Nederlandse staatsobligaties kopen en verkopen

Nederlandse staatsobligaties kopen en verkopen Nederlandse staatsobligaties zijn erg gewild. Er is veel vraag naar Nederland. Nederland schrijft de staatsobligaties uit om de eigen staatsschuld te bekostigen. Doordat Nederland een goede financiële reputatie heeft hoeft ze maar een lage rente te betalen over de obligaties. Dit in tegenstelling tot een land als Griekenland. Door de kredietcrisis moest de Nederlandse overheid nog meer geld lenen om verschillende banken overeind te houden. Nederlandse staatsobligaties doen het erg goed. Er is veel vraag naar. Dat komt omdat Nederland een goede reputatie heeft op financieel gebied. Staatsobligaties worden uitgeschreven door een land om de staatsschuld te bekostigen. Nederland heeft een behoorlijke staatsschuld en deze is fors toegenomen toen Nederland een aantal banken moest opkopen, zoals de ABN Amro, en andere banken leningen moest vertrekken. Tot deze laatste banken behoorde onder andere ING en Aegon. Om de leningen te bekostigen werden extra obligaties uitgeschreven. Als gevolg daarvan steeg de staatsschuld wel verder.

Nederlandse staatsschuld

Nederland heeft altijd al een staatsschuld gehad, maar deze liep vooral erg onder leiding van het kabinet van Joop den Uyl en zijn opvolger Dries van Agt. Nederland had toen te maken met een grote financiële crisis en er was sprake van een uitgebreid voorzieningenstelsel. Ook deden veel mensen een beroep op een uitkering. De kabinetten daarna zijn in de kosten gaan snijden om de staatsschuld terug te dringen. Dat is ook nodig, omdat de vergrijzing toeneemt en daardoor wordt er ook een steeds groter beroep gedaan op de Nederlandse sociale voorzieningen.

Nederlandse staatsobligaties kopen

Nederland was goed op weg om zijn staatsschuld af te lossen, totdat zij ook getroffen werd door de kredietcrisis. Daardoor moet Nederland bezuinigen. Tegelijkertijd moest zij ook staatsobligaties uitschrijven. In dat geval lenen banken en particulieren geld aan de overheid. Daarover ontvangen ze een bepaalde rente. De hoogte van rente wordt mede bepaald door de waarschijnlijkheid dat ze hun geld terug krijgen. Er zijn een aantal landen in Europa met een slechte financiële reputatie, zoals Griekenland en Portugal. Zij moeten een hele hoge rente betalen over hun staatsobligaties en zijn daardoor nauwelijks in staat de staatsschuld af te lossen. De rente die Griekenland betaalt is ongeveer negen procent, terwijl Nederland en Duitsland ongeveer drie procent betalen. Dat is de laagste rente van de hele Europese Unie.

Kredietwaardigheid Nederland

Dit komt omdat Nederland een uitstekende financiële reputatie heet. Zij heeft altijd laten zien aan haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Daardoor hebben beleggers vertrouwen en lenen ze graag geld uit aan ons land. De Nederlandse kredietrating is AAA, dat is de beste die een land kan krijgen. Doordat de beurzen hard waren ingestort zochten ook veel beleggers naar een veilige investeringsmogelijkheid. Die vonden ze onder andere in de staatsobligaties. Als veel mensen geld die obligaties willen kopen, dan betekent het dat de rente omlaag kan. Nederland schrijft zowel kortlopende als langlopende obligaties uit.

Koers van Nederlandse staatsobligaties

De rente voor staatsobligaties is overigens sinds halverwege 2010 weer licht aan het stijgen. Dat komt omdat er onzekerheid is over de euro. Die onzekerheid wordt gevoed doordat veel landen die bij de Europese Monetaire Unie (EMU) zijn aangesloten te maken hebben met grote tekorten. Daardoor is er onzekerheid over de koers van de euro en of deze overeind blijft. Nederland gebruikt de euro en de waarde van de obligaties wordt in euroís weergegeven. Die onzekerheid leidt er dus toe dat het risico dat Nederland haar leningen niet terug kan betalen iets hoger wordt ingeschat en daar betalen we dus met zín allen voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nederlandse staatsobligaties kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Buitenlandse staatsobligaties
Schrijf mee!