InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekstukken: stukken inleveren bij offerte hypotheek

Hypotheekstukken: stukken inleveren bij offerte hypotheek

Hypotheekstukken: stukken inleveren bij offerte hypotheek Als je een hypotheekofferte hebt getekend, is het tijd om alle hypotheekstukken te verzamelen. Dit kan een behoorlijke lijst zijn. Immers voordat de bank jouw een hypotheek verstrekt, moeten er eerst papieren op tafel komen. In dit artikel de meeste voorkomende stukken die opgevraagd worden. Van het taxatierapport en de werkgeversverklaring tot het saldobiljet. Ooit eerder getrouwd geweest? Dan wil de bank zowel een convenant, akte van verdeling, vonnis als de inschrijving van de echtscheiding.

Taxatierapport

In geval van de aankoop van een bestaand huis of het oversluiten van een hypotheek, moet er een taxatierapport worden opgemaakt. Als je er nog één hebt liggen, mag deze in de meeste gevallen niet ouder zijn dan zes maanden. Een kopie van de taxatie is niet voldoende; de geldverstrekker wil een origineel rapport in handen hebben.

Werkgeversverklaring

Deze verklaring, het woord zegt het al, moet je werkgever invullen. Hierop wordt onder andere vermeld wat je jaarlijkse salaris is, wat voor contract je hebt en of er nog sprake is van een proeftijd. De originele werkgeversverklaring, voorzien van handtekening en bedrijfsstempel, moet naar de geldverstrekker.

Loonstrook

Of je nu een bestaand huis koopt, een nieuwbouw huis koopt of je hypotheek oversluit, de geldverstrekker wil altijd een kopie van het overzicht dat je van je werkgever ontvangt met je laatst ontvangen salaris.

Paspoort of identiteitskaart

Je moet je altijd legitimeren. Let op dat je identiteitsbewijs nog geldig is. Daarnaast moet er in het geval van de identiteitskaart een kopie gemaakt worden van de voor- én de achterkant.

Koopovereenkomst

Als je een huis gekocht hebt, moet er een kopie van de koopovereenkomst ingeleverd worden. Hierop staan alle afspraken met de verkoper.

Eigendomsbewijs

Als je je hypotheek wil oversluiten, moet je met een kopie van het eigendomsbewijs aantonen dat je eigenaar bent.

Saldobiljet hypotheek

Als je je oude hypotheek wilt oversluiten, dien je de jaaropgaaf van je hypotheek mee te sturen waarop het openstaande saldo van je hypotheek staat.

Krediet

Indien je een krediet hebt openstaan, worden hier vaak het saldobiljet óf een aflossingsbewijs van het krediet gevraagd. Soms moet het krediet afgelost worden, voordat je een hypotheek mag afsluiten. Andere keren kan het krediet worden afgelost met de nieuwe hypotheek.

Jaarcijfers, aangiften en aanslagen

Als je zelfstandig ondernemer bent, hoef je geen salarisstrook en werkgeversverklaring voor te leggen. Daarentegen moet je wel jaarcijfers en IB aangiften en IB aanslagen van de afgelopen drie jaar tonen.

Erfpacht

Als er sprake is van erfpacht op je woning, dan is er een kopie van de erfpachtovereenkomst nodig.

Gescheiden

Als je in het verleden getrouwd bent geweest, maar inmiddels gescheiden, moet je daar ook stukken voor inleveren. Namelijk de akte van verdeling, de uitspraak van de rechter (vonnis), convenant en de inschrijving van de echtscheiding bij de gemeente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheekBenodigdheden voor het afsluiten van een hypotheekBij het afsluiten van een hypotheek zijn altijd diverse zaken nodig. Hieronder valt oa een gezondheids-verklaring, legit…
Eisen hypotheek afsluitenEisen hypotheek afsluitenDoor het afsluiten van een hypotheek gaat u een financiële verbintenis aan met de bank. Elke hypotheekverstrekker heeft…
Taxatiekosten woningTaxatiekosten woningWie een huis koopt, krijgt te maken met allerlei kosten. Zo zijn er ook de taxatiekosten voor het schatten van de waarde…
Werkgeversverklaring hypotheek nodig?Werkgeversverklaring hypotheek nodig?Voor het verkrijgen van een hypotheek heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. Heb je nog geen vast dienstverband d…
Redenen om uw huis te laten taxerenEen taxatie is een waarde-inschatting van bijvoorbeeld een huis. Toch zijn er veel verschillende uitkomsten mogelijk. Er…

Reageer op het artikel "Hypotheekstukken: stukken inleveren bij offerte hypotheek"

Infoteur: Jour
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Schrijf mee!