InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Schulden aflossen met schulden

Schulden aflossen met schulden

Schulden aflossen met schulden Mensen die in een moeilijke financiële positie zitten, kunnen soms genoodzaakt zijn om een lening af te sluiten om andere schulden af te kunnen betalen. Het kan verstandig zijn om alle schulden te bundelen in één lening. Schulden hebben bij verschillende instellingen maakt de werkelijke omvang van het probleem in te schatten lastig. Problematische schulden ontstaan ook vaak doordat het overzicht ontbreekt. Het is beter om de schulden onder te brengen in één lening. Dit maakt het overzichtelijk en het is eenvoudiger om met één partij betalingsafspraken te maken.

Schulden zo snel mogelijk bundelen

Vaak wachten consumenten te lang met het oplossen van betalingsproblemen. Zodra er al deurwaarders en incassobureaus zijn ingeschakeld, is het vaak al te laat om zelfstandig deze problemen op te lossen. Op het moment dat u bij een bank aanklopt om een lening af te sluiten, zal de bank u gaan toetsen bij het BKR. In het geval schuldeisers de achterstanden al hebben doorgegeven aan het BKR, zullen banken geen zaken meer met u willen doen.

Een doorlopend krediet afsluiten om de overige schulden af te betalen

Door bij de bank een krediet af te sluiten, kunt u alle achterstanden in één keer inlossen. Vervolgens hebt u geen last meer van individuele schuldeisers, en hebt u alleen nog de bank waarbij u de schuld moet gaan afbetalen. Het is vervolgens wel zaak om ervoor te zorgen dat u in deze betalingen geen achterstanden gaat oplopen.

Wat is de oorzaak van het ontstaan van de schulden?

U moet niet alleen de lopende schulden afbetalen, maar u moet ook zien te achterhalen hoe de schulden zijn ontstaan. Op deze manier kunt u namelijk voorkomen dat dergelijke achterstanden nogmaals kunnen ontstaan. Mogelijk zijn uw maandlasten te hoog of geeft u naast de vaste lasten teveel geld uit. U moet zien te voorkomen dat u weer in de problemen terecht komt doordat er nieuwe betalingsachterstanden ontstaan.

Geopende doorlopende krediet zo snel mogelijk weer aflossen

Nadat u een lening hebt afgesloten, zullen u vaste maandelijkse lasten gaan stijgen. Over het geleende bedrag moet u een hoog percentage aan rente betalen, plus maandelijks moet u een deel van de lening afbetalen. Door de lening zo snel mogelijk weer af te betalen, krijgt u vervolgens weer ruimte om uw financiële zaken weer op orde te krijgen.

Is het verstandig om schulden af te lossen met schulden?

In principe is dit een probleem oplossen door een ander probleem te creëren. Toch kan het onvermijdelijk zijn om op deze manier het hoofd boven water te houden. Niet iedereen is in staat om daadwerkelijk rond te komen met het beschikbare bedrag. Ongemerkt kunnen er schulden ontstaan. Vervolgens is het lastig om de zaken weer op orde te krijgen zonder hiervoor een lening af te sluiten.

De bank wil mij geen lening verstrekken

In dat geval zult u met de schuldeisers in overleg moeten om een betalingsregeling te treffen. U kunt hierbij hulp krijgen van uw gemeente. Zij zullen u over het algemeen niet helpen door u geld te geven, maar ze kunnen u wel adviseren en u in contact brengen met instanties die u verder kunnen helpen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schulden aflossen met schulden"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!