InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Dubbele hypotheeklasten dragen

Dubbele hypotheeklasten dragen

Dubbele hypotheeklasten dragen Dubbele hypotheeklasten kunt u een tijdje dragen, maar uiteindelijk zal één van de huizen verkocht moeten worden. In het verleden was het gebruikelijk om alvast een huis te kopen om vervolgens de oude woning in de verkoop te zetten. In tijden dat er sprake is van een kopersmarkt op de huizenmarkt, kunt u er beter voor kiezen om uw oude woning eerst te verkopen voordat u een ander huis koopt. Uit dit artikel zal blijken dat er grote schulden kunnen ontstaan door een alvast een ander huis te kopen zonder eerst de oude woning te verkopen.

Huis kopen en verkopen in de juiste volgorde

U ziet het huis van uw dromen en het staat ook nog in de verkoop voor een zeer aantrekkelijke prijs. Het huis kunt u op korte termijn kopen, maar hoe ligt uw oude woning in de markt? Een huis is een te grote investering om er gemakkelijk mee om te springen. De banken zijn dit ook gaan realiseren. Ze zijn voorzichtiger geworden met het verstrekken van overbruggingshypotheken. Met andere woorden de banken zijn voorzichtig met het verstrekken van leningen uit de overwaarde van de oude woning. Door dalende huizenprijzen kunnen de schulden namelijk hard oplopen.

Ontbindende voorwaarden op laten nemen

U kunt een ander huis kopen ondanks dat u de oude nog niet hebt verkocht, maar u moet wel ontbindende voorwaarden op laten nemen. De koop wordt bijvoorbeeld weer ontbonden als de oude woning niet verkocht is binnen zes maanden. Helaas zullen de meeste verkopers hier niet mee akkoord gaan, want ze blijven dan in hetzelfde schuitje zitten.

Het gevaar van twee huizen

Een gezin woont in een huis met een waarde van 250.000 en een hypotheek van 275.000 tegen 5%. Gezien de veranderde gezinssituatie kiezen ze voor meer ruimte, en kopen een groter huis voor 350.000, met een hypotheek van 375.000 tegen 5%. Ze gaan alvast in het nieuwe huis wonen en zetten de oude woning in de verkoop voor 275.000. Ze kunnen voor beide huizen profiteren van de hypotheekrenteaftrek, maar dat geldt slechts voor een periode van het jaar van de aankoop van de nieuwe woning plus twee jaar. Het huis raakt niet verkocht, en na afloop van de periode dat ze de dubbele hypotheekrente konden aftrekken is het huis nog niet verkocht en de huizenprijzen zijn gemiddeld gezakt met 7%.

Gedurende de periode van de dubbele hypotheekrente aftrek moeten ze aan hypotheekrente betalen:
275.000 x 5% = 13.750
375.000 x 5% = 18.750
Totaal: 32.500 per jaar aan hypotheekrente. Dit bedrag kan van het inkomen worden afgetrokken.

Na de periode van de dubbele hypotheekrenteaftrek, zijn dit ook gelijk de netto maandlasten.

Om het tij te keren, kan het huis verkocht worden tegen een lager bedrag. Er vanuit gaande dat het huis verkocht kan worden tegen 250.000 7% waardedaling = 232.500. Er blijft dus een restschuld over van 275.000 - 232.500 = 42.500.

In de berekening is er nog geen rekening gehouden met andere dubbele lasten, zoals gas, stroom en licht, verzekeringslasten en gemeentelijke heffingen. Uit dit voorbeeld blijkt duidelijk waarom het onverstandig is om twee huizen te bezitten.
Gerelateerde artikelen
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Hypotheek tussentijds aflossen  de pluspuntenHypotheek tussentijds aflossen de pluspuntenEr zijn meerdere redenen te bedenken om niet extra af te lossen op uw hypotheek. Het verrichten van extra aflossingen op…
Wat is een opeethypotheek?In de eigen woning wordt een waarde opgebouwd door aflossingen en door eventuele waardestijgingen van het huis. De eigen…
Inkomen omlaag, hypotheek aflossen of sparen?Inkomen omlaag, hypotheek aflossen of sparen?Op het moment dat uw inkomen omlaag gaat, is het verstandig om ook uw maandlasten omlaag te brengen. In hoeverre is het…

Reageer op het artikel "Dubbele hypotheeklasten dragen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!