InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Koopcontract: ontbindende voorwaarden

Koopcontract: ontbindende voorwaarden

Koopcontract: ontbindende voorwaarden Wil je een huis kopen en heb je bezichtigd dan teken je een voorlopig koopcontract. Een voorlopig koopcontract is bindend. Tekenen van het koopcontract betekent dat je vast zit aan de koop en voorwaarden. Ontbinden van dit voorlopige koopcontract betekent een boete betalen. Voordat je het koopcontract tekent moet je dus goed hebben nagedacht over de ontbindende voorwaarden! De ontbindende voorwaarden sluiten financieel risico uit en zorgen ervoor dat je veilig een nieuwe hypotheek afsluit. Een voorlopig koopcontract betekent alleen maar dat er nog een transportacte moet komen, maar is wel bindend. Wanneer je het contract wilt ontbinden moet je een boete betalen van ongeveer 10% van de koopsom van het huis. Dat is heftig, en beïnvloedt de volgende koop van een huis. Als de verkoper zijn huis tegen een lagere prijs moet verkopen omdat de koper afziet van de koop, mag de verkoper de schade die hij daarmee oploopt zelfs op de koper (die de koop ontbonden heeft) verhalen. Veilig een ander huis kopen zonder financieel risico, is mogelijk door de ontbindende voorwaarden.

Als je gaat bezichtigen moet je letten op verborgen gebreken binnenshuis en buitenshuis. Je hebt als koper van een huis namelijk een onderzoeksplicht. Hoewel de verkoper een informatieplicht heeft wat betreft de verborgen gebreken, heb je als koper van het huis toch pech als je een huis met verborgen gebreken hebt gekocht. Want als je de gebreken had kúnnen zien bij bezichtiging, dan draai je zelf op voor herstelkosten. Zorg voor een aankeuringsrapport voordat je het huis koopt waar je interesse in hebt. De aankoopkeuring brengt de (verborgen) gebreken in kaart.

Ontbindende voorwaarden

Gebreken

In het koopcontract laat je dan ontbindenden voorwaarden opnemen die de gebreken van het huis betreffen. Je zet in het koopcontract dat wanneer de herstelkosten boven een bepaald bedrag uitkomen, je afziet van de koop zonder financiële consequenties.

Kopen als oude woning verkocht is

Zeker in een tijd van financiële crisis en stagnerende huizenmarkt is een belangrijke ontbindende voorwaarde: kopen mits oude huis is verkocht. Je voorkomt hiermee een hoop financiële problemen, zoals het betalen van dubbele maandlasten. Door deze ontbindende voorwaarde in het koopcontract op te nemen koop je op een veilige manier zonder risico's.

Financiering hypotheek

Je voorkomt eveneens financiele problemen door in het contract te laten opnemen dat contract ontbonden mag worden indien je geen juiste financiering vind. Geen juiste financiering vinden voor het de koop van het nieuwe huis kan, wanneer de hypotheekaanvraag garantie wordt afgewezen. Wat betreft deze voorwaarde laat je ook opnemen voor welk bedrag je de hypotheek neemt, informatie over de brutojaarlast en maximaal rentepercentage.

Huisvestingsvergunning

Ook het niet krijgen van een huisvestingsvergunning, moet je laten opnemen in de ontbindende voorwaarden van het koopcontract.

Bedenktijd

Omdat uit onderzoek blijkt dat mensen na de koop van een huis (na tekenen koopcontract) vaak toch spijt hebben, is het handig om een voorwaarde in het contract te laten opnemen waarin staat dat je na tekenen van voorlopig contract, een aantal dagen bedenktijd hebt. Tijdens deze bedenktijd (bijvoorbeeld van drie dagen) kan je de koop nog ontbinden, zonder de gangbare boete te betalen die rond de 10% van de koopsom ligt. De koper van het huis schakelt wel een notaris in, bij het proces van het koopcontract.
Gerelateerde artikelen
Ontbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenOntbindende voorwaarden die u altijd moet opnemenHet kopen van een huis is een beslissing met grote financiële gevolgen. Door ontbindende voorwaarden op te nemen kunt u…
Koopovereenkomst ontbinden van hypotheekKoopovereenkomst ontbinden van hypotheekMeestal koop je eerst een huis en daarna vraag je een hypotheekofferte aan. Als duidelijk is hoeveel geld je nodig hebt,…
Ontbindende voorwaarden de vijf meest gebruikelijkeBij het kopen van een huis moet je rekening houden met voorbehouden die er nog zijn om de koop ook daadwerkelijk voort t…
Wat is een voorlopig koopcontract?In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is een voorlopig koopcontract niet meer vrijblijvend. Na de bedenktijd k…
Een huis kopen naar Amsterdams modelEen huis kopen naar Amsterdams modelWat is een voorlopig koopcontract, wat de ontbindende voorwaarden? Als u in 2016 of 2017 een huis wilt kopen, wordt er e…

Reageer op het artikel "Koopcontract: ontbindende voorwaarden"

Reacties

Eve, 08-08-2016 20:04 #3
Welk bedrag neem ik op in een koopovereenkomst voor een nieuwbouwproject? De koopsom of benodigd hypotheekbedrag inclusief meerkosten (zijn nog besproken met de aannemer).

Scherpenzeel, 14-12-2012 13:47 #2
Als tussen tekenen koopakte en transport een 'verborgen gebrek' aan het licht komt, in dit geval lekkage met bouwfout, en de hypotheekverstrekker op die basis de hypotheek intrekt vanwege ernstige waardevermindering, kan dan door koper alsnog de ontbindende clausule 'mits financiering' worden geëist die eerder niet nodig was vanwege toezegging hypotheek?

J. Akkerman, 18-03-2012 21:38 #1
Kan een verkoper ook ontbindende voorwaarden laten opnemen in een koopcontract, zoals ontbinden vanwege ziekte of overlijden of het niet tijdig kunnen vinden van een geschikte andere koopwoning? Reactie infoteur, 15-05-2012
Jazeker, dat kan!
http://www.koopcontract.net/

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!