InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis?

Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis?

Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis? U kunt de overwaarde uit uw huis halen door het huis te verkopen. Er zijn echter ook een aantal hypotheekconstructies die u hiervoor kunt gebruiken. De eenvoudigste manier om overwaarde op te nemen is door het huis te verkopen. De overwaarde is vervolgens vrij te besteden, tenzij u weer een ander huis koopt. In dat geval moet u namelijk de gerealiseerde overwaarde weer inbrengen in het aan te kopen huis, anders is de nieuwe hypotheekrente niet volledig fiscaal aftrekbaar. U kunt ook via hypotheekcontructies een deel van de overwaarde opnemen.

Huis verkopen en een huis gaan huren

Door het huis te verkopen en vervolgens te gaan huren, kunt u optimaal profiteren van de overwaarde. Het nadeel is dat u een huis moet gaan huren. Vaak is dit een grote stap, want mensen met een huis met flinke overwaarde hebben over het algemeen lage hypotheeklasten. Het huis is jaren geleden gekocht voor een gering bedrag en waarschijnlijk in de tussentijd gedeeltelijk afbetaald. De hoogte van de huurprijs is namelijk marktconform voor deze tijd en zal dus veel hoger zijn. Een ander nadeel is dat de huur jaarlijks een paar procent kan gaan stijgen. Voor veel huizenbezitters is verkopen van het huis niet de oplossing.

Een krediethypotheek afsluiten

U kunt met een krediethypotheek een voorschot krijgen op de overwaarde uit uw huis. In deze constructie spreekt u met de bank af dat hij u een lening verstrekt met als onderpand het huis. Banken zijn hier vaak wel toe bereid, maar dit zullen zij slechts toestaan over een deel van de overwaarde. Zij stellen vervolgens een bedrag beschikbaar waar u over kunt beschikken. U gaat een rente betalen op het moment dat u een deel van de “lening” opneemt. De rente die u hierover moet gaan betalen zal fiscaal niet aftrekbaar zijn. Deze vorm van hypotheek kunt u het beste vergelijken met een doorlopend krediet. Het voordeel van deze lening is dat het rentepercentage lager ligt dan bij reguliere leningen. Dit komt doordat de overwaarde in het huis als onderpand dient.

Huis verkopen aan een investeerder en het huis gaan huren

Tegenwoordig is het ook mogelijk om uw huis te verkopen aan een investeerder om het huis vervolgens te gaan huren. De investeerder koopt uw huis en u maakt gelijk afspraken onder welke condities u het huis terug huurt. Een aantal investeerders hebben zich hierin gespecialiseerd, waaronder Torenstad en Amvest HomeFree. Via deze constructie kunnen met name ouderen het huis verkopen en toch blijven wonen in het huis. Deze constructie wordt aangeboden, maar het is wel zaak om goed onderzoek te doen voordat u een dergelijke constructie aan gaat.

Een opeethypotheek afsluiten

Een opeethypotheek is ook gericht op het opnemen van de overwaarde zonder het huis te verkopen. Een deel van de overwaarde gaat in deze constructie gebruikt worden om de maandelijkse rentelasten te betalen. Het resterende deel kunnen de huiseigenaren naar eigen wens besteden. Met deze hypotheekvariant eet u de overwaarde langzaam op. De rentelasten worden namelijk voldaan uit de overwaarde. In deze constructie zal er minder geld beschikbaar komen voor consumptief krediet in vergelijking met de krediethypotheek.

Een inkomensaanvullingshypotheek afsluiten

Ook deze variant neemt een deel van de overwaarde uit het huis. Zoals de naam al doet vermoeden is deze variant bedoeld om het maandelijkse inkomen mee aan te vullen. Dit kan op verschillende manieren. Van een deel van de overwaarde kan een lijfrente worden aangekocht, maar de overwaarde kan ook in een beleggingsconstructie worden gestort.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!