InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek op basis van huur

Hypotheek op basis van huur

Hypotheek op basis van huur Hoeveel hypotheek kunt u in 2018 krijgen op basis van uw maandelijkse huur? Anders gezegd, stel u betaalt nu aan huur 800 euro per maand, hoeveel hypotheek kunt u dan afsluiten zonder dat uw maandlasten stijgen? Dat zou fijn zijn om te weten, want dan kunt u uw huurwoning verruilen voor een koopwoning zonder dat de maandelijkse woonlasten hoeven te groeien. Kortom hoeveel hypotheek kunt u afsluiten en hoe duur mag uw koopwoning dan zijn, zonder dat de hypotheeklasten hoger zijn dan uw huur? Zie enkele berekeningen en voorbeelden.

Inhoud:

Lasten hypotheek gelijk aan maandelijkse huur

U zult het zich waarschijnlijk ook afvragen: welke koopwoning kunt u kopen zonder dat uw woonlasten hoger worden dan de huur die u nu betaalt? Hoeveel hypotheek kunt u dan afsluiten? Wat worden de netto lasten van uw hypotheek? Eventuele extra verzekeringen of extra belastingen laten we daarbij eenvoudigheidshalve buiten beschouwing. Veel van deze lasten betaalt u immers ook als u huurt.

Veronderstellingen bij uw hypotheek

De volgende veronderstellingen worden gemaakt:
  • U neemt een annuïteitenhypotheek van vijf jaar tegen 3,7% rente.
  • Uw belastingtarief is 42%.

Hoeveel hypotheek maximaal?

Als u een nieuwe hypotheek afsluit en uw wilt gebruik maken van de fiscale hypotheekrenteaftrek om uw maandelijkse lasten te verlagen, dan bent u verplicht om een hypotheek met een maandelijkse aflossing af te sluiten. U kunt daarbij uit allerlei looptijden kiezen. Uw keuze beïnvloedt de hoogte van de hypotheekrente en dus uw nieuwe woonlasten. In zijn algemeenheid geldt dat de hypotheekrente voor een hypotheek van bijvoorbeeld 10 jaar hoger zal zijn dan voor een hypotheek met minder rentevaste jaren. Bovendien is het zo dat elke berekening een momentopname is, omdat de hypotheekrente van nu morgen weer anders kan zijn. Stel nu dat u een annuïteitenhypotheek van vijf jaar neemt en stel nu dat uw inkomen zich bevindt tussen 20.000 en 68.500. Dan is uw hypotheekrenteaftrek gelijk aan 42% (in 2018 is dat iets lager, 41%).

Onder de gemaakte veronderstellingen kan bij een huur tussen de 800 euro en 1500 euro de volgende maximale hypotheek worden berekend:

maandelijkse huurmaximale hypotheek exclusief NHGnetto kosten hypotheek 42% tarief aanvang hypotheekannuïteit
800 210.000 745 967
900 236.400 840 1.090
1.000 263.000 936 1.210
1.100 289.000 1.033 1.330
1.500 394.000 1.420 1.813

Wat is een annuïteit?

Bij een annuïteitenhypotheek zijn uw bruto woonlasten elke maand gelijk. U maakt elke maand hetzelfde bedrag over naar de bank. De annuïteit bestaat uit een deel aflossing en een deel hypotheekrente. Dat betekent dat doordat u maandelijks aflost de samenstelling van het maandelijkse bedrag verandert: het aandeel van de aflossingen stijgt, het aandeel van de hypotheekrente daalt. Dat betekent dat na verloop van tijd ook uw belastingteruggave als gevolg van uw hypotheekrenteaftrek afneemt. Dat heeft tot gevolg dat uw netto woonlasten en uw bruto woonlasten steeds verder uiteen gaan lopen. Bij een annuïteit van 1.210 hoort in het eerste jaar volgens de tabel een netto woonlast van 936, maar die lasten nemen jaarlijks iets toe totdat uiteindelijk 1.210 is bereikt.

Verschil bruto en netto hypotheeklasten

Bij een aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013 is de netto hypotheekrente eenvoudig te berekenen, bij een annuïteitenhypotheek is de netto hypotheekrente elke maand weer anders. Wie niet meer wil uitgeven voor een koopwoning dan de huur van een huurwoning moet hier terdege rekening mee houden. Verkijk u niet op de lage lasten in het eerste jaar. Toch durven de meesten dit risico wel te nemen, immers de huren zullen de komende jaren ook stijgen en hetzelfde zal waarschijnlijk ook gelden voor uw inkomen.

