InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopen

Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopen

Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopen Erfpacht, wat is dat? Wanneer je een huis gaat kopen, kom je de term erfpacht tegen, zo ook 'erfpacht afkopen.' Bij het kopen van een nieuw huis, koop je meestal het juridisch eigendom van het huis en de grond waarop het huis is gebouwd. Je wordt bij de koop geen eigenaar van de grond maar krijgt de grond in gebruik: erfpacht. Voor het gebruik ben je een vergoeding verschuldigd: erfpachtcanon. De vergoeding, het erfpachtcanon, betaal je aan de gemeente. Erfpachtrechten zorgen voor jaarlijkse inkomsten voor de gemeente. De gemeente houdt zeggenschap over de grond. De gemeente hanteert erfpachtvoorwaarden waaraan je gebonden bent. Soms zijn de erfpachtvoorwaarden niet in je voordeel. Wanneer je bijbouwt kunnen de erfpachtvoorwaarden bepalen dat je erfpachtcanon extra gaat betalen aan de gemeente.

Erfpacht afkopen

Erfpachtcanon betaal je jaarlijks of maandelijks. Je kunt erfpacht afkopen voor een langere periode. Wanneer je erfpacht afkoopt, betaal je een eenmalig bedrag (afkoopsom). Als je een huis wilt kopen is het dus handig om te weten of de erfpachtcanon voor een lange periode is afgekocht. Dan ben je vrij van de verplichting om erfpachtcanon te betalen. Let dus bij het lezen van de omschrijving van een huis op deze term: 'erfpacht afgekocht tot...'

Erfpachtgrond vs. eigen grond

De verplichting die een erfpachtcanon en erfpachtvoorwaarden met zich meebrengen zijn niet prettig, en hebben nog een nadeel. De grond wordt namelijk meer waard naarmate je langer in je huis woont. Bij erfpachtgrond wordt de gemeente hier beter van. Wanneer het om je eigen grond gaat, is de waardestijging voordelig voor de huiseigenaar. Voor erfpachtgrond wordt vaak zo'n drie tot viermaal meer betaald als voor eigen grond. Bij erfpacht is na dertig jaar betalen de grond niet van de huiseigenaar terwijl de eigen grond dan normaal gesproken hypotheekvrij is. Dus is de keuze tussen een huis en eigen grond of een huis op erfpachtgrond niet moeilijk. Wanneer je geen keuze hebt, verdiep je dan in ieder geval in de erfpachtvoorwaarden.

Woonlasten bij erfpacht

Bij het aflopen van de erfpachtcanon gaan de woonlasten meestal stijgen. Wanneer je dan een woonlastenberekening gaat maken, moet je er rekening mee houden dat je een hogere erfpachtcanon gaat betalen. Informeer bij de gemeente naar de hoogte van de grondwaarde van soortgelijke woningen en vermenigvuldig dit met de erfpachtrente die ook bij de gemeente te achterhalen is. Zo kom je achter de hoogte van de erfpachtcanon per jaar ná de verhoging.

Waarde van je huis op erfpachtgrond

Het zou voor de hand liggen dat je voor een huis op erfpachtgrond minder betaalt dan voor een huis op eigen grond. Het verschil in prijs moet dan de waarde van de grond zijn, minus het afkoopbedrag van de vorige huiseigenaar. Dus is het handig te weten te komen wat een vergelijkbare woning op eigen grond dan waard is. Dit is niet zo moeilijk te achterhalen wanneer de erfpacht recentelijk is aangepast of uitgegeven. Bij de gemeente kun je informeren wat de grondwaarde van soortgelijke woningen is. Wanneer de erfpacht voor altijd is afgekocht, dan is er geen verschil met woning op eigen grond.

Mandelig recht van erfpacht

Zelfs wat betreft de verkeersruimten rondom je stuk grond, kan je te maken krijgen met erfpacht. Je moet dan denken aan achterpaden en zijpaden. Deze verkeersruimten zijn mandelig wat inhoudt dat het onroerende zaken in gemeenschappelijk bezit zijn. Een schutting tussen twee tuinen of een scheidingsmuur tussen twee woningen zijn bijvoorbeeld ook mandelig. De levering van een erfpachtrecht op een mandelige zaak gebeurt niet altijd goed. Soms komt het niet op de leveringsakte te staan. Dus moet je bij de aankoop van een huis goed kijken naar alles wat geleverd wordt en kun je van tevoren informeren naar alle erfpachtrechten. Kijk dan of deze erfpachtrechten inderdaad zijn opgenomen in de leveringsakte.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!