InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Fiscale aftrek maximaal houden is juist niet slim

Fiscale aftrek maximaal houden is juist niet slim

Fiscale aftrek maximaal houden is juist niet slim Veel huiseigenaren zijn er nog steeds van overtuigd dat het niet verstandig is om extra af te lossen op de hypotheek. Aflossen verlaagd namelijk het fiscaal voordeel. Deze gedachtegang is inmiddels achterhaald. De betaalde hypotheekrente mag in mindering worden gebracht op het inkomen. In Nederland bestaat er eigenlijk een fiscale stimulering om schulden te houden. De regeling van de hypotheekrenteaftrek is een zware last voor de Nederlandse schatkist. In de periode 2008 tot en met 2014 heeft de regeling van de hypotheekrenteaftrek nog een zwakte blootgelegd. Doordat wij massaal niet meer gaan aflossen op onze hypotheek, lopen wij een grotere kans op een onverkoopbaar huis. Als de huizenprijzen zakken kan de verkoopwaarde van het huis lager worden dan de hypotheek op het huis. In dat geval moet de hypotheekschuld verlaagd worden door extra af te lossen.

Hoe groot is het fiscaal voordeel?

De regeling van de hypotheekrenteaftrek is vooral interessant voor huiseigenaren met een duur huis en een hoog inkomen. Deze groep kan de hypotheekrente namelijk aftrekken tegen het hoogste belastingtarief. Sinds 2014 wordt het fiscaal voordeel verkleind voor de hoge inkomens. Tot 2014 kon hypotheekrente worden afgetrokken tegen de hoogste belastingschijf van 52%. In 2014 is het tarief waar de hypotheekrente tegen kan worden afgetrokken verlaagd naar 51,5%. Jaarlijks wordt dit percentage verder verlaagd met steeds een half procent. Er wordt verlaagd tot een percentage van 38% bereikt is.

Hoe groot het fiscaal voordeel is hangt af van in welke belastingschijf de top van jouw inkomen in zit. Huiseigenaren die de hypotheekrente nu kunnen aftrekken tegen 42%, zullen op lange termijn ook te maken krijgen met een verlaging naar 38%.

Waarom is extra aflossen vaak slim?

Tot 2008 was het hypotheekadvies vooral gericht op de laagst mogelijke maandlasten. Dit streven maakte de beleggingshypotheek in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek populair. Door het instorten van de aandelenbeurzen in 2008, zullen veel beleggingspolissen hun doel niet gaan halen. Met andere woorden, het aflossingsvrije deel wordt op de einddatum van de hypotheek groter dan vooraf verwacht. Dit in combinatie met hiaten in de pensioenopbouw kan zorgen voor financiële tekorten na pensionering. Aflossen maakt je ook beter bestand tegen verdere dalingen van de huizenprijzen.

Het fiscaal voordeel zakt, maar de maandlasten nog veel harder

Door extra af te lossen heb je minder fiscale voordelen, maar toch kan het uit om extra af te lossen op je hypotheek. Om dit inzichtelijk te krijgen, moet je jouw spaarrente maar eens vergelijken met de hypotheekrente. De kans is groot dat het verschil meerdere procenten bedraagt. Aflossen geeft dus een hoger rendement. Hierbij moet je wel opletten dat je niet gaat aflossen met geld uit je spaarbuffer. Je moet voldoende geld achter de hand houden om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

Minder afhankelijk worden van het fiscaal voordeel

Tot 2013 durfde de politiek de regeling van de hypotheekrenteaftrek niet ter discussie te stellen. Ze waren namelijk bang voor de reactie van kiezers. De regeling is inmiddels op meerdere onderdelen versoberd. In de nabije toekomst is het zeker niet uit te sluiten dat er nog verdere versoberingen doorgevoerd worden. De hypotheekrenteaftrek wordt een effectieve manier om besparingen door te voeren. Ze gaan bijvoorbeeld het maximale percentage waar hypotheekrente tegen kan worden afgetrokken versneld verlagen. Als huiseigenaar doe je er verstandig aan om financieel minder afhankelijk te worden van deze subsidieregeling.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fiscale aftrek maximaal houden is juist niet slim"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!