InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is een opeethypotheek?

Wat is een opeethypotheek?

In de eigen woning wordt een waarde opgebouwd door aflossingen en door eventuele waardestijgingen van het huis. De eigenaren van een eigen huis kunnen uiteindelijk hun huis verkopen en de overwaarde opnemen, maar ze kunnen ook de waarde gedeeltelijk uit het huis halen door een opeethypotheek. Huizenbezitters hebben hun huis gekocht voor het woongenot. Aanvullende gedachte was om een vermogen op te bouwen in het huis. Het vermogen wordt opgebouwd door aflossing van de hypotheek en door stijging van de verkoopwaarde. De huizenprijzen kunnen ook hard zakken, maar over een langere periode bekeken is het kopen van een huis een goede investering.

In het verleden was het mogelijk om de waarde gedeeltelijk uit het huis te halen door een hypotheek op het huis te vestigen. Tot een bepaalde waarde van het huis, waren de banken bereid om de eigenaren een voorschot te geven op hun overwaarde. De banken liepen hiermee nauwelijks een risico, want het huis was ruim meer waard dan het totaal aan hypotheekverstrekkingen.

Wat is een opeethypotheek?

Normaal gesproken wordt er een hypotheek afgesloten om hiermee een huis aan te schaffen. Er kan echter ook een hypotheek verstrekt worden in de vorm van een opeethypotheek. De bank verstrekt in dat geval een bedrag aan de huiseigenaren om hun inkomen mee aan te vullen. Het geld gaat niet gebruikt worden om te investeren in het huis, maar het geld zal consumptief gebruikt worden.

Geld uit opeethypotheek is vrij besteedbaar

Het geld dat de bank verstrekt in de vorm van een opeethypotheek is vrij besteedbaar. Er wordt als het ware een lening verstrekt, met het huis als onderpand. Het bedrag kan gebruikt worden om het inkomen gedurende een bepaalde periode mee aan te vullen, de bestemming van het geld is vrij. De hypotheeklasten die hieruit voortvloeien kunnen ook meegefinancierd worden met de overwaarde uit het huis. Op deze manier komen er geen extra lasten door de aanvullende hypotheek.

Is de betaalde hypotheekrente in de opeethypotheek aftrekbaar?

Nee, het geld gaat niet gebruikt worden voor een verbouwing of verbetering van de woning, dus is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Hierdoor zijn de bruto hypotheeklasten gelijk aan de netto hypotheeklasten.

Waarom toch een opeethypotheek afsluiten?

Huiseigenaren met een hoge overwaarde, kunnen pas van dit opgebouwde vermogen profiteren op het moment dat het huis verkocht is. In het geval het niet de bedoeling is om het huis te verkopen, blijft de overwaarde in het huis zitten. Na overlijden van de huiseigenaren, komt de woning in de nalatenschap en zal het huis verkocht worden door de nabestaanden. De eigenaren kunnen nog van de opgebouwde overwaarde profiteren door een opeethypotheek op het huis te vestigen.

Geen opeethypotheek meer door de Gedragscode Hypotheken

Sinds augustus 2011 worden er strengere eisen gesteld aan het verstrekken van hypotheken. Dit was noodzakelijk om te voorkomen dat er bijvoorbeeld te hoge leningen werden verstrekt op basis van het inkomen. De opeethypotheek werd in het verleden gebruikt om het inkomen mee aan te vullen. Door de gedragscode gebeurt nu in de praktijk vaak dat leningen eerst getoetst worden op het inkomen. Hierdoor zal het te verstrekken bedrag vaak laag uitvallen. Dit ondanks het feit dat er een grote overwaarde in het huis zit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/experts/harriejanvannunen/11602122/__Opeet-_hypotheek__.html

Reageer op het artikel "Wat is een opeethypotheek?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!