InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Kopen van je eerste huis, wat komt er bij kijken?

Kopen van je eerste huis, wat komt er bij kijken?

Kopen van je eerste huis, wat komt er bij kijken? Er komt veel om de hoek kijken als je voor het eerst een huis wilt kopen. Immers een woning kost veel geld, dus er moet veel gebeuren voordat je de sleutel krijgt. Je krijgt te maken met een makelaar, hypotheekadviseur en een notaris. Ook krijg je papieren zoals de koopovereenkomst, offerte, taxatie en akte van levering. In dit artikel vind je in het kort de volgorde van de gang van zaken. Allereerst moet je op zoek naar een huis. Dat kan je zelf doen via internet, bijvoorbeeld via Funda.nl, maar je kunt ook een makelaar in dienst nemen. Het voordeel van het inhuren van een aankopend makelaar is dat hij jouw belangen vertegenwoordigt in tegenstelling tot de verkopend makelaar, die belangen van de verkopers vertegenwoordigt.

Bod

Als je een woning gevonden hebt, ga je een bod uitbrengen. Aangezien het eerste bod vaak niet meteen geaccepteerd wordt, kun je beter iets onder de vraagprijs zitten. Sommige mensen betalen meer dan de vraagprijs. Het gevaar hiervan is dat als deze trend niet doorzet, je bij een eventuele verhuizing met een restschuld kunt achterblijven. Dat wil zeggen dat de verkoopprijs dan lager is dan je hypotheekschuld.

Hypotheek

Als het bod is geaccepteerd, wordt dit vast gelegd in een koopovereenkomst. Daarna ga je meteen op zoek naar een financiering. Veel mensen gaan daarvoor naar een hypotheekadviseur van hun eigen bank of naar een tussenpersoon. Een tussenpersoon kan diverse hypotheken van verschillende aanbieders aanbieden en zo vergelijken om te zien wat voor jou de beste hypotheek is. Kijk nooit alleen naar de rente, andere aspecten kunnen ook van belang zijn.

Offerte

Als je akkoord gaat met de berekening, wordt er een offerte aangevraagd. Deze bevat diverse bestanddelen. Zo staat erin wat je het hypotheekbedrag wordt, welke hypotheekrente daaraan gekoppeld is en wat de maandelijkse lasten worden. Als dit de hypotheek is die je wilt, dan moet deze offerte getekend worden

Daarmee ben je er nog niet. De hypotheekverstrekker wil allerlei bewijsstukken van je hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Kopie identiteitsbewijzen
  • Werkgeversverklaringen
  • Kopie loonstroken
  • Taxatierapport
  • Kopie van de koopovereenkomst

Beoordeling

Al deze stukken worden door je bank of tussenpersoon verzameld. Beide zullen je stukken doorsturen naar de hypotheekafdeling van de geldverstrekker. Deze controleert de stukken en beslist of er nog meer stukken moeten worden aangeleverd. Als alles akkoord is bevonden, gaan de hypotheekstukken naar de notaris.

Passeren

Waarschijnlijk is er al in overleg met de verkopende partij een notaris gekozen. Op de dag dat de leveringsakte getekend wordt, waarmee het huis officieel van jou geworden is, passeert ook de hypotheek. Logisch, want zonder de hypotheek kun je het huis niet kopen. Het is een lange weg met veel papieren, maar op dat moment ben je de gelukkige eigenaar van je eerste woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het kopen van een huis: stappenplanHet kopen van een huis: stappenplanGa je een huis kopen dan krijg je met verschillende partijen te maken zoals de verkoper, de makelaar, de bank en de nota…
Hypotheekofferte aanvragen: wanneer en hoe?Hypotheekofferte aanvragen: wanneer en hoe?Wanneer je een hypotheek gaat kiezen, laat je jezelf goed informeren door de hypotheekverstrekker, hypotheekadviseur of…
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Hypotheek en notaris - notaristarievenHypotheek en notaris - notaristarievenWat kost een notaris in 2019 bij het afsluiten van een hypotheek? Vergelijk vooraf de notaristarieven voor de koopakte e…

Reageer op het artikel "Kopen van je eerste huis, wat komt er bij kijken?"

Reactie

De Neve Benny, 09-08-2009 18:07 #1
Mijn vraag is moeten wij zelf in het huis gaan wonen, of mogen wij het direct verhuren? Reactie infoteur, 09-08-2009
In bijna alle gevallen zal de bank die de hypotheek verstrekt eisen dat je er zelf gaat wonen. Dat staat dan ook in de hypotheekakte. Soms gaan ze bij wijze van uitzondering wel akkoord met tijdelijke verhuur. Ik zou informeren bij een hypotheekadviseur naar de mogelijkheden voordat je naar een woning gaat kijken.

Infoteur: Jour
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!