InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een kamer voor een student?

Wat kost een kamer voor een student?

Wat kost een kamer voor een student? Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de hulp van de ouders vaak onvermijdelijk. Niet voor alle opleidingen is het mogelijk om deze vanuit het ouderlijk huis te gaan volgen. Daarnaast kiezen studenten er ook vaak zelf voor, om gedurende de studie op kamers te gaan zitten. In de grotere studentensteden is er veelal een tekort aan betaalbare woonruimtes voor studenten. Hierdoor worden de prijzen van kamers en studentenhuizen flink opgedreven.

Studentensteden

De meeste studenten studeren in Amsterdam. Volgens Studiekeuze123.nl studeren er in Amsterdam ongeveer 108.000 studenten. Er is niet voldoende ruimte om deze studenten te herbergen. De helft van deze studenten woont ook in Amsterdam. Uitgaande van het inwonersaantal van deze stad (755.605 in 2011) is het ook logisch dat er een probleem is met het huisvesten van studenten.

De studentenstad met de meeste studenten ten opzichte van het aantal inwoners, is de stad is Groningen. In deze stad studeren er ongeveer 53.000 studenten, tegen een inwonersaantal van 184.000. Van deze studenten woont er ongeveer 35.000 ook daadwerkelijk in de stad. Afgerond is 20% van de inwoners van Groningen een student.

Wat kost een studentenkamer in Amsterdam in vergelijking met Groningen?

De prijs van een studentenkamer is afhankelijk van de regio waar u deze kamer zoekt. Een kamer in Groningen zal goedkoper zijn dan een kamer in Amsterdam. Daarnaast is het ook sterk afhankelijk van het aantal vierkante meters dat u tot uw beschikking krijgt. In Amsterdam kunt u voor €450 per maand een kamer huren van 9 m2.

Uitgaande van hetzelfde bedrag, kunt u in Groningen een kamer krijgen van 18 m2. Uiteraard krijgt u voor deze prijzen uitsluitend de kamer. Een toilet, badkamer en keuken moeten gedeeld worden met meerdere studenten.

Ligging in de stad

Studentenkamers die meer uit de richting liggen, zullen ook lagere maandelijkse lasten opleveren. Voor studenten die in Amsterdam moeten studeren, blijkt ook vaak de oplossing te zijn om een kamer te betrekken buiten de stad of aan de buitenkant van de stad. Dit kan honderden euro’s per maand besparen.

Wat kost een studentenkamer?

Afhankelijk van de stad beginnen de huurprijzen tussen de €250 tot €400. Indien er wordt gekozen voor meer luxe, kan de huurprijs uiteraard nog verder oplopen. In Amsterdam en Utrecht zult u voor huurprijzen rond de €250 weinig kamers kunnen vinden. Dit is echter wel afhankelijk van de periode waarin u zoekt. In het begin van het nieuwe schooljaar, zullen de goedkopere kamers het eerste vergeven zijn. De laatkomers moeten genoegen nemen met de duurdere kamers.

Wat kost het studeren?

Allereerst moet u rekening houden met collegegeld dat eenvoudig kan oplopen tot €1.600 voor één schooljaar. Gas, water en licht kan in de huurprijs zitten, maar moet soms apart worden verrekend met de verhuurder. Volgens het Nibud komen de lasten per maand ongeveer uit op €1.100, maar zullen sterk verschillen per persoon. Bij het berekenen is het Nibud uitgegaan van een kamerprijs van €308. Ook bij de overige kosten is er in de berekening uitgegaan van lage lasten. Voor ontspanning, uitgaan en sport wordt bijvoorbeeld uitgegaan van €111 per maand.

Kortom, de kosten zijn hoger dan dat op te brengen is met de studiefinanciering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Studiekeuze123.nl
  • Nibud

Reageer op het artikel "Wat kost een kamer voor een student?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!