InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen van een klein bedrag

Lenen van een klein bedrag

Lenen van een klein bedrag Een klein bedrag lenen was nog nooit zo gemakkelijk en daardoor ook nooit zo verraderlijk als nu. Vergeet minimale bedragen, vergeet een minimaal salaris en vergeet een eventuele BKR-registratie. Alles wat je nodig hebt voor een kleine lening is een mobiele telefoon en een paar minuten geduld. Via sms kun je razendsnel een klein bedrag lenen. Maar wat zijn de valkuilen van deze flitsleningen? Zoals bij alle vormen van lenen geldt ook voor aanbieders van snelle leningen voor een laag bedrag (< € 500) dat je zeer goed op de voorwaarden moet letten. Even snel via SMS € 100 extra klinkt heel aanlokkelijk, zeker als je echt even krap bij kas zit. In veel gevallen zijn de kosten en voorwaarden voor het lenen van een klein bedrag relatief gezien helaas erg hoog. En lang niet altijd duidelijk op het eerste gezicht.

Aandachtspunten en valkuilen bij een snelle lening

Zoek in Google op ‘klein bedrag lenen’ of ‘snel geld lenen’ en je krijgt een waslijst aan beloftes. ‘Snel’, ‘gemakkelijk’, ‘goedkoop’, ‘ook met BKR-registratie’. Een aantal partijen geeft duidelijk aan dat ‘geld lenen geld kost’. Maar hoeveel? En wat zijn de valkuilen van zo’n snelle lening?

Let op buitensporige kosten

Zoals voor alle producten en diensten die je via internet kunt bekijken en afsluiten geldt: vergelijken loont! Vergelijk minimaal drie aanbieders en kijk wat zij rekenen als je een klein bedrag wilt lenen. Let extra goed op:
  • verschil in kosten als je de lening eerder of later terugbetaalt
  • Kosten als je de lening niet binnen het uiterste termijn (vaak ongeveer een maand) betaalt
  • Kosten voor het aanmelden, registreren of versturen van sms
  • ‘Gratis geld’ of ‘gratis lening’. Klinkt te mooi om waar te zijn…en dat is het ook
  • Welk bedrag ontvang ik? Sommige aanbieders tellen de kosten bij de lening op (voor een lening van € 50 betaal je bijvoorbeeld € 70), andere partijen halen de kosten af van het te lenen bedrag (je betaalt € 50, maar van het te lenen bedrag gaan € 20 kosten vanaf, waardoor je maar € 30 ontvangt)

De meeste bedrijven die kleine leningen aanbieden, rekenen geen rente, maar vaste kosten die afhangen van het te lenen bedrag, de terugbetaaltermijn en eventuele eerdere leningen bij hetzelfde bedrijf.

Wat kost het lenen van een klein bedrag

Vergeleken met het lenen van grotere bedragen bij banken is het snel lenen van een klein bedrag erg duur. Voor het lenen van € 100 met een betaaltermijn van 15 dagen moet je al gauw rekenen op € 20 tot € 50 aan kosten. Bij een betaaltermijn van 30 dagen gaat het om nog hogere bedragen.

Hoewel het prettig kan zijn om snel extra geld te hebben, zijn de kosten voor het lenen van een klein bedrag eigenlijk buitensporig hoog; vaak zelfs nog veel hoger dan bijvoorbeeld het rood staan op je bankrekening. In principe zou je flitsleningen dan ook echt als een laatste redmiddel moeten beschouwen. Het belangrijkste advies: wees zeer kritisch op jezelf en op organisaties waar je een klein bedrag kunt lenen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lenen van een klein bedrag"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 12-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!