InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat kost rood staan?

Wat kost rood staan?

Wat kost rood staan? Vrijwel alle bankrekeningen bieden de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening. Dit is een manier voor de consument om te voorkomen dat er bepaalde rekeningen niet betaald worden doordat er tijdelijk niet voldoende geld op de betaalrekening staat. Consumenten staan er vaak niet bij stil dat het een vorm van lenen is en dat het kostbaar is zodra u er gebruik van maakt. Het overkomt iedereen wel eens, in de loop van de maand is het saldo van de betaalrekening ontoereikend om de opnames en betalingen te kunnen dragen. De meeste bankrekeningen hebben voor deze gevallen de mogelijkheid om rood te staan en het probleem tijdelijk te verhelpen. Eind van de maand een kleine roodstand is niet zo’n groot probleem, echter het moet vervolgens geen probleem gaan worden. Zodra het inkomen namelijk weer is bijgeschreven is er minder geld over voor de betreffende maand doordat eerst het tekort moet worden aangevuld. Mensen die geregeld rood staan zullen maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat ze er uiteindelijk niet meer uit kunnen komen.

Wat kost rood staan?

De hoogte van de rente die banken mogen rekenen is gebonden aan maximum bedragen. Dit maximum is afhankelijk dat de wettelijke rente die op dit moment (oktober 2012) 3 procent bedraagt, maar tot juli 2009, 6 procent bedroeg. De wettelijke rente plus 12 procent is de maximale rente waar de banken onder moeten blijven. In totaal kan een bank u dus 15 procent rente in rekening brengen. De meeste bankrekeningen kennen een roodstand tot minimaal €1.000, dat zou betekenen een rentelast op jaarbasis van €150. Een rekensommetje leert dat een roodstand van een halve maand (15 dagen) van €500 u gaat kosten: 15 procent / 12 = 1,25 procent per maand. Per maand kost het u 1,25 procent x 500 = €6,25. Voor een halve maand kost het u dus €3,12. De meeste banken rekenen echter niet het maximale toegestane tarief, maar zitten er een paar procent onder.

Probleem van rood staan is niet de te betalen rente

Zoals uit voorgaande berekening blijkt is de te betalen leenrente hoog, maar niet onoverkomelijk indien u het uitdrukt in euro’s. Het gevaar zit ook niet in de rente die u moet betalen voor kortlopende schulden, maar het kan een begin zijn van een neerwaartse spiraal. De meeste schulden zijn ooit ontstaan door een onschuldige roodstand. Gezinnen die het maximale rood staan moeten de hoge rentelasten betalen, maar het grootste probleem is dat er van het gestorte inkomen voor een gehele maand al een groot deel verdwijnt om de roodstand weer op te heffen. Hierdoor ontstaan er de komende maanden constant weer schulden doordat het resterende inkomen niet voldoende is om van rond te komen.

Oplossen met een doorlopend krediet?

Een lening met een lagere rente lijkt de oplossing om de problemen te verhelpen. Dit is inderdaad de oplossing, maar er schuilt ook een gevaar. Een lening in de vorm van een doorlopend krediet kent over het algemeen een hoge kredietlimiet. Een doorlopend krediet geeft dus de mogelijkheid om uit het rood te komen, maar biedt ook weer mogelijkheden om zeer eenvoudig extra geld op te nemen. De druk om rond te moeten komen van het beschikbare geld wordt kleiner. In de praktijk blijkt dat door de extra ruimte eerder weer roodstand ontstaat en dus weer een bedrag opgenomen moet worden vanuit het doorlopend krediet. Het blijkt maar weer dat het belangrijk is om een reserve te vormen in de vorm van een spaarsaldo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost rood staan?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 06-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!