InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Schulden versneld afbetalen

Schulden versneld afbetalen

Schulden versneld afbetalen Om grip te krijgen op uw financiën is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de inkomsten en de uitgaven. Grote schulden ontstaan niet van de één op de andere dag. Geleidelijk ontstaan er tekorten en komt u steeds eerder in de maand in roodstand terecht. Vervolgens gaan betalingen uitgesteld worden en ontstaan er grotere financiële zorgen. Bij kleine achterstanden kunt u nog eenvoudig ingrijpen, maar zodra de geldeisers aanmaningen gaan sturen zullen de problemen zich opstapelen. Zodra u merkt dat u het financieel niet meer kunt bolwerken, moet u gelijk ingrijpen.

Het ontstaan van schulden voorkomen

Tegenwoordig zijn er handige computerprogramma’s waarin u uw eigen boekhouding kunt beheren. Eén druk op de knop kan u inzicht geven in de financiële situatie van dat moment. Ook zonder hulpmiddelen kunt u inzicht krijgen. Maak over het afgelopen half jaar of jaar inzichtelijk waar het geld maandelijks naartoe is gegaan. Zet de vaste lasten op een rijtje met datum van maandelijkse afschrijving. Bereken hoeveel u over hebt na betaling van de vaste lasten. Reserveer een deel van het resterende geld om te sparen. De rest kunt u dus gebruiken voor de variabele lasten. Maak wekelijkse budgetten om te voorkomen dat u wekelijks teveel uitgeeft. Maak een plan om de eventuele bestaande achterstanden zo snel mogelijk weer in te lopen.

Inzicht krijgen in de hoogte van de schulden

Loopt u tegen achterstanden aan? Maak dan inzichtelijk welke bedragen er nog open staan. Probeer de achterstanden te betalen. Als dat niet lukt, moet u gelijk contact opnemen met de schuldeisers. Geef aan dat het niet gaat lukken om het achterstallige bedrag op tijd te betalen. Probeer een gunstige betaalregeling met de schuldeisers te treffen. Indien blijkt dat u maandelijks meer uitgeeft dan ontvangt, moet er op de één of andere manier gesneden worden in de uitgaven. Snij gelijk rigoureus in de vaste lasten zodat u maandelijks zoveel mogelijk geld over gaat houden.

Gebruik maken van de schuldhulpverlening

Volgens de branchevereniging voor Schuldhulpverlening (NVVK), is het aantal aanmeldingen voor de schuldhulpverlening sterk gestegen in de periode van 2010 tot en met 2012. In 2010 ging het nog om 77.440 aanmeldingen. Per 2012 is het aantal gestegen naar 84.250. Indien u financieel de touwtjes niet meer aan elkaar kunt knopen, moet u aankloppen bij Sociale Zaken van uw gemeente. Zij kunnen in eerste instantie proberen te helpen of u in contact brengen met een schuldhulpverlener. De schuldhulpverlener kan proberen om een minnelijke regeling te treffen met de schuldeisers.

Wat kunt u zelf doen om de schulden zo snel mogelijk af te betalen?

U doet er verstandig aan om leningen en achterstanden in één keer af te betalen door een nieuwe en goedkope lening af te sluiten. Op deze manier hebt u nog maar schulden bij één partij. Op deze manier kunt u afscheid nemen van betalingsproblemen bij verschillende schuldeisers en te dure leningen. Probeer de problemen niet alleen op te lossen, maar schakel hulp in vanuit de gemeente. Reduceer de vaste lasten tot een minimum. Zeg abonnementen en vooral loterijen op en probeer minder uit te geven aan boodschappen en andere dagelijkse uitgaven. Ga op Toeslagen.nl na in hoeverre u recht hebt op toeslagen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Branchevereniging voor Schuldhulpverlening (NVVK)

Reageer op het artikel "Schulden versneld afbetalen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!