InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > WOZ krediet; verschil met gewoon krediet

WOZ krediet; verschil met gewoon krediet

WOZ krediet; verschil met gewoon krediet De WOZ waarde van een woning wordt door de gemeente berekent. Aan de hand van deze waarde is het mogelijk om een WOZ krediet te verkrijgen. Voorheen werden voor dit soort kredieten dure taxatierapporten gebruikt: maar met de WOZ waarde kan het ook veel goedkoper! Een WOZ waarde is dus de ingang naar een WOZ krediet. Regelmatig stelt de gemeente de WOZ waarde van een koopwoning vast: dit is de waarde van de woning en bijbehorende gronden. Dit doet de gemeente om de gemeentebelastingen en/ of onroerend goed belastingen vast te kunnen stellen. De berekening van de WOZ waarde is gratis: dit in tegenstelling tot een taxatierapport dat wordt opgemaakt voor een makelaar of geldverstrekker.

WOZ waarde lager dan marktwaarde

De WOZ waarde wordt door de gemeente berekent: hiervoor gaan ze niet alle woningen langs maar nemen een aantal woningen waarvan de waarde bekend zijn, en die vergelijkbaar zijn met de te taxeren woning. Dit kan betekenen dat de voorbeeldwoningen geen waardevolle verbouwingen hebben ondergaan, terwijl de te taxeren woning dit wel heeft. Hierdoor kan de WOZ waarde van de woning dus lager uitvallen. Voor het verkrijgen van een WOZ krediet soms ongunstig: hoe lager de waarde, hoe minder WOZ krediet verstrekt zal worden.

WOZ waarde hoger dan marktwaarde

Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk: een aantal voorbeeldwoningen zijn meer waard door verbouwingen dan de te taxeren woning, hierdoor kan de te taxeren woning hoger uitkomen met de WOZ waarde dan de werkelijke marktwaarde. Voor de belastingen erg ongunstig: de woningeigenaar moet hiervoor meer belasting betalen. Voor het verkrijgen van een krediet wel gunstig: het WOZ krediet zal meer zijn dan bij een lagere WOZ waarde.

Bezwaar tegen de WOZ waarde

Indien de woningeigenaar het niet eens is met de WOZ waarde, omdat deze hoger of lager uitvalt dan de marktwaarde, kan hiertegen bezwaar worden gemaakt; er zal dan een nieuwe taxatie plaats vinden. Voordat de eigenaar dit doet, zal hij zich eerst moeten afvragen of hij een WOZ krediet wil afsluiten. Soms is het gunstiger om een paar tientjes belasting meer te betalen maar wel een hoger krediet te kunnen krijgen. Het is daarom aan te raden eerst het WOZ rapport goed te bekijken en te bespreken of er een WOZ krediet zal worden afgesloten of niet.

Gewoon krediet

Wanneer een woning gekocht wordt, is er een taxatierapport opgemaakt om de waarde van de woning te bepalen. Na een aantal jaar is de waarde van de woning in de meeste en gunstigste gevallen gestegen: er is dan sprake van overwaarde. Aan de hand van die overwaarde kan een nieuwe lening worden afgesloten die gebruikt kan worden voor verbouwingen en aanpassingen binnen of aan de woning of het perceel. Hoewel veel mensen het geld ook voor andere doeleinden lenen, verwachten geldverstrekkers wel dan de lening aan de woning wordt besteed. Het afsluiten van het krediet kost geld: er moet een taxatierapport worden opgemaakt en de woningeigenaar moet naar de notaris, waar ook kosten aan verbonden zijn.

WOZ krediet

Een WOZ krediet bespaart een hoop kosten uit: geen taxatierapport, want de gemeente maakt deze kosteloos. Er komt ook geen notaris aan te pas, het WOZ krediet kan direct met de bank of geldverstrekker worden afgesloten. Ook de voorwaarden zijn minder streng; het is niet noodzakelijk dat het geleende geld ook aan de woning besteed wordt. Dit maakt het voor veel mensen makkelijker om die leuke auto te kopen of die mooie vakantie te gaan maken, de meubels te kopen die ze graag willen of een groot feest te geven. Om deze reden zal men eerder een WOZ krediet afsluiten.

Geld lenen kost geld

Zoals het altijd met leningen gaat: geld lenen kost geld. Er zal rente betaald moeten worden bovenop het geleende geld. Bedenk altijd goed van te voren waaraan het geleende geld besteed gaat worden en of dit een nuttige investering is, die ergens meerwaarde aan geeft. Een WOZ krediet mag dan voordeliger zijn, ook een WOZ krediet kost uiteindelijk geld. Wie twijfelt over een WOZ krediet, kan daarom beter even een goed gesprek aangaan met de kredietverstrekker. Ook is het handig om alle zaken eerst zelf op een rijtje te zetten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "WOZ krediet; verschil met gewoon krediet"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!