Online uw maximale hypotheek 2018 berekenen

Bij de meeste banken vindt u online de mogelijkheid om uw maximale hypotheek te berekenen. Neem eens een keer uw huidige huur als uitgangspunt in plaats van uw inkomen om te zien waarop u uitkomt. Vervolgens kunt u variëren met de looptijd en de rente. De concurrentie tussen banken en verzekeraars is groot en een iets lagere rente kan een groot verschil maken. Maak hiervan gebruik als u een hypotheek wilt afsluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening maandlasten hypotheekBerekening maandlasten hypotheekHet is erg verstandig een berekening van de maandlasten van een hypotheek te maken voor je de hypotheek afsluit. Wanneer…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Verscherpte leennormen, dus maximaal lenenVerscherpte leennormen, dus maximaal lenenSinds de kredietcrisis hanteren banken strengere acceptatienormen bij het verstrekken van een hypotheek. Dit heeft als v…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van de plafondrente hypotheek in 2018. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verr…
Veilig hypotheek afsluitenVeilig hypotheek afsluitenVeilig een hypotheek afsluiten is een vereiste als je tijdens financiele crisis toch een huis wil kopen. Kies je automat…

Reageer op het artikel "Hypotheek op basis van huur"

Reacties

Loes, 17-07-2016 05:34 #3
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een vraag:
De maandelijkse kale huurkosten van mijn woning bedragen 850 euro. Dit kan met gemak worden betaald. Omdat huren zonde is (aan het einde van de rit heb je niets) wil ik een woning kopen. Echter als ik een berekening maak bij diverse hypotheekaanbieders kom ik uit op een maandelijks bedrag van rond de 600 euro (en een aanzienlijk lager te lenen bedrag dan wat u in uw artikel schrijft) door het inkomen, maar ik wil meer betalen (en dus lenen)!

Weet u of er hypotheekaanbieders zijn die 'op basis van huur' werken of gaat het allemaal op inkomen? (als het allemaal op inkomen gaat is uw artikel alleen geschikt voor "de rijkeren" onder ons, dus ik hoop dat u mij het goede nieuws kan vertellen dat er wel degelijk aanbieders zijn die verder kijken).

Bedankt en met vriendelijke groet,

Loes Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste Loes,
Hypotheekverstrekkers bekijken inderdaad wat er op basis van uw inkomen aan hypotheek mogelijk is en daar rolt een bepaald maandbedrag uit.
Voor uzelf kunt u ook andersom redeneren en dat gebeurt in dit artikel: wat betaal ik nu aan huur en hoeveel hypotheek is dat dan bij de actuele hypotheekrente. Vervolgens gaat u op zoek naar een woning en hypotheekverstrekker om te zien of die hypotheek gegeven uw inkomen ook haalbaar is. De som uit het artikel is slechts een rekenvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 05-04-2016 13:31 #2
Dus dat zou betekenen dat ik een huis zou kunnen kopen van rond de 200.000 aangezien ik nu meer dan 800 euro per maand aan huur betaal. Want zodra ik een hypotheek op basis van salaris wil hebben kom ik op 84.000 ongeveer uit. Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste Jo,
De hoogte van uw inkomen kan altijd een knelpunt zin voor de bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jb, 10-11-2015 15:40 #1
Hoe is het mogelijk om een hypotheek te krijgen op basis van inkomen alleen uit het verhuur (van 3 studio's en 1 appartement, bruto huur eu 3300 per maand, eu 2200 na aftrek VvE en verzekeringen kosten). We wonen namelijk in een huurwoning (eu 700 per maand welke gaat iedere jaar omhoog) en zou graag iets kopen from rond eu 130.000 (om erin te gaan wonen); de 4 verhuurde appartementen zijn volledig afbetaald, WOZ van de duurste ong eu 160.000)? Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste Jb,
Dat is alleen mogelijk als het om langdurige huurcontracten gaat. Overigens doen banken hier moeilijk over, omdat er altijd het risico op leegstand en dus het wegvallen van inkomen bestaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lening oversluiten
Reacties: 3
Schrijf mee!