InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koop en verkoop Amerikaanse staatsobligaties

Koop en verkoop Amerikaanse staatsobligaties

Koop en verkoop Amerikaanse staatsobligaties Er is steeds meer vraag naar Amerikaanse staatsobligaties. Dit komt omdat het vertrouwen in andere beleggingsfondsen door de crisis een fikse deuk heeft opgelopen. De obligaties van de Verenigde Staten worden gezien als een relatief veilige belegging. Toch zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden, bijvoorbeeld de positie van China. Op het hoogtepunt, of misschien beter gezegd, dieptepunt, van de crisis gingen veel beleggers investeren in staatsobligaties van de Amerikaanse overheid. Alle gerespecteerde beursfondsen vielen keihard naar beneden en werden niet meer gezien als een veilige investering. De personen en bedrijven die hun geld op tijd hadden terug getrokken zochten nieuwe investeringsmogelijkheden. Hun oog viel daarbij ook om de Amerikaanse staatsobligaties. Eind 2008 nam de vraag naar dit financieel product massaal toe. Dat kwam door een combinatie van redenen.

Massale vraag naar Amerikaanse staatsobligaties

De eerste was dus de val van de andere beursfondsen. Een tweede reden is dat obligaties massaal werden aangeboden door de Amerikaanse overheid. De Amerikanen moesten veel geld steken in bestaande banken om te zorgen dat zij niet om zouden vallen. Daarvoor hadden zij wel zelf kapitaal nodig. Doorgaans halen zij dat op op de financiële markt door het aanbieden van staatsobligaties. Tegen een vastgestelde rente lenen bedrijven en personen de overheid dan geld. Naar verloop van tijd, afhankelijk van de termijn die is afgesproken, krijgen zij hun geld weer terug met rente. Staatsobligaties worden doorgaans gezien als een veilige belegging, omdat de overheid garandeert dat je een bepaalde rente krijgt. Ook is de kans veel kleiner dat een overheid failliet gaat dan een bedrijf. Zeker bij relatief stabiele economieën hoeft de investeerder zich daar niet echt druk om te maken.

China en de Amerikaanse obligaties

Er zijn verschillende ontwikkelingen die belangrijk zijn om rekening mee te houden wanneer u Amerikaanse staatsobligaties gaat kopen. De eerste ontwikkeling is de positie van China. Dit land heeft de afgelopen jaren veel Amerikaanse obligaties gekocht. Hiermee financierde ze het Amerikaanse financieringstekort. Het is echter mogelijk dat China op termijn haar investeringen terug wil trekken uit de Verenigde Staten. Dit zou kunnen leiden tot een ineenstorting, of in ieder geval, verslechtering, van de Amerikaanse economie en de koers van de obligaties. China zal dit alleen doen als de koers van de dollar slecht blijft en als er goede alternatieven zijn.

Waardedaling

Een tweede ontwikkeling is dat door de massale vraag de Amerikaanse obligaties ook in waarde kunnen dalen. Des te meer vraag er namelijk is, des te lager de rente is die Amerikaanse overheid over de obligaties hoeft te betalen, omdat zij ze makkelijk kwijt raakt. Het succes van de obligaties zou zich dus op een gegeven tegen de belegger kunnen keren. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de koers van de dollar ten opzichte van de euro. De koers van de dollar is gestegen vanwege de grote staatsschuld van Griekenland. Mogelijk zet zich dat voort. Dan zou het aantrekkelijk blijven om te investeren in Amerikaanse staatsobligaties.

Hoe koop ik Amerikaanse staatsobligaties?

Particuliere beleggers kunnen de staatsobligaties gewoon kopen op de New York Stock Exchange. Dit kan met een knop op de muisknop, voor wie tenminste een rekening heeft via internetbankieren. Ook is het mogelijk om geld te steken in één van de vele beleggingsfondsen die investeren in Amerikaanse staatsobligaties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Koop en verkoop Amerikaanse staatsobligaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Buitenlandse staatsobligaties
Schrijf mee!