InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Risico hypotheek niet meer Amerikaans

Risico hypotheek niet meer Amerikaans

Risico hypotheek niet meer Amerikaans Go where the money flows, moet het Amerikaanse Lehman Brothers gedacht hebben. Nu het in de VS in verband met de hypotheekcrisis niet meer ging, probeerden ze hun subprime hypotheken in Nederland te slijten. Met succes want de hypotheken worden door deze bank gemakkelijk afgesloten en daarmee wordt een aanzienlijk risico genomen. Neem niet te veel risico met een hypotheek.

Risicohypotheken

Risicohypotheken of non conforming hypotheken zijn duurder dan gewone hypotheken. Dat komt doordat de mensen die voor zo’n hypotheek aankloppen niet meer bij een conventionele hypotheekbank terecht kunnen. Of ze hebben betaalachterstanden, geen vast contract, noem maar op. Allemaal onzekerheden waar een gewone bank niet op zit te wachten.

Screening van de hypotheekaanvraag

De aanvragen voor hypotheken worden nauwkeurig gescreend. Waar achterstanden zijn, zal worden bekeken of ze in een nieuwe hypotheek meegefinancierd kunnen worden. Lukt dat, dan is een risico opslag op de marktrente van 2% punt bij een variabele hypotheek niet ongewoon. En er is nog wat anders aan de hand. De bank die deze hypotheken verstrekt, houdt helemaal niet van achterstanden. Wie verzaakt, wordt al snel zijn huis uitgezet. Ook de aanvrager van de hypotheek neemt dus grote risico’s.

Hypotheekaanbieders

In Nederland boden in beginsel meerdere banken risico hypotheken aan:
  • Elq en Sparck. Dit zijn dochterondernemingen van de Amerikaanse zakenbanken Lehman Brothers en Citygroup.
  • Bemiddelaar Hypotrust.

De Amerikaanse aanbieders van hypotheken

De Amerikaanse aanbieders kwamen eerst naar Engeland en willen nu hun pijlen richten op Nederland. Het lukte in de VS niet meer, maar in Nederland zagen ze nog wel een groeimarkt. Zo tekende de NRC op dat het aandeel in de hypotheekmarkt van Sparck nu ongeveer 1% is, maar dat ze wilden toegroeien naar een aandeel van 5 tot 10 % over vier jaar. In Engeland bedroeg het marktaandeel al 10%. Maar het landschap is aanmerkelijk gewijzigd omtrent de aanbieders Lehman Brothers en City Group.

Sparck

SPARCK Hypotheken brengt namelijk vanaf 4 juni 2008 als gevolg van de situatie op de financiële markten geen nieuwe hypotheekoffertes meer uit. Voor bestaande relaties heeft deze maatregel in beginsel geen gevolgen. Bestaande hypotheken blijven gewoon doorlopen onder de voorwaarden, waartegen ze zijn afgesloten.

Elq

Elq verschaft in verband met de teloorgang van Lehman Brothers vanaf 15 september 2008 ook geen hypotheken meer. Wel beheert Elq nog de uitstaande hypotheken.

Nederland kent een hoge hypotheekschuld

Internationaal gezien heeft Nederland hoge hypotheekschulden. Daar staan de huizen tegenover en de grote vermogens bij de pensioenfondsen, maar toch maakt dat ons land gevoelig voor renteschokken en veranderingen op de woningmarkt. Zodra de hypotheekrente fors stijg of als er restschulden gaan ontstaat, heeft ook Nederland een probleem. Nederland zou dus wat schokbestendig mogen worden. De ingreep in 2013 om aflossen verplicht te stellen, helpt hierbij. Langzaam zullen de schulden dalen. Ook helpt de schenkingsvrijstelling in 2017 van maximaal 100.000 euro. Velen hebben zo extra op hun huis afgelost.

Slot

Vooralsnog houden we alleen bemiddelaar Hypotrust over, hoewel ik me afvraag of Hypotrust inmiddels ook niet opgehouden is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De non conforming hypotheek is wel wat duurderDe non conforming hypotheek is wel wat duurderNiet iedereen heeft een vast arbeidscontract en niet iedereen komt zonder spat door de BKR-toetsing heen. Toch kunnen oo…
Berekening maandlasten hypotheekBerekening maandlasten hypotheekHet is erg verstandig een berekening van de maandlasten van een hypotheek te maken voor je de hypotheek afsluit. Wanneer…
Tweede hypotheek bij een andere bankTweede hypotheek bij een andere bankVoor het afsluiten van een tweede hypotheek, bent u niet gebonden aan de bank waar uw eerste hypotheek loopt. Toch is he…
BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?Een BKR hypotheek aanvragen kan tegenwoordig bij veel banken. Je moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om een BKR hy…
Hypotheek, de OpMaat hypotheek van de RaboBankHypotheek, de OpMaat hypotheek van de RaboBankDe OpMaat hypotheek van de Rabo Bank is een hypotheek die op maat kan worden ingevuld. U kunt zelf kiezen voor de verdel…

Reageer op het artikel "Risico hypotheek niet meer Amerikaans"

Reactie

Geldkennis (infoteur), 15-09-2008 20:45 #1
Yep, Hypotrust kende de Coulance Hypotheek maar heeft die ook al een tijdje geleden uit de markt gehaald… Reactie infoteur, 19-06-2018
Inderdaad ook exit.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!