden om een tijdelijke financiële krapte te verlichten:
  • eenmalig betalingsuitstel in combinatie met looptijdverlenging;
  • later inhalen van ontstane betaalachterstanden;
  • verlaging van aflossingstermijnen in combinatie met een verlenging van de looptijd;
  • wie vermoedt zijn betalingsproblemen niet in overleg met de bank te kunnen oplossen, kan zich tot een bureau voor schuldhulpverlening wenden.

Een lening zonder bank

Het zijn met name hoge onvoorziene uitgaven die er meestal verantwoordelijk voor zijn dat het bij gezinnen financieel volledig uit de hand loopt. Men is niet in staat om de normale kosten van levensonderhoud te betalen en gelijktijdig meerdere honderden euro's voor een nieuwe wasmachine uit te geven. Om te verhinderen dat men in zo'n geval niet meteen in een onoverkomelijke schuldensituatie geraakt door een nieuwe lening bij een bank op te nemen, zou men eerst de mogelijkheid voor een krediet binnen de familie of een lening van particulieren moeten onderzoeken.

De voordelen van een lening bij particulieren

Een privékrediet wordt niet verleend door een bank, maar door particulieren. Dat kan een familielid of goede vriend zijn. Het kan aanmerkelijke voordelen bieden:
  • in tegenstelling tot een lening van de bank hoeft er voor een onderhandse lening niet per se rente te worden berekend. Dat is volledig naar goeddunken van de kredietverstrekker en is eigenlijk niet echt gebruikelijk onder vrienden;
  • ook wordt een privélening niet bij het BKR geregistreerd en het vormt daardoor geen aantasting van uw kredietwaardigheid;
  • niettemin moet ook een onderhandse lening ooit worden terugbetaald. Maar omdat die afkomstig is van goede vrienden of familieleden, kan men het hierbij meestal eens worden over een flexibele terugbetalingsregeling.
  • Met name geld lenen van de ouders is voor beide partijen een heel aantrekkelijke optie: ouders kunnen op die manier meer rendement op hun spaargeld behalen en in combinatie met een jaarlijkse schenking de financiële lasten voor het kind aanzienlijk verlagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boeterente hypotheek berekenenBoeterente hypotheek berekenenWie besluit tot het oversluiten of omzetten van de hypotheek als de rentevaste periode nog niet is afgelopen, wordt geco…
Boeterente berekenen en fiscaal aftrekkenBoeterente berekenen en fiscaal aftrekkenSoms kan het bij een hypotheek financieel aantrekkelijk zijn om over te stappen naar een andere bank. Helaas krijgt u da…
Lenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bankLenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bankAls je kampt met een geldgebrek, dan kan je een lening aanvragen bij een bank of kredietverstrekker. Je vult een leninga…
Hypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijHypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijVrijwillig uw hypotheek versneld en vervroegd boetevrij aflossen? Zonder boete en zonder de verplichting van de bank of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doen bij betalingsproblemen?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Betalingsachterstand
Schrijf mee!