Wat is een onderhandse lening?

Wat is een onderhandse lening? In economisch slechtere tijden worden er meer onderhandse leningen afgesloten. Deze manier van lenen heeft voordelen, maar zeker ook grote nadelen. Een lening sluit u normaliter af bij een bank. De bank stelt een contract met u op waarin de condities en de voorwaarden worden vastgelegd. Maandelijks moet u aan uw verplichtingen voldoen door rente en aflossing te betalen. De banken verstrekken leningen als hoofdtaak, dus het proces zit goed in elkaar. De opgestelde overeenkomst zal geen discussiepunten bevatten. U kunt ook buiten financiële instellingen om een lening afsluiten in de vorm van een onderhandse lening.

Wat is een onderhandse lening?

Dit is een lening, maar niet bij de financiële instellingen die reguliere leningen verstrekken. Bij een onderhandse lening leent u een bedrag bij familie en vrienden. Dit kan uit vriendendienst of om geld aan rentelasten te besparen, maar het kan ook uit noodzaak. Indien het om bepaalde redenen niet meer mogelijk is om bij een bank aan te kloppen, moet er gezocht worden naar andere manieren van financiering.

Voordelen van een onderhandse lening?

Voor de lener kan een voordeel zijn dat er over het algemeen een lagere rentevergoeding wordt afgesproken in vergelijking met de banken. Daarnaast heeft de lener als voordeel dat er gunstige afspraken kunnen worden gemaakt over het terugbetalen. De uitlener heeft als voordeel dat het geld waarschijnlijk een hogere rente gaat opleveren dan op een spaarrekening. Een extra voordeel voor de uitlener is dat er een besparing kan optreden bij de belastingheffing over het spaargeld. Jaarlijks per 1 januari wordt de hoogte van het vermogen bepaald. Een deel van het geld is uitgeleend en hoeft dus geen belasting over te worden betaald.

Nadelen van een onderhandse lening?

Er zijn voordelen te noemen, maar aan de onderhandse lening kleven ook grote nadelen. Vooral de uitlener loopt namelijk moeilijk in te schatten risico’s. In het verleden is er teveel uitgegeven, anders was er nu geen onderhandse lening nodig. Kan de lener aan zijn betalingsverplichtingen voldoen? Een lening kan de onderlinge verhoudingen ook verslechteren. Bij een onderhandse lening kan er eenvoudig discussie ontstaan over hoe beide partijen het bedoeld hebben.

Afspraken schriftelijk vastleggen

Het is belangrijk om de gemaakte afspraken goed vast te leggen op schrift. Het is niet voldoende om in een contract vast te leggen om hoeveel geld het gaat en de hoogte van de rente. Om latere discussie te voorkomen is het verstandig om de afspraken duidelijk en uitgebreid op papier te zetten. Wanneer moet er rente betaald worden? Wanneer moet de betaling plaatsvinden?

Op het internet kunt u standaard contracten vinden die u naar eigen inzicht kunt personaliseren. Door dergelijke standaardcontracten te gebruiken, hebt u een leidraad die u kunt volgen.

Elkaar houden aan de afspraken

Vervolgens is het van groot belang om elkaar te houden aan de gemaakte afspraken. De eerste maanden na het afsluiten van de onderhandse lening gaat het vaak nog wel goed met de betalingen. Op den duur zakt de dankbaarheid bij de lener weg en zal de lener mogelijk eerder geneigd zijn om betalingen achterwege te laten of om te laat te betalen. Hier moet gelijk actie op worden ondernomen door de uitlener om verdere escalatie te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een onderhandse lening?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!