InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Goedkoop verbouwen met spaargeld of hypotheek

Goedkoop verbouwen met spaargeld of hypotheek

Een verbouwing gaat veel geld kosten, zeker in het geval u het gaat uitbesteden. U kunt besparen op de financieringskosten en op de verbouwing door goed uw huiswerk te doen. Niet iedereen heeft de handigheid om zelf verbouwingen te verrichten in huis. In dat geval moet u vakmensen inschakelen. De materialen vormen een andere grote kostenpost. U kunt goedkoper verbouwen door niet voor de meest perfecte situatie uit te gaan, maar genoegen nemen met iets minder. U kunt bijvoorbeeld op een nieuwe keuken besparen door niet te kiezen voor een werkblad van natuursteen, maar voor een goedkoper materiaal. U moet er echter voor waken dat u geen concessies gaat doen waar u later spijt van krijgt.

Werkzaamheden zelf doen of uitbesteden?

Door het zelf te doen kunt u veel kosten besparen door het wegvallen van het arbeidsloon van de vakmensen. U moet zelf wel over de vaardigheden en de kunde beschikken om zelf te kunnen verbouwing. Een onjuist uitgevoerde verbouwing kan u nog meer geld gaan kosten. U moet het namelijk alsnog uitbesteden en de door u uitgevoerde verbouwing moet er nog weer uitgesloopt worden. Op de vakmensen besparen kunt u doen door vooraf meerdere offertes te laten opmaken. U moet voor de verbouwing een vaste prijs afspreken. Dit voorkomt dat u een hogere rekening krijgt als er dingen tegen zitten.

Besparen op materialen

U kunt een verbouwing zo duur maken als dat u zelf wilt. Bijvoorbeeld een badkamer kunt u inrichten met dure materialen van een topmerk, maar u kunt ook kiezen voor veel goedkopere materialen van de bouwmarkt die ook tientallen jaren meegaan. Een andere optie is door te gaan voor tweedehands. Op andere materialen moet u juist niet gaan besparen. Indien wij weer uitgaan van een badkamer moet u voor vloer- en wandtegeltjes niet besparen door een tegel te kiezen waar u niet helemaal tevreden over bent. De tegeltjes bepalen de badkamer en u moet kiezen voor de eerste keuze.

Hoe gaat u de verbouwing betalen?

U kunt de verbouwing het goedkoopst houden door het volledig te betalen met spaargeld, maar u kunt het ook gaan financiering. Het voordeel van betalen met spaargeld is, dat u geen lening hoeft aan te gaan waar u maandelijks weer rente voor moet gaan betalen.

Door de verbouwing te betalen met een tweede hypotheek kunt u profiteren van de aftrekbare rente, u hebt de lening namelijk afgesloten voor de verbouwing van het huis. Een groot nadeel van een hypotheek is weer dat u kosten moet maken om de financiering mogelijk te maken. Hierbij moet u denken aan notariskosten en taxatiekosten.

U kunt ook kiezen voor een andere kredietvorm. In dat geval kunt u ook profiteren van renteaftrek, maar de rente zal veel hoger liggen dan bij een tweede hypotheek.

Spaargeld gebruiken of financieren met geleend geld?

Hierbij speelt de hoogte van de kosten voor de verbouwing een grote rol. Voor een verbouwing van een paar duizend euro kunt u het beste kiezen voor een kredietvorm of spaargeld. Voor verbouwingen die tienduizenden euro’s gaan kosten, kunt u beter kiezen voor een tweede hypotheek. Uw spaargeld kunt u namelijk wegzetten tegen een redelijke rentevergoeding en de betaalde hypotheekrente kunt u aftrekken van uw inkomen. Indien u spaargeld hebt boven de vrijstelling in box drie, kan financiering met spaargeld weer voordeliger zijn. U weet niet hoe de spaarrente zich gaat ontwikkelen, waardoor u niet weet hoe aantrekkelijk het is om spaargeld aan te houden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een vakman?Wat kost een vakman?Het inhuren van vakmensen is een dure aangelegenheid. Dit geldt niet alleen voor advocaten en vergelijkbare vakmensen, m…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Huis verbouwen of andere woning kopen in 2019 (en verhuizen)Huis verbouwen of andere woning kopen in 2019 (en verhuizen)Uw woning voldoet niet meer helemaal in 2019. Wat doet u dan, gaat u verbouwen in 2019 en blijft u in de oude woning of…
Een ander huis kopen of investeren in uw huis?Een ander huis kopen of investeren in uw huis?De woonwensen veranderen door de jaren heen. Starters hebben andere woonwensen dan gezinnen met ongroeiende kinderen. Zo…

Reageer op het artikel "Goedkoop verbouwen met spaargeld of hypotheek"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!