InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Bestaat goedkoop geld lenen?

Bestaat goedkoop geld lenen?

Geld lenen, iedereen krijgt er vroeg of laat wel eens mee te maken. Het nadeel zijn alleen de torenhoge rentes die je vaak moet betalen over het geleende bedrag. Maar kan dit eigenlijk ook anders?

Het lenen zelf

Bijna iedereen komt wel eens in de situatie 'geld lenen' terecht.
Natuurlijk wil je zo goedkoop mogelijk lenen en zo weinig mogelijk kosten hebben. Daarom is de eerste stap: vergelijk! Vraag bij verschillende instanties offertes aan om te vergelijken. Hierdoor krijg je een beter beeld over welke lening goed bij je past en aan de hand daarvan kun je een overweging maken.

De goedkoopste manier van lenen is het kiezen voor een lening met een lage rente. En waar vind je deze leningen dan? Dat hangt af van verschillende banken. Veel banken rekenen niet een even hoge rente voor hetzelfde geleende bedrag. Ook hier geldt weer: vergelijken!

Zie hier een klein overzichtje (doorlopend krediet):
Aanbieder5000 euro10000 euro25000 euro50000 euro
ABN Amro9,7%6,9%6,90%7,1%
ING10,3%9,2%8,3%8,3%
Rabobank11,5%10,2%8,6%8,4%

Soorten leningen

De 2 meest voorkomende vormen van lenen zijn:

  • Het doorlopend krediet; hierbij heb je zelf de mogelijkheid om tot een bepaald maximum te lenen. Je mag zelf bepalen hoeveel en wanneer je van dit geld opneemt en je hebt ook de mogelijkheid om bedragen terug te storten. Er is een variabele rente, en je betaalt alleen rente over het bedrag dat je hebt geleend.
  • De persoonlijke lening; hierbij liggen de looptijd, termijnbedragen, hoogte van het leenbedrag en de hoogte van de rente vast. Je krijgt het hele leenbedrag in één keer uitgekeerd, en je moet het bedrag inclusief rente via maandelijkse betalingen binnen een afgesproken periode terug.

Waar nog meer op letten?

Je wilt natuurlijk een zo laag mogelijke rente hebben. Belangrijk is het soort lening dat je af wilt sluiten en ook de looptijd van de lening. Als je leent met bijvoorbeeld een onderpand, zal dit een stuk voordeliger zijn dan het afsluiten van een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. Dit komt door het onderpand, degenen waar jij het geld leent, hebben zo meer zekerheid dat ze het geld uiteindelijk weer terug zullen krijgen en zullen hierdoor een lagere rente vaststellen
Ook de looptijd van de lening is belangrijk. Dit houdt in: de tijd die je hebt voordat de lening helemaal moet zijn afgelost. Over het algemeen geldt: hoe langer de looptijd van een lening, hoe hoger de verschuldigde rente.

Conclusie

Geld lenen bij grote banken is duur. Probeer een lening af te sluiten bij kleinere instanties zoals Santander of Moneyou. Daar is de rente vaak een stuk lager dan bij een grote instantie zoals een bank.
Laat je van tevoren goed informeren en vraag zoveel mogelijk offertes aan. Kijk wat voor soort lening het best bij je past (doorlopend krediet, persoonlijke lening of lenen met onderpand) en hoe het zit met de looptijd.
En laat je vooral niet misleiden door reclames over extreem lage rentes; vaak zit daar nog een addertje onder het gras!
© 2010 - 2019 Lovesome, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2019 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…
Goedkoper geld lenen, hoe dan?Goedkoper geld lenen, hoe dan?Kan goedkoper geld lenen eigenlijk wel in 2019? Het antwoord is ja, een goedkope lening kan maar dan moet u daarvoor len…
Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste?Geld lenen. Welke lening is het goedkoopste?Geld lenen. De goedkoopste lening, welke is dat? Een lening of een persoonlijk krediet afsluiten is voor veel mensen gee…
Leningen goedkoop samenvoegen en oversluitenLeningen goedkoop samenvoegen en oversluitenLeningen in 2019 goedkoop samenvoegen tegen een lagere rente en dan oversluiten. Bundel uw leningen, dat is vaak de voor…
Bronnen en referenties
  • http://www.voorbeginners.info/lenen/doorlopend-krediet.htm http://financieel.infonu.nl/lenen/62710-lage-rente-lening.html

Reageer op het artikel "Bestaat goedkoop geld lenen?"

Infoteur: Lovesome
Gepubliceerd: 06-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!