Hypotheekofferte aanvragen: wanneer en hoe?
Wanneer je een hypotheek gaat kiezen, laat je jezelf goed informeren door de hypotheekverstrekker, hypotheekadviseur of hypotheekbemiddelaar. Je informeert dan naar de hoogte van de hypotheeklasten en op grond hiervan ga je een hypotheekofferte aanvragen, bij de hypotheekverstrekker die je de gunstige hypotheek (toegespitst op jouw situatie) kan bieden en laat dit zorgvuldig berekenen. Maar wanneer en hoe vraag je een hypotheekofferte aan?
Hypotheekofferte aanvragen, wanneer?
Je sluit een
rentestijging uit, wanneer je meteen na de koop van je huis een offerte aanvraagt en deze ondertekent weer terugstuurt. Bedenk wel dat de getekende offerte niet eeuwig geldig is. Binnen een bepaalde periode moet je naar de notaris om de offerte te passeren. Vraag in ieder geval een offerte die geldig blijft tot het passeren van de hypotheekakte bij de notaris. Het is mogelijk dat je een nieuwe hypotheekofferte moet aanvragen wanneer de overdracht van de woning langer duurt dan verwacht. Wanneer je meerdere offertes aanvraagt, dan is het beter om dit binnen een korte periode te doen want je kan de kans lopen dat de eerste offerte getekend moet worden voordat de laatste binnen is. Soms verzamelt een hypotheekbemiddelaar alle offertes en maakt pas een afspraak met je als de laatste offerte binnen is. Maar dan dreigt de eerste offerte te verlopen. Denk eraan dat alle berekeningen op dezelfde uitgangspunten gebaseerd zijn, alleen zo krijg je een goede prijsvergelijking.
Hypotheekofferte aanvragen, hoe?
Door aanvraagformulieren in te vullen, vraag je een offerte aan. Dit invullen doe je meestal samen met een hypotheekadviseur of -bemiddelaar. Het verdient aanbeveling om kopieën van de aanvraagformulieren te bewaren! Soms vragen hypotheekadviseurs of -bemiddelaars om een leeg papier te tekenen waarop zij later gegevens invullen, maar dit is niet aan te raden. Voordat je de offerte ontvangt, gaan er meestal twee weken voorbij. In de offerte staat welke informatie je nog moet inleveren, zoals: kopie koopovereenkomst, inkomensgegevens, koop-/aannemingsovereenkomst, werkgeversverklaring, taxatierapport. Misschien keurt de hypotheekverstrekker op basis van de ingeleverde informatie de offerte af.
Welke formulieren vul je in?
- aanvraagformulier overlijdensrisicoverzekering
- gezondheidsverklaring
- aanvraagformulier voor de hypotheek (evt. met bankgarantie, overbruggingskrediet)
Gezondheidsverklaring
Aanvraagformulier
overlijdensrisicoverzekering en/of gezondheidsverklaring vul je in bij
een hypotheek met levensverzekering, maar ook voor de lening. Je geeft aan hoe je gezondheid is en de verzekeraar beoordeelt dan of er een normaal risico op overlijden is. Wanneer dit risico op overlijden verhoogd is, kan de verzekeraar een keuring verlangen, de premie verhogen of zelfs weigeren. Soms wil de verzekeraar inzage in je
medisch dossier.
Het invullen van de gezondheidsverklaring moet je nauwkeurig doen en in ieder geval naar waarheid. Wanneer je de gezondheidsverklaring niet naar waarheid in vult zijn de gevolgen groot: de verzekeraar kan de verzekering nietig laten verklaren, het gevolg kan zijn dat een uitkering achterwege blijft. Verzekeringsmaatschappijen mogen
alleen vragen stellen m.b.t. uw gezondheid wanneer de vragen te maken hebben met het beoordelen van een hoger risico op overlijden.