InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek, wat te doen bij dubbele woonlasten

Hypotheek, wat te doen bij dubbele woonlasten

Meer dan een half miljoen gezinnen in Nederland zijn in het bezit van een woning die onder water staat. Dat wil zeggen dat de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis. Dit komt door een daling van de huizenprijzen met 15%. Een ander probleem is de stijgende werkloosheid. Door de stijgende werkloosheid neemt de koopkracht af. Mensen hebben enorm veel moeite om hun maandelijkse lasten te betalen. Op dit moment hebben in Nederland ruim 65.000 gezinnen een betalingsachterstand. Daarnaast hebben Nederlanders de hoogste hypotheekschuld van Europa. Vandaar dit artikel met enkele tips om dubbele woonlasten te voorkomen.

Vraag tijdig om hulp

Het is van belang om tijdig om hulp te vragen. U moet goed onthouden dat u ten alle tijden zelf de touwtjes in handen heeft over uw financiën. U kunt naar de bank toe gaan voor advies of een financieel adviseur raadplegen. Deze mensen hebben een zorgplicht over hun klanten, het is uw goed recht om daar gebruik van te maken. De bank biedt altijd goede hulp, niet alleen om u te helpen, maar ook uit eigen belang. Als een klant de hypotheek niet kan afbetalen loopt de bank geld mis. De bank heeft er dus baat bij om u zo goed mogelijk te helpen.

Verdiep uzelf in het onderwerp

Veel mensen verdiepen zich niet in belangrijke zaken. In dit geval over de hypotheek. Ze gaan naar een adviseur en denken dat vervolgens alles voor hun geregeld wordt. Dat is niet de realiteit en verre van verstandig. Hoe meer u uw zelf verdiept in het onderwerp, des te kleiner de kans op problemen wordt. Daardoor kunt u zelf maatregelen treffen om de risico's in te perken. Het is verstandig om een overzicht te maken, een balans met de in- en uitgaven bijvoorbeeld. Als u ziet dat het uit de hand loopt, kunt u meteen maatregelen treffen.

Aflossen

Het aflossen van de hypotheek is iets wat tot een aantal jaren terug vrijwel niemand deed. Als de woning niet via de makelaar verkocht kan worden, gaat deze naar de executie veiling. Het gevolg daarvan is dat het huis voor een lage prijs verkocht wordt en de klant met een hypotheekschuld achter blijft. Hoe meer u tussentijds aflost, des te kleiner een eventuele restschuld wordt. U doet er dus goed aan om iedere maand een deel van de hypotheek af te lossen. Het is verstandig om een spaarhypotheek af te sluiten, hierdoor kunt u met uw bank afspreken dat u meer premie in gaat leggen. Het gevolg daarvan is dat u minder kwetsbaar bent en dat op den duur uw maandlasten zullen dalen. Voor meer advies kunt u het beste een afspraak maken bij uw bank of bij een financieel adviseur.

Wie zijn het zwaarst getroffen op dit anno 2012?

Mensen die momenteel tussen de 25 en 35 jaar zijn en een koopwoning hebben, zijn het zwaarst getroffen. Deze groep heeft een woning gekocht waar ze destijds de hoofdprijs voor hebben betaald. Ze hebben over het algemeen weinig afgelost en weinig spaargeld. Deze mensen zijn in financieel opzicht erg kwetsbaar. Als er een plotse wending in hun leven komt, zoals een echtscheiding of ontslag, zullen ze dat financieel niet op kunnen vangen. Het gevolg daarvan is dat ze in geld problemen komen. Denk hierbij aan een hoog oplopende schuld.

Hoelang duurt het voordat de huizenmarkt weer aantrekt?

Naar schatting zal de huizenmarkt in 2015 weer aantrekken. Er wordt verwacht dat rond die tijd de economie weer stabiliseert. Voor de mensen die hun huis willen verkopen is het vooral van belang dat de economie in Europa weer groeit, dat heeft een positieve invloed op de huizenprijzen en de vraag naar huizen. Voor dit jaar wordt nog een lichte daling verwacht op de huizenmarkt. De huizenprijzen zullen verder dalen, dit zal echter niet om grote bedragen gaan.

De huizenmarkt in Nederland zit momenteel op slot, mensen kunnen hun huis niet verkopen via de makelaar met als gevolg dat deze verkocht moet worden op een executie veiling. De opbrengsten van een huis op een executie veiling zijn dermate laag dat daarmee de hypotheek niet afgelost kan worden. Gevolg daarvan is dat men blijft zitten met een hypotheek schuld. Op 17-05-2012 is bekend gemaakt dat in Nederland 225.000 huizen te koop staan en dat voor slechts 1 op de 28 huizen een koper is. Op dit moment ziet het er dus nogal somber uit voor de huizenmarkt in ons land.

Hopelijk heeft u iets aan de hierboven vernoemde tips, voor velen zal het al bekend zijn, maar voor sommigen ook nog niet.
© 2012 - 2019 Juuls, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/ogg/aflevering-2-uw-hypotheek.xml

Reageer op het artikel "Hypotheek, wat te doen bij dubbele woonlasten"

Infoteur: Juuls
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!