InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Gaat mijn hypotheek de schulden afbetalen?

Gaat mijn hypotheek de schulden afbetalen?

Bij het kopen van een huis, ligt de focus in eerste instantie op de laagst mogelijke maandlasten. Toch zal er beter nagedacht moeten worden over de gevolgen van de keuze op lange termijn. De schuld moet wel een keer afbetaald worden. De laagste maandlasten staat iets tegenover. Dit wordt namelijk bereikt door concessies te doen. De laagste hypotheeklasten kunt u realiseren door de hoogst mogelijke aftrek van de hypotheek te houden (niet aflossen dus) en te kiezen voor de meest gunstige hypotheekrente en hypotheekvorm. Het nadeel is vaak dat het probleem van het aflossen van de hypotheek wordt doorgeschoven naar de toekomst. Dertig jaar duurt inderdaad nog lang, maar er moet wel een flinke lening afbetaald worden.

De laagst mogelijke hypotheekrente, houdt vaak in dat de hypotheek niet voor een lange periode is vastgelegd. Het gevaar is dat de hypotheekrente gaat stijgen, waardoor u stijgende hypotheeklasten gaat krijgen.

Hoeveel kan ik lenen is niet de vraag

Bij het kopen van een huis moet u niet uitgaan van de hoogst mogelijke hypotheek die u kunt krijgen, maar juist van de hoogst mogelijke maandlasten die u kunt dragen. Bij het beantwoorden van deze vraag moet u zich laten adviseren door een bemiddelaar of een bank. U moet echter wel voorzichtig zijn en kiezen voor veiligheid in plaats van oplossing op de korte termijn. Zet de hypotheekrente dus voor minimaal tien jaar vast en zorg voor een goede vermogensopbouw of los maandelijks een deel van de hypotheek af.

Welke schuld blijft er over na afloop van de looptijd van de hypotheek?

De betaalde hypotheekrente is aftrekbaar voor een periode van dertig jaar. Daarna is de betaalde bruto hypotheekrente gelijk aan de netto hypotheekrente. Daarnaast weet u ook niet hoe uw financiële toekomst eruit gaat zien. U moet er altijd voor zorgen dat de hypotheek zo volledig mogelijk afbetaald gaat worden. De aflossing doorschuiven naar de toekomst, om de hypotheekrenteaftrek maximaal te houden is goed, maar zorg wel dat er vermogen achter de hand is om de schulden af te betalen.

Voordelen van tussentijds af te lossen

Het kan verstandig zijn om gedurende de looptijd extra af te lossen. Dit wordt vaak niet gedaan om de hypotheekrenteaftrek maximaal te houden, maar het kan toch lonend zijn. In het geval u een lage spaarrente krijgt over uw spaargeld, kan het financieel uit om af te lossen in plaats van te sparen. Dit zelfs ondanks het feit dat de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar is. U kunt een vergelijking maken tussen sparen en aflossen om te achterhalen wat de meest verstandige keuze is.

Extra aflossen in verband met dalende huizenprijzen

Indien uw hypotheek hoger is dan de waarde van het huis, ontstaat een probleem op het moment dat het huis verkocht moet worden. Het huis gaat namelijk niet het hoge bedrag opleveren om de resterende schuld mee af te betalen. Als het huis toch verkocht moet worden, zal er een restschuld overblijven. Door extra af te lossen, kan het verschil tussen de werkelijke waarde van het huis en de resterende hypotheek op het huis verkleind worden. Zolang u niet gaat verhuizen, ontstaan er geen problemen.
Gerelateerde artikelen
Snel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheekSnel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheekEr zijn veel verschillende hypotheekvormen met verschillende voordelen en nadelen. Een hypotheekvorm die zorgt voor een…
Studieschuld aflossen om hypotheek te kunnen krijgenStudieschuld aflossen om hypotheek te kunnen krijgenAfgestudeerden moeten in bepaalde gevallen nog een studieschuld afbetalen na het afronden van de opleiding. De hoogte va…
Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenAflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenDe aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie beta…

Reageer op het artikel "Gaat mijn hypotheek de schulden afbetalen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!