InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De krediethypotheek als "opeethypotheek"

De krediethypotheek als "opeethypotheek"

De krediethypotheek als "opeethypotheek" Hypotheken zijn er in verschillende vormen. De meeste vormen zijn wel bekend. Toch zijn er ook nog een aantal hypotheekvormen die niet meteen tot de verbeelding spreken, maar wel een goede optie kunnen zijn. Eén van die vormen is de zogenaamde "krediethypotheek", ook wel opeethypotheek" of "rekening courant hypotheek" genoemd. Maar wat is nu eigenlijk een krediethypotheek. En wanneer kunt u deze hypotheek afsluiten? Een antwoord op veel van uw vragen vindt u ongetwijfeld terug in dit artikel.

De krediethypotheek; wat is het?

De krediethypotheek is eigenlijk niets meer of minder dan een aflossingsvrije hypotheek met een variabel rentepercentage. Dit rentepercentage varieert elke maand. Het aflossingsvrije karakter zorgt ervoor dat u niet verplicht bent om af te lossen, maar ook alleen maar rente kunt betalen. Die keuze is dus aan u. En dat maakt de krediethypotheek tot een flexibel en steeds populairder wordend product.

Variabele rente

De krediethypotheek kent een variabele rente. Deze rente wordt elke maand vastgesteld en meestal afgeleid van het zogenaamde "Euribor-tarief". Toch zijn de rentetarieven niet bij elke geldverstrekker even transparant. Hierdoor kunt u soms geconfronteerd worden met hogere lasten, zonder dat de geldverstrekker u duidelijk kan aangeven waar dit nou precies in zit. u doet er dus goed aan een geldverstrekker te kiezen (of te onderhandelen met een geldverstrekker) die het Euribor-tarief als uitgangspunt neemt en hier een vaste opslag op berekend. Zo komt u nooit voor onaangename verassingen te staan.

Het feit dat de rente variabel is, is wellicht ook het grootste nadeel van deze vorm van hypotheek. De maandlasten staan nooit vast en u bent daarbij afhankelijk van de rente op de geld- en kapitaalmarkt.

Krediethypotheek en doorlopend krediet

De krediethypotheek is in zekere zin te vergelijken met een doorlopend krediet. De grootste verschillen tussen de krediethypotheek en een doorlopend krediet zijn:
  • rentepercentage; het rentepercentage bij een doorlopend krediet ligt meestal een stuk hoger
  • onderpand; bij de krediethypotheek dient u in het bezit te zijn van een koopwoning, bij een doorlopend krediet niet
  • verzekering; een doorlopend krediet vervalt soms bij het overlijden van diegene(n) die het krediet zijn aangegaan. Voor een krediethypotheek geldt dit niet.

Vrij in afbetaling

Bij de krediethypotheek betaalt u alleen rente. Er is dus geen verplichting tot afbetaling. U bent dus vrij in het aflossen van de hypotheek. Dit kunt u doen middels de latere verkoop van de woning of tussentijds, indien u extra financiële middelen ter beschikking heeft. U betaalt alleen rente over het opgenomen gedeelte. Dit is het grootste verschil met de aflossingsvrije hypotheek, waar u het geld direct tot uw beschikking heeft.

voorbeeld 1:
U sluit een krediethypotheek af voor Eur. 50.000,- tegen het dan geldende tarief van 6,0%. Zolang u niets opneemt, betaalt u ook geen rente. De maandelijkse kosten zijn dus nihil.
Stel u neemt op een gegeven moment Eur. 10.000,- op van uw krediet, dan betaalt u op maandbasis het dan geldende tarief (in dit voorbeeld 6%) over de opgenomen Eur. 10.000,-.

Voorbeeld 2
U sluit een aflossingsvrije hypotheek af voor Eur. 50.000,-. U krijgt het geld direct ter beschikking, maar dient ook vanaf de eerste maand 6% over de volledige Eur. 50.000,- aan rente te betalen. En dat terwijl u misschien het gehele bedrag nog niet nodig heeft.

Wanneer is de krediethypotheek een optie?

Wanneer u een krediethypotheek wilt afsluiten is natuurlijk geheel afhankelijk van uw financiële situatie. Veelal wordt deze vorm gebruikt als extra financiële ruimte bij bijvoorbeeld pensionering of een aankoop die u dient te doen en waarvoor u even de middelen niet heeft. Ook kan de krediethypotheek een goed alternatief zijn om van uw overwaarde gebruik te maken en het te dure doorlopende krediet mee in te lossen. Of de krediethypotheek voor u een oplossing kan zijn, kunt u het beste overleggen met uw financieel adviseur.

Wanneer kunt u de krediethypotheek het beste afsluiten?

De krediethypotheek wordt veelal afgesloten op het moment dat men het geld daadwerkelijk of op zeer korte termijn nodig heeft. Gemakkelijker is het echter om dit ruim van tevoren te doen, bijvoorbeeld meteen als u een (nieuwe) hypotheek afsluit of als u uw bestaande hypotheek wilt verhogen of omzetten. U betaalt immers geen rente over het saldo dat u niet heeft opgenomen. De enige kosten die u betaalt bij het afsluiten van de krediethypotheek zijn de afsluitkosten en eventueel extra notariskosten (onderhandel met een notaris altijd over een vast tarief, ongeacht de hoogte van de af te sluiten hypotheek).

Het grote voordeel van tijdig een krediethypotheek afsluiten is dat uw huidige financiële situatie meer mogelijkheden biedt. Indien U te lang wacht met het afsluiten van de krediethypotheek, heeft u kans dat de geldverstrekker uw pensioeninkomen als inkomen neemt om uw maximale hypotheek te bepalen. Dit zal lager zijn dan uw inkomen uit arbeid. Hierdoor zou u wel eens minder of zelfs geen financiële ruimte meer overhouden om een hypotheek aan te gaan of de huidige hypotheek te verhogen.

Conclusie

De krediethypotheek is een uitstekend middel om een teruglopend inkomen met pensioen (of daarvoor) op te vangen. Houd echter wel rekening met de rentebetalingen die u dient te doen en het variabele karakter van het rentepercentage (en dus uw maandlasten). Indien u serieus overweegt om een krediethypotheek af te sluiten om zo uw financiële toekomst veilig te stellen, wacht daar dan niet te lang mee. In alle gevallen raden wij u aan eerst met uw eigen financieel adviseur te overleggen. Deze kent uw persoonlijke en financiële situatie en kan u daarom het beste persoonlijke advies geven.
© 2008 - 2019 Alex1911, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelenDe opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelenHet omgekeerd woonkrediet is een krediet dat bedoeld is om de financiële leefsituatie van senioren te verbeteren. Dankzi…
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…
Uw huis opeten, hoe snel gaat dat?Uw huis opeten, hoe snel gaat dat?Uw huis opeten en verzilveren in 2018 en 2019 doet u vooral als u extra inkomen wilt en uw huis voldoende overwaarde hee…
Flexibel hypotheek krediet tegen laag tariefFlexibel hypotheek krediet tegen laag tariefAls je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je ne…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De krediethypotheek als "opeethypotheek""

Infoteur: Alex1911
Laatste update: 16-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!