InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rood staan is melkkoe voor banken

Rood staan is melkkoe voor banken

Banken verdienen jaarlijks forse bedragen doordat klanten met een betaalrekening rood staan. Op een eenvoudige manier kunnen ze tot 15 procent rente verdienen. Bij het rood staan op betaalrekeningen gaat het vaak om kleine bedragen en korte periodes. Als klant merkt u er weinig van en vallen de periodieke kosten mee, maar de banken verdienen op deze manier veel geld extra. Voor de betaalrekening zelf moet u jaarlijks ook steeds meer betalen. Dat geldt zeker in het geval u ook nog bankafschriften wenst te ontvangen. De banken straffen de klanten die niet internetbankieren.

Roodstand is melkkoe voor de banken

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek staan wij gezamenlijk jaarlijks € 10 miljard euro rood, en naar verwachting zal dit bedrag in de toekomst nog verder gaan stijgen. Er vanuit gaande dat de banken hiervoor een rente in rekening brengen tussen de 10 en 15 procent, leert een eenvoudig sommetje dat ze daar grote bedragen mee verdienen. De grootste Nederlandse banken bieden ons een spaarrente van maximaal 2,25 procent. Ze trekken dus geld aan voor iets meer dan 2 procent, en zien kans om het weer uit te lenen tegen een percentage van minimaal 10 procent.

Rood staan biedt gemak, maar tegen een hoge prijs

Jaren geleden hebben banken hun klanten met een betaalrekening aangeschreven om een kredietfaciliteit in de betaalrekening in te bouwen. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat u rood kunt staan op de betaalrekening. De kredietfaciliteit bedroeg in het verleden 1.000 gulden, en sinds de introductie van de euro is € 1.000 de nieuwe standaard geworden. Voor u als klant biedt het gemak, maar tegen een hoge prijs. U moet de mogelijkheid om rood te staan niet gebruiken als een lening. Indien u iedere maand niet uit komt met uw inkomsten, is het niet verstandig om het rood staan te gebruiken als aanvulling tot het salaris of uitkering weer gestort gaat worden.

Een lening afsluiten om uw betaalrekening aan te vullen

In het geval u iedere maand tekort komt doordat u in het verleden gebruikt hebt gemaakt van de mogelijkheid om rood te staan, moet u zo snel mogelijk het tekort weer zien aan te vullen. Iedere maand een bedrag lenen op uw betaalrekening is te kostbaar. U kunt in dat geval beter een krediet bij de bank afsluiten tegen een lagere rente. Een doorlopend krediet of een persoonlijke lening kunt u afsluiten tegen een percentage onder de 7 procent.

Wat heeft het rood staan u gekost in één jaar

Banken verrekenen periodiek de rente die u moet betalen over het bedrag dat u rood hebt gestaan. Hierdoor lijkt het te gaan om kleine bedragen. Om goed overzicht te krijgen in deze kosten, zou u een keer moeten gaan optellen hoeveel debetrente de bank in één jaar bij u in rekening heeft gebracht. Bij een maandelijkse verrekening van de rente gaat het slechts om een paar euro’s per keer, maar over een jaar gerekend, gaat het om tientallen euro’s.

Maak zo weinig mogelijk gebruik van de mogelijkheid om rood te staan. Zodra er een tekort is ontstaan, zorg er dan zo snel mogelijk voor dat het bedrag aangevuld gaat worden. Anders zult u iedere maand weer kosten moeten maken.
Gerelateerde artikelen
Wat kost rood staan?Wat kost rood staan?Vrijwel alle bankrekeningen bieden de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening. Dit is een manier voor de cons…
Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenRente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenWanneer je rood staat, dat wil zeggen je hebt een negatief saldo op je bankrekening dan moet je over het bedrag dat je i…
Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Voor het veilig bewaren van je geld vragen de meeste banken een prijs, en dit in de vorm van jaarlijkse of maandelijkse…

Reageer op het artikel "Rood staan is melkkoe voor banken"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!