Erfpacht aftrekbaar: Hoeveel erfpachtcanon mag je aftrekken?

Erfpacht aftrekbaar: Hoeveel erfpachtcanon mag je aftrekken? Wat is erfpacht of erfpachtcanon nou eigenlijk precies? Is het verstandig om een huis te kopen, waarvan de grond niet jouw eigendom is? Waar moet je op letten bij het kopen van een woning waarop erfpachtcanon rust? Kun je erfpacht aftrekken van de belasting? Is het verstandig om erfpacht af te kopen en is het afkopen van het erfpachtcanon aftrekbaar? Lees hier alles wat je moeten weten, wanneer je overweegt om een huis met erfpacht te kopen!

Wat is erfpacht of erfpachtcanon?

Wanneer je een huis koopt, gelegen op een kavel of perceel grond, ben je normaal gesproken ook eigenaar van de grond waarop de woning is gebouwd. Er zijn echter gemeentes of delen van gemeentes, waar je enkel de woning koopt en niet de bijbehorende bouwgrond. In dit geval betaal je jaarlijks erfpacht of erfpachtcanon als een vorm van huur aan de verpachter van de grond. Hoe hoog de erfpacht is, is in principe direct afhankelijk van de waarde van de grond en het jaarlijkse bedrag kan dan ook naar boven of naar beneden worden bijgesteld over de jaren.

Is het slim om een huis met erfpacht te kopen?

Het is zeker verstandig om in het geval van erfpacht goed na te gaan wat je jaarlijks naast je hypotheeklasten aan erfpachtscanon kwijt bent. Ook moet je weten voor hoeveel jaar het bedrag ongewijzigd blijft, zodat je weet waar je aan toe bent. Omdat de grond niet in jouw bezit is, ben je ook gebonden aan bepaalde voorwaarden voor erfpacht van de gemeente. Je bent geen eigenaar van de grond en dat wil vaak zeggen dat er beperkingen zijn aan wat je met de grond mag doen. Informeer altijd goed naar de exacte voorwaarden, voordat je besluit om een huis, waarop erfpachtcanon rust, te kopen.

Kun je erfpacht aftrekken van de belastingen?

Je kunt de periodieke betalingen voor erfpachtcanon aftrekken van de belasting, net als je normale hypotheeklasten. Bij het afkopen van erfpacht is enkel de eventuele rente, die je betaalt voor de lening of hypotheek om het erfpachtcanon te kunnen afkopen, aftrekbaar van de belasting. De kosten voor erfpacht moet je aftrekken in je aangifte onder "aftrekbare kosten eigen woning" onder het onderdeel "periodieke betalingen". Meer informatie over de aftrekbaarheid van erfpachtcanon is in te winnen bij de Belastingdienst.

Is het verstandig om erfpachtscanon af te kopen of juist niet?

Wanneer je jouw erfpachtscanon voor altijd afkoopt wordt de grond jouw eigendom of heb je in ieder geval niet meer de verplichting om jaarlijks erfpacht te betalen. Hierdoor kan het gemakkelijker worden om je huis in de toekomst te verkopen en ben je over het algemeen niet meer aan specifieke voorwaarden gebonden. Het kan ook raadzaam zijn om erfpacht af te kopen om een hypotheek op de woning te krijgen. In ieder geval weet je bij afkopen van erfpacht waar je aan toe bent voor de toekomst en kan het niet gebeuren dat het erfpachtcanon in de toekomst onredelijk wordt verhoogd.

Erfpacht of erfpachtcanon: Een korte samenvatting

  • Erfpacht of erfpachtcanon is de jaarlijkse vergoeding die je betaalt over grond die niet jouw eigendom is
  • Erfpacht is gebonden aan specifieke voorwaarden van de gemeente
  • Erfpachtcanon kan tussentijds worden verhoogd op tevoren vastgestelde momenten
  • Erfpachtcanon (periodieke betalingen) en de rente voor het afkopen van erfpacht is aftrekbaar van de belasting
  • Erfpacht kan worden afgekocht, waardoor de grond jouw eigendom wordt of je geen betalingsverplichting meer hebt
Gerelateerde artikelen
Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopenErfpacht, eigen grond en erfpacht afkopenErfpacht, wat is dat? Wanneer je een huis gaat kopen, kom je de term erfpacht tegen, zo ook 'erfpacht afkopen.' Bij het…
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2019 of 2020 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de aangepaste Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflos…
Wijziging erfpacht woning betekent nieuwe hypotheekakteWijziging erfpacht woning betekent nieuwe hypotheekakteIn een aantal gemeenten is er in 2019 en 2020 een wijziging van het erfpachtstelsel gaande, ook in Amsterdam. Tot 2020 k…
Particuliere erfpacht 2019 en 2020, nieuwe criteriaParticuliere erfpacht 2019 en 2020, nieuwe criteriaVoor een huis met particuliere erfpacht kan het in 2018, 2019 en 2020 moeilijker om een hypotheek te krijgen. Dit wordt…

Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkhedenOntslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkhedenDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is vaak een mooi bedrag, maar wordt een stuk minder mooi na aftrek van belasting…
Veel gebruikte fiscale termenVeel gebruikte fiscale termenVan een aantal fiscale termen is het handig om de betekenis te weten en te begrijpen. In dit artikel komt u een aantal b…

Reageer op het artikel "Erfpacht aftrekbaar: Hoeveel erfpachtcanon mag je aftrekken?"

Reacties

Van Heijst, 10-10-2018 14:06 #8
Ik ga een appartement kopen in een flatgebouw. Per maand moet ik 125,00 erfpacht betalen. Ik heb gehoord dat dit een aftrekpost voor de belasting is. Hoeveel kan ik jaarlijks als teruggave verachten

Frederik de Leenheer, 04-02-2016 10:29 #7
Ik betaal 1873.10 euro erfpacht hoeveel krijg ik terug op mijn belastingaangifte?

Van Beneden Guy, 29-05-2014 10:02 #6
Bij het invullen van mijn belastingsaangifte inkomsten 2013 merk ik op dat er geen verschil is of de erfpacht al dan niet wordt ingevuld in de desbetreffende rubriek. Wat is hiervan de oorzaak? Meer informatie over de aftrekbaarheid van erfpachtcanon is in te winnen bij de Belastingdienst

Joost, 08-03-2014 17:17 #5
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en moet met terugwerkende kracht erfpacht betalen vanaf het moment dat de bouw is begonnen. Mijn vraag is of de erfpacht gedurende de bouwperiode aftrekbaar is? Dus voor leveringsdatum? Bouwrente is volgens mij namelijk alleen aftrekbaar na de levering.
Alvast bedankt.

Janneke Pit, 30-01-2013 21:48 #4
Wat betekend symbolisch erfpacht van 1 euro?

L. Vangelis, 26-01-2013 21:16 #3
Ik ben van plan een chalet te kopen en mij te vestigen in het camperdorp Arcen Spa. Ik moet mij dan inschrijven bij de gemeente Venlo. Het perceel waar mijn chalet op komt te staan heeft een erfpacht van 2300 euro per jaar. Het wordt mijn enige woonadres. Wat is het bedrag dat ik in mindering kan brengen bij de belasting?

G. H. Timmer, 04-09-2012 18:48 #2
We hebben een recreatiewoning op erfpachtgrond, hoe zijn de regels daarvoor en hoe wordt de hoogte van het canon bepaald?

Hannie, 05-02-2012 10:57 #1
Wij overwegen een boerderij te kopen op een landgoed. De erfpacht bedraagt 12.000/jaar. Is dit bedrag aftrekbaar en blijft dit aftrekbaar in de toekomst. (hoe wordt het 'netto'bedrag bepaald?) Na 10 jaar wordt de erfpacht herzien en kan naar beneden of naar boven worden aangepast. Is de erfpacht ook aftrekbaar als wij stoppen met werken en een periode geen inkomsten hebben? Reactie infoteur, 03-04-2012
De erfpacht is jaarlijks fiscaal aftrekbaar en dat blijft in principe ook zo. Afkoop van het erfpachtcanon is dat overigens niet, dus houd daar rekening mee, wanneer je in de toekomst de erfpacht zou willen afkopen. Houd er ook rekening mee dat de erfpacht die je betaalt kan stijgen bij een herziening na 10 jaar. De erfpacht is ook zonder inkomen aftrekbaar. Wat wel moeizaam zou kunnen zijn in dat geval is de hypotheek. De bank moet wel bereid zijn om jullie wanneer er geen inkomsten zijn een hypotheek te verstrekken zeker een hypotheek waarop erfpacht rust.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: Januari 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 8
Schrijf mee